arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۸۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۰ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
بیست و هشتمین روز حمله روسیه به اوکراین؛

یک مقام ارشد ناتو: تاکنون ۷ تا ۱۵ هزار نظامی روس کشته شده‌اند / آمریکا روسیه را رسما به ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین متهم کرد / روسیه: فرستادن حافظان صلح به اوکراین باعث درگیری با ناتو می شود / روسیه دیگر در برابر صادرات گاز به اروپا دلار و یورو قبول نمی‌کند / صدر اعظم آلمان: پوتین هم اوکراین را نابود می‌کند هم آینده روسیه را

جنگ در اوکراین در شرایطی وارد بیست و هشتمین روز خود شده است که حملات شدید نیرو‌های مهاجم روسی برای تصرف شهر‌ها به ویژه ماریوپل ادامه داشته است. رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه برای نخستین بار از سازش با روسیه سخن گفت و تاکید کرد که هرگونه مصالحه در مذاکرات با طرف‌های روسی برای پایان دادن به درگیری‌ها به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جنگ در اوکراین در شرایطی وارد بیست و هشتمین روز خود شده است که حملات شدید نیروهای مهاجم روسی برای تصرف شهرها به ویژه ماریوپل ادامه داشته است.

به گزارش «انتخاب»؛ ارتش روسیه گفته است که این شهر باید تسلیم شود تا اجازه ورود کاروان‌های امدادی را بدهد، با این حال مقامات کی‌یف گفته‌اند نیروهای مدافع ماریوپل اسلحه‌های خود را بر زمین نخواهند گذاشت.


رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه برای نخستین بار از سازش با روسیه سخن گفت و تاکید کرد که هرگونه مصالحه در مذاکرات با طرف‌های روسی برای پایان دادن به درگیری‌ها به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد.

در تحولی دیگر بایدن از احتمال استفاده پوتین از سلاح شیمیایی در اوکراین خبر داد و برای 9 نظامی روسی در نتیجه نخستین تبادل اسیران جنگی بین روسیه و اوکراین آزاد شدند. این نظامیان در ازای آزادی شهردار شهر ملیتوپل مبادله شدند.

همچنین اوکراین اعلام کرد روز سه‌شنبه یکی از مناطق مهم راهبردی در حومه کی‌یف را از نیروهای روسی بازپس گرفته است.

یک مقام ارشد ناتو: تاکنون ۷ تا ۱۵ هزار نظامی روس کشته شده‌اند
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۲۳:۰۲

یک افسر نظامی ارشد ناتو می‌گوید تخمین زده می‌شود که در ماه اول جنگ نیروهای روسی بین ۷ تا ۱۵ هزار نظامی روس کشته شده‌اند.

این مقام ارشد در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین تاکید کرد که این تخمین‌ها بر اساس ترکیبی از اطلاعات دولت اوکریان و همچنین نشانه‌هایی از دولت روسیه و البته منابع دیگر است.

تاکنون دولت ایالات متحده تا حد زیادی از ارائه تخمین عمومی از تلفات روسیه و اوکراین جلوگیری کرده است. این افسر نظامی ناتو روز چهارشنبه در جلسه توجیهی از مقر نظامی این پیمان در بلژیک همچنین اضافه کرد که مجموع افراد کشته شده، مفقود، اسیر و همچنین زخمی روس‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

آمریکا روسیه را رسما به ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین متهم کرد
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۲۳:۰۱

 آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بطور رسمی روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین متهم کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که برخی از اعضای نیروهای مسلح روسیه در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده اند.

دبیر کل ناتو: مسکو نمی‌تواند در جنگ هسته‌ای پیروز شود
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۲۱:۳۲

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در جمع خبرنگاران در واشنگتن به مسکو هشدار داد که نمی‌تواند در جنگ هسته‌ای پیروز شود و از کرملین خواست «لفاظی‌های خطرناک و غیرمسئولانه هسته‌ای» را متوقف کند. آقای استولتنبرگ همچنین اعلام کرد که ناتو برای تقویت جبهه شرقی خود چهار گروه نبرد جدید در بلغارستان، مجارستان، رومانی و اسلواکی ایجاد خواهد کرد. 

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش از پکن خواست تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کند و همچنین در تلاش‌های دیپلماتیک برای یافتن راهی مسالمت آمیز برای پایان دادن به جنگ شرکت کند. 

