arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۸ - ۱۰ بهمن ۱۳۸۹

ماجراي انقلاب بنزيني احمدي نژاد و مخازن سي.ان.جي

متاسفانه همچنان صنعت سي.ان.جي(CNG) در کشور ، با فضايي خاکستری روبرو است که بايد هرچه زودتر با شفاف سازي و بيان واقعيت ها ، ابرهای موجود را کنار زنيم .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
متاسفانه همچنان صنعت سي.ان.جي(CNG) در کشور ، با فضايي خاکستری روبرو است که بايد هرچه زودتر با شفاف سازي و بيان واقعيت ها ، ابرهای موجود را کنار زنيم .

به گزارش خبرگزاری انتخاب؛ دکتر مجتبي شيرالي ، عضو انجمن توليدکنندگان مخازن سي.ان.جي، با بيان اين مطلب گفت: در سال 2006 ميلادي، موسسه امنيت جهاني امريکا(IAGS) گزارشي به کنگره امريکا براي موفقيت تحريم هاي اقتصادي عليه ايران و علل شکست تحريم ها تاکنون با عنوان "انقلاب بنزيني احمدي نژاد" ارائه داد.
وي در ادامه اظهار داشت: براساس اين گزارش پاشنه آشيل کشورمان بنزين است و با تغيير سوخت پايه از بنزين به گاز و با توجه به داخلي بودن اقتصاد ايران، تمام تحريم هاي اقتصادي عليه ايران شکست خواهد خورد!
به گفته شيرالي، اين موسسه امريکايي پيشنهاد داده بود که براي موفقيت در تحريم ايران، بايد ارسال مخازن گاز طبيعي به اين کشور محدود شود که در همين راستا 9 شرکت از 10 شرکت منتخب نمايندگان ويژه رئيس جمهوري به دلايل گوناگون از آن سال به بعد جزء ليست سياه بين المللي قرار گرفته است!
مديرعامل گروه کارخانجات توليد مخازن گاز طبيعي(آسياناما)، ادامه داد: ايران با در اختيار داشتن حدود 15 درصد ذخاير گاز طبيعي دنيا(حدود پنج برابر امريکا)، موقعيت ممتازي را در جايگزيني گاز طبيعي فشرده داراست.
وي با تاکيد بر اينکه بنزين با هزينه هنگفت وارد کشور مي شود و با پرداخت يارانه کلان براي اين سوخت، سرمايه ملي مملکت به هدر مي رود، متذکر شد: در 80 درصد از جاده هاي کشور امکان ايجاد جايگاه هاي پمپ گاز وجود دارد و در صورتي که 60 درصد خودروهاي کشور گازسوز(دوگانه سوز) شود سالانه 9 ميليارد دلار صرفه جويي ارزي را شاهد خواهيم بود.
دکتر شيرالي با تاکيد بر پاک بودن سوخت گاز طبيعي و با اشاره به اينکه سالانه 10 هزار و 600 نفر بر اثر آلودگي هوا در ايران کشته مي شوند، يادآور شد: با افزايش آلودگي در شهر تهران ماموريت اورژانس در سال جاري 60 درصد افزايش يافته و سقط جنين تا 40 درصد رشد داشته است. مرگ و مير زودرس ناشي از آلودگي هوا در تهران سه برابر متوسط کشوري است و امسال فقط 18 روز هواي پاک در تهران داشته ايم.
عضو انجمن توليدکنندگان مخازن سي.ان.جي، با بيان اينکه براساس اعلام بانک جهاني هشت ميليارد دلار در سال 2010 به دليل آلودگي هوا به اقتصاد ايران لطمه وارد شده است، اذعان کرد: متاسفانه سه هزار و 600 نفر در آلودگي اخير تهران جان باخته اند و باز هم متاسفانه در سال جاري 70 هزار ميليارد ريال خسارت به محيط زيست تهران و کشور وارد آمده است.
