arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۶۱۴۶
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
به دنبال سفر هیئت آمریکایی به کاراکاس

واشنگتن: سیاست خود را در قبال ونزوئلا تغییر نداده‌ایم

به دنبال سفر دو مقام آمریکایی به کاراکاس و دیدار با نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا برای گفت‌وگو پیرامون «امنیت انرژی» در بحبوحه جنگ اوکراین، ویکتوریا نولاند معاون وزیر امور خارجه آمریکا اطمینان داد که دولت این کشور سیاست خود را در قبال ونزوئلا تغییر نداده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: به دنبال سفر دو مقام آمریکایی به کاراکاس و دیدار با نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا برای گفت‌وگو پیرامون «امنیت انرژی» در بحبوحه جنگ اوکراین، دولت آمریکا اطمینان داد که سیاست خود را در قبال ونزوئلا تغییر نداده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، ویکتوریا نولاند معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی با حضور در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تصریح کرد که هدف از دیدار این هیئت بلندپایه آمریکایی با مادورو، صحبت در مورد «امنیت انرژی» و رسیدگی به وضعیت شش مدیر سابق شرکت سیتگو (شرکت تابعه شرکت نفت دولتی ونزوئلا) که در ونزوئلا بازداشت هستند، بود.

نولاند همچنین با بیان اینکه «چند دلیل»، انگیزه دیدار مقامات آمریکایی با مادورو بوده است، گفت علاوه بر بررسی وضعیت رفاهی «آمریکایی‌های زندانی»، بازگرداندن دولت ونزوئلا به میز مذاکره با مخالفان نیز از دلایل انجام این سفر بوده است.

وی با بیان اینکه موافقت مادورو برای بازگشت به مذاکرات، به سود مخالفان خواهد بود، گفت «ایالات متحده همچنان رهبری خوان گوایدو رهبر مخالفان را به رسمیت می‌شناسد».

مادورو روز دوشنبه ملاقات با هیئت بلندپایه آمریکایی را تایید کرد و بر تمایل خود برای «پیشبرد دستور کاری که به رفاه و صلح بیانجامد» تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین از تصمیم خود برای فعال کردن «فرآیند گفت‌وگوی ملی با همه عوامل سیاسی» در این کشور خبر داد.

دولت ونزوئلا و اپوزیسیون در اوت ۲۰۲۱ بر سر میز مذاکره در مکزیک به توافق رسیدند، اما پس از استرداد تاجر کلمبیایی الکس ساب به ایالات متحده، این میز مذاکره از اکتبر به حالت تعلیق درآمده است.

رسانه‌های آمریکایی در روزهای اخیر اطمینان داده‌اند که دولت بایدن در حال ارزیابی امکان لغو بخشی از تحریم‌های نفتی ونزوئلا با هدف افزایش عرضه نفت خام این کشور آمریکای لاتین است که می‌تواند به کاهش فشار بر ونزوئلا و از طرفی تامین کمبود انرژی در بازارهای بین‌المللی کمک کند. دولت آمریکا همچنین شامگاه گذشته، واردات نفت و گاز و انرژی از روسیه را ممنوع کرد؛ اقدامی که احتمال مذاکرات بیشتر واشنگتن با کاراکاس در موضوع تامین نفت را تقویت می‌کند.

ایالات متحده، تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ (۲۰۱۷-۲۰۲۱)، تحریم های اقتصادی سختی را در سال ۲۰۱۹ علیه ونزوئلا و صادرات نفت این کشور که موتور اصلی اقتصاد ونزوئلا بود، اعمال کرد. تحریم‌هایی که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیز از زمان ورود به کاخ سفید حفظ کرده است.

نظرات بینندگان