استولتنبرگ در بخش دیگری از صحبت‌هایش بار دیگر تاکید کرد که ناتو به اوکراین نیرو اعزام نخواهد کرد اما در عین حال تاکید کرد که این بحران نشان داده ائتلاف باید وضعیت بازدارندگی و دفاعی خود را تغییر دهد. 

شهردار کی‌یف: روس‌ها تاکنون ۲۶۴ غیر نظامی اوکراینی را در کی‌یف کشته‌اند
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۲۱:۳۲

ویتالی کلیچکو، بوسکور پیشین و شهردار کنونی پایتخت اوکراین می‌گوید از زمان آغاز تهاجم مسکو به این کشور دست‌کم، نیروهای روس ۲۶۴ غیر نظامی از جمله ۴ کودک را در کی‌یف کشته‌اند. آقای کلیچکو همچنین تاکید کرد که روز چهارشنبه نبرد میان اوکراین و روسیه در ۳۰ کیلومتری شمال کی‌یف در جریان است و نیروهای اوکراینی کنترل مناطق شمال غرب و شمال شرق کی‌یف را پس گرفته‌اند.

کلیچکو که این صحبت‌ها را در حالی در یک پارک مرکزی در کیف‌ به زبان می‌آورد که دائما صدای انفجار و تیراندازی در پس زمینه صحبت‌های او شنیده می‌شد. 

بلومبرگ: مشاور پوتین استعفا و روسیه را ترک کرد
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۱۹:۱۹

خبرگزاری بلومبرگ از استعفای آناتولی چوبایس مشاور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از مقام خود و ترک این کشور خبر داد.

به گزارش  بلومبرگ، دو نفر از مقامات مطلع استعفای چوبایس را تایید کردند و خبر دادند وی اکنون در ترکیه به سر می‌برد. وی مشاور وضعیت آب و هوای کرملین بود و در زمینه سوق دادن روسیه به اتخاذ سیاست های سبز فعالیت می کرد.

بر اساس این گزارش چوبیاس به دلیل اختلاف نظر با مقامات کرملین بر سر درگیری با اوکراین از مقام خود کنار رفته است. وی معمار خصوصی سازی در روسیه و دوران گذار بازار اقتصاد این کشور در اوایل دهه ۹۰ میلادی بود.

گفته می شود وی پوتین را برای اولین شغل به کرملین دعوت کرده و توانسته بود دو دهه فعالیت خود را ادامه دهد.

وی در دهه ۹۰ همچنین سمت معاون نخست‌وزیر در سیاست‌های اقتصادی و مالی را برعهده داشت، نماینده روسیه در دو مؤسسه مالی بین‌المللی - بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه (IBRD) و آژانس چند جانبه ضمانت سرمایه‌گذاری و بعدها مدیرکل اجرایی روسنانو بود.

روسیه: فرستادن حافظان صلح به اوکراین باعث درگیری با ناتو می شود
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۱۸:۳۸

وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) تاکید کرد، اگر ناتو نیروهای حافظ صلح به اوکراین اعزام کند، درگیری مستقیمی میان نیروهای روسیه و ائتلاف ناتو در خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سخنرانی در "موسسه دولتی روابط بین الملل مسکو" گفت: همتایان لهستانی ما اعلام کرده‌اند که نشست ناتو امروز و فردا در بروکسل برگزار می‌شود و نیروهای حافظ صلح باید به اوکراین اعزام شوند. امیدوارم بفهمند که چه می‌گویند. این امر تنها منجر به درگیری مستقیم میان نیروهای مسلح ناتو و روسیه می‌شود که نه تنها همه می‌خواهند از آن اجتناب کنند بلکه تاکید کرده‌اند که اصلا نباید چنین چیزی صورت بگیرد.

وی همچنین تاکید کرد که مسکو مخالف تلاش غرب برای میانجی‌گری در مذاکرات صلح روسیه-اوکراین نیست اما خطوط قرمزی وجود دارند که باید رعایت شوند.

لاوروف افزود: کشورهای غربی به دنبال ایفای نقش میانجی‌گری هستند. ما نیز با این مساله مخالفتی نداریم اما بدون شک ما خطوط قرمزی داریم که سال‌هاست درباره آنها صحبت کرده‌ایم.