وي با تاکيد بر اينکه 89 درصد آلودگي هوا ناشي از خودروها و به دليل سوخت مصرفي آن(بنزين) است، اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر به دليل همين آلودگي هوا، تهران به دومين شهر سرطان زاي جهان مبدل شده است در حاليکه جهت گيري بين المللي به سمت گسترش استفاده از سوخت سي.ان.جي مي رود و جالب است بدانيد هم اکنون در اتحاديه اروپا، ماليات و عوارض سالانه خودروها براساس ميزان آلودگي و آلايندگي خودروها تعيين و دريافت مي شود.
به گفته دکتر شيرالي، با افزايش عوارض و ماليات استفاده از خودروهايي با سوخت فسيلي در اتحاديه اروپا براي مردم گران تمام مي شود. همچنين در سه کشور آلمان، هلند و بلژيک نيز قرار است در تمام جايگاه هاي سوخت اين کشورها پمپ هاي گاز ايجاد و راه اندازي شود.
مديرعامل آسياناما، در ادامه به تشريح ديگر موارد تاثيرگذار در ايجاد "فضاي ابري" براي جايگاه صنعت سي.ان.جي کشور پرداخت و گفت: برخي ها در ادامه سياست جلوگيري از گسترش استفاده از سي.ان.جي در کشور پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها گفتند که ديگر استفاده از گاز صرفه اقتصادي ندارد در حاليکه با بررسي هاي صورت گرفته بايد بگويم که در پيمايش مساوي(مصرف سوخت بنزين يا گاز طبيعي براي دو خودرو مشابه) قيمت گاز تا 62 درصد نسبت به قيمت بنزين ارزان تر تمام مي شود.
وي افزود: هم اکنون قيمت گاز در ايران برابر قيمت هاي جهاني است(هر متر مکعب 300 تومان) اما بنزين به قيمت ليتري 700 تومان عرضه مي شود و با توجه به قيمت جهاني آن(ليتري 943 تومان) هنوز بايد شاهد افزايش قيمت اين سوخت باشيم.
دکتر شيرالي يکي ديگر از مباحث مطروحه را افزايش استهلاک خودرو به دليل استفاده از گاز طبيعي دانست و افزود: براساس آزمايش هاي صورت گرفته که به تاييد خودروسازان نيز رسيده است استفاده از گاز طبيعي در خودروهاي فعلي کشور که توليد مي شود هيچ تاثير جدي ندارد. ضمن اينکه پيمايش خودروهايي که با موتور پايه گازسوز توليد و عرضه شده تا 100 کيلومتر بيشتر از محصولات دوگانه سوز است.
عضو انجمن توليدکنندگان مخازن سي.ان.جي در ادامه با تاکيد در سال جاري و براي اولين بار به همت متخصصان داخلي موفق به کسب دانش فني و ماشين آلات توليد مخزن سي.ان.جي به عنوان يک گلوگاه در توليد خودروهاي گازسوز و دوگانه سوز شده ايم، افزود: در کمتر از شش ماه ديگر بزرگترين واحد توليد مخازن سي.ان.جي خاورميانه را به مرحله بهره برداري و افتتاح خواهيم رساند.
وي با اشاره به اينکه براي راه اندازي اين کارخانه يک هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري شده و تاکنون 80 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است، اضافه کرد: توليدات مخازن اين کارخانه از ورق محصولات شرکت فولاد مبارکه و سالانه 500 هزار مخزن CNG در دو تيپ "يک" و "دو" است.
دکتر شيرالي در پايان از "وجود مافياي فروش مخازن" و "تاثير عوامل داخلي بيگانه" به عنوان سدهايي براي جلوگيري از توليد مخزن در کشور و آشفتگي اطلاعات در زمينه "سي.ان.جي" نام برد که لازم است با شفاف سازي و اطلاع رساني صحيح به منظور دفاع از محيط زيست، سلامت امروز و آيندگان ما، مقابله با تحريم و ... سوخت پاک CNG را در سبد سوختي کشور به بالاترين جايگاه ارتقا داد.
نظرات بینندگان