وی همچنین اظهار داشت که برای آمریکا سودی ندارد که روسیه و اوکراین سریعا روند مذاکرات را تکمیل کنند.

روسیه دیگر در برابر صادرات گاز به اروپا دلار و یورو قبول نمی‌کند
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۱۷:۴۲

در حالی که نزدیک به یک ماه از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور دیگر برای صادرات گاز به اتحادیه اروپا دلار و یورو قبول نمی‌کند. رئیس جمهوری روسیه یک هفته به مقام‌های روس برای جایگزینی نظام جدید دریافت پول گاز با روبل روسیه فرصت داده است.

رئیس جمهوری روسیه در جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه این تصمیم واکنشی به بلوکه شدن حساب‌های روسیه در غرب بوده، درباره این برنامه گفت: «تصمیم گرفتم برای گذار به پرداخت با روبل برای گاز صادراتی به کشورهای متخاصم و واحد پولی آن‌ها مجموعه‌ای از اقدامات را اجرایی کنم.»

از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین ارزش روبل به‌شدت سقوط کرده است.

صدر اعظم آلمان: پوتین هم اوکراین را نابود می‌کند هم آینده روسیه را
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۱۶:۲۵

«اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان گفت: «تهاجم پوتین علی‌رغم همه‌ ویرانی‌هایی که هر روز به وجود می‌آورد، به بن بست خورده است و رهبر روسیه باید این حقیقت را بشنود که جنگ نه تنها اوکراین، «بلکه آینده روسیه را نیز نابود می‌کند».

با 'ایجاد ۹ گذرگاه امن' برای خروج غیرنظامیان در اوکراین موافقت شد
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۱۶:۱۸

یرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین، می‌گوید با ایجاد ۹ گذرگاه امن برای خروج غیرنظامیان گیرافتاده در شهرهای اوکراین موافقت شده است.

اما او در عین حال در یک پست فیسبوک گفته که بر سر عبور امن از ماریوپل هنوز با روسیه توافق نشده است.

او می‌گوید که امیدوار است افرادی که مایل به ترک شهر هستند بتوانند خود را به بردیانسک برسانند، جایی که کمک‌های بشردوستانه مانند داروها و دیگر کمک‌ها در انتظار هستند. او گفته که 24 اتوبوس برای جابجایی مردم در حالت آماده باش هستند.

لاوروف: غرب به دنبال تحمیل دنیای تک قطبی است / آن‌ها می‌خواهند روسیه را از کریمه بیرون کنند
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۱۳:۲۳

 «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که غرب در تلاش برای منزوی کردن روسیه است و از سوی دیگر ناتو در شرق در حال گسترش است و این تهدیدی برای روسیه است.

وی با اشاره به بحران اوکراین افزود: آنچه در اوکراین شاهد هستیم تلاش غرب برای اثبات ماهیت وجودی خود به هزینه روسیه و تحمیل دنیای تک قطبی است.

براساس گزارش الجزیره، وزیر خارجه روسیه کشورهای غربی را به تبلیغ ایدئولوژی ملی نژادپرستانه متهم و تاکید کرد، این رویکرد در آموزش نسل جوان غرب کاملا مشهود است. غربیها از گروههای نژادپرست حمایت میکنند و از مدتها پیش برای آنچه اکنون در حال وقوع است، به ویژه در اوکراین برنامه ریزی کرده است.

این دیپلمات ارشد روسیه با اشاره به اینکه غرب میخواهد روسیه را از کریمه بیرون کند افزود: جان شهروندان روس در شبه جزیره کریمه در خطر بود و غرب هیچ توجهی به این موضوع نمیکرد.

وی در ادامه گفت، کشورهای غربی هرکسی که میخواهد با مسکو روابط دوستانه داشته باشند را تهدید میکنند.

لاوروف همچنین تاکید کرد که کشورهای اروپایی به توافقات امنیتی با روسیه پایبند نبودند.

وی ادامه داد، در سالهای گذشته یک کارزار ضدروسی پشت تحریمها وجود داشته است؛ مساله اوکراین نیست بلکه آمریکا به دنبال تسلط یک جانبه برجهان است.

لندن: روسیه در حال تجدید قوا پیش از عملیات تهاجمی بزرگ در اوکراین است
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۱۲:۲۶

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات اوکراین ادعا کرد که روسیه در حال تجدید قوا پیش از عملیات تهاجمی در مقیاس بزرگ است.

در سلسله پیام‌های منتشر شده در حساب رسمی توئیتری وزارت دفاع انگلیس ادعا شده که جنگ در شمال اوکراین تا حد زیادی ثابت مانده و نیروهای روسی احتمالاً پیش از عملیات تهاجمی در مقیاس بزرگ، دوره ای از سازماندهی مجدد را انجام می دهند.

بر اساس این ارزیابی، نیروهای روسیه هم زمان با پیشروی از سمت خارکف در شمال و ماریوپل در جنوب، در حال تلاش برای محاصره نیروهای اوکراینی در شرق کشور هستند.

وزارت دفاع انگلیس همچنین عنوان کرد که نیروهای روس همچنان برای دور زدن میکولایف و حرکت به سمت اوکراین در تلاش هستند.

مقام‌های اوکراین: روسیه آزمایشگاه چرنوبیل را نابود کرد
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۱۱:۱۲

مقامات اوکراینی ادعا می‌کنند که ارتش روسیه که نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را تصرف کرده‌اند، آزمایشگاهی را در این سایت "غارت و ویران کرده‌اند".

آژانس دولتی اوکراین نوشت که روس‌ها به آزمایشگاه تحلیلی مرکزی آنها که زباله‌های رادیواکتیو را پردازش می‌کند آسیب رسانده‌اند.

اواسط اسفند روسیه پس از گلوله باران بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در اوکراین کنترل آن را در اختیار گرفت.

رهبران جهان روسیه را متهم کرده اند که امنیت کل قاره اروپا را به خطر انداخته و رئیس جمهور اوکراین روسیه را به "ترور هسته ای" متهم کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد است اما گفته بود که آتش‌سوزی بر تجهیزات "مهم" نیروگاه تأثیری نداشته است و میزان تشعشعات افزایش نیافته است.

تماس جداگانه مکرون با زلنسکی و پوتین؛ کاخ الیزه: توافقی حاصل نشد
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۱۰:۰۲

کاخ الیزه اعلام کرده «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین و «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در خصوص شرایط برقراری آتش‌بس میان دو طرف گفت‌وگو کرد.

در این بیانیه تصریح شده که «توافقی حاصل نشد» اما ماکرون کماکان معتقد است که لازم است به تلاش‌های خود جهت برقراری آتش‌بس ادامه دهد. طبق این بیانیه، ماکرون همچنین گفته که از اوکراین در برابر حمله روسیه حمایت می‌کند.

کاخ الیزه در بیانیه خود در روز سه‌شنبه بدون اشاره به جزئیات بیشتر تصریح کرده که مکالمه ماکرون با پوتین بر «شرایط امنیتی برای مسائل مهم» متمرکز بوده.

روسیه گفت‌وگوی تلفنی پوتین و ماکرون رو تأیید کرد. کاخ کرملین گفته که دو طرف درباره اوضاع اوکراین و مذاکرات جاری میان دو طرف تبادل نظر کردند. در این بیانیه نیز به جزئیات بیشتری اشاره نشده است.

پنتاگون: نیروهای اوکراینی تهاجمی‌تر شده‌اند
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۱۰:۰۱

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد آمریکا نشانه‌هایی را دیده است که نشان می‌دهند اوکراینی‌ها اکنون کمی به حالت تهاجمی روی آورده اند.

جان کربی عصر سه شنبه در نشستی خبری در پنتاگون توضیح داد: در جنوب اوکراین و نزدیک خرسون، اوکراینی‌ها تلاش کرده‌اند تا قلمرو خود را پس بگیرند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اضافه کرد: آنها بسیار هوشمندانه، بسیار زیرک و بسیار خلاقانه، در مکان‌هایی که معتقدند جای مناسبی برای دفاع هستند، به دفاع پرداخته اند و ما شاهد بوده ایم که آنها به‌ویژه در جنوب اوکراین نزدیک خرسون، سعی کرده‌اند قلمرو خود را پس بگیرند.

سخنگوی پنتاگون در ارتباط با حریم هوایی اوکراین گفت: حریم هوایی بر فراز اوکراین همچنان در مناقشه قرار دارد. این امر به این دلیل است که اوکراینی ها نمی گذارند حریم هوایی این کشور در اختیار روسیه باشد.

کربی اضافه کرد: نیروهای اوکراین همچنان جنگنده و بالگرد در اختیار دارند اما نیروهای روسیه در بخش هایی از حریم هوایی غالب هستند.

روسیه: در صورت به خطر افتادن موجودیت کشور از سلاح هسته‌ای استفاده می‌کنیم
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۱۰:۰۰

سخنگوی کرملین اعلام کرد که روسیه تنها در صورتی از سلاح هسته ای استفاده می کند که موجودیت آن تهدید شود.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در مصاحبه ای با شبکه سی ان ان گفت: ما مفهومی از امنیت داخلی داریم و عمومی است، شما می توانید تمام دلایل استفاده از سلاح های هسته ای را بخوانید.

پسکوف در ادامه افزود: بنابراین اگر یک تهدید وجودی برای کشور ما باشد، می توان از آن [زرادخانه هسته ای] مطابق با مفهوم ما استفاده کرد.

زلنسکی: اوکراین نمی تواند اولتیماتوم روسیه را بپذیرد
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۱۰:۰۰

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین گفت: ما نمی توانیم اولتیماتوم روسیه را بپذیریم، چگونه می توانیم؟ پس از کشته شدن مردم غیرممکن است.

 زلنسکی سه شنبه شب در مصاحبه با رسانه اوکراینی ساسپیلن (Suspilne) در مورد طولانی شدن جنگ اوکراین گفت: تنها زمانی سازش صورت خواهد گرفت که پایان جنگ باشد.

زلنسکی با انتقاد از مواضع پیمان آتلانتیک شمالی گفت: ناتو باید یا الان بگوید که ما را می پذیرند یا علناً بگوید ما را نمی پذیرند زیرا از روسیه می ترسند.

زلسنکی در توصیف روزهای اول حمله روسیه به اوکراین گفت: در روزهای اول همه اصرار داشتند که من باید کی یف را ترک کنم، بطوریکه هر 10 تا 20 دقیقه یکبار درخواست‌های جدید برای ترک پایتخت برای من ارسال میشد.

رییس جمهور اوکراین در مورد پیشروی های روس در خاک کشورش گفت: فرض کنید آنها خواستار گرفتن خارکف یا ماریوپل یا کی یف هستند، مردم این شهرها به آنها اجازه انجام این کار را نمی دهند. تنها راهی که آنها می توانند شهرها را تصرف کنند این است که همه را بکشند و شهر خالی را بگیرند.

ماریوپل، شهر بی‌دفاع و بدون ارتباط با دنیای خارج
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۰۹:۵۹

غیرنظامیانی که به تازگی از شهر محاصره شده ماریوپل گریخته‌اند، می‌گویند که شهر زیر بمباران بی‌امان است و اجساد قربانیان و آوار ساختمان‌های بلوک به بلوک ویران شده در خیابان‌ها دیده می‌شود.

یکی از آنها به خبرگزاری آسوشیندپرس گفته است: «شهر هیچ ارتباطی با دنیای خارج ندارد. ما حتی نمی‌توانستیم کمک بخواهیم. مردم آب هم ندارند.»

تاکنون هزاران نفر موفق به فرار از ماریوپل شده‌اند. بمباران این شهر به دست نیروهای روسی سبب قطع آب و برق شده و دسترسی شهروندان به مواد غذایی را نیز محدود کرده است. شورای شهر ماریوپل روز سه شنبه اعلام کرد که بیش از هزار و ۱۰۰ نفر که از محاصره گریخته‌اند با کاروانی از اتوبوس‌ها عازم شهر دیگری در شمال غربی شدند.

در همین حال صلیب سرخ اعلام کرد کاروان کمک‌های بشردوستانه روز سه شنبه تلاش کرده کمک‌های مورد نیاز فوری ساکنان را به ماریوپل برساند، اما هنوز نتوانسته است وارد این شهر بشود.

مشخص نیست که روسیه تاکنون کنترل چه مقدار از شهر را در اختیار گرفته و ساکنان فراری می‌گویند که نبرد خیابانی در شهر ادامه دارد.

وزارت دفاع اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهای آن‌ها همچنان از شهر دفاع می‌کنند و یک قایق گشتی و سامانه جنگ الکترونیک روسیه را منهدم کرده‌اند.

نظرات بینندگان