arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۱۵۳۰
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۹ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
پنجاه و یکمین روز حمله روسیه به اوکراین؛

مقام آمریکایی: کشتی روسی موسکوا با حمله موشک‌های اوکراینی غرق شده است / رئیس سیا: پوتین ممکن است از سلاح‌های هسته‌ای کوچک‌تر استفاده کند / شهردار ملیتوپل: روسیه بیش از یکصد شهروند این شهر را ربوده است / زلنسکی: پول نفت و گاز روسیه با خون مردم اوکراین پرداخت می‌شود / جو بایدن سفر به کی‌یف را بررسی می‌کند

روز گذشته وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ناو جنگی موسکووا متعلق به این کشور غرق شده است. اوکراین پیش از این ادعا کرده بود که ناو موسکووا را هدف حمله موشکی قرار داده است. کاخ سفید نیز در تازه‌ترین موضع گیری خود اعلام کرد که استفاده از واژه «نسل کشی» نظر شخصی جو بایدن بوده و تغییری در موضع واشنگتن در قبال تحولات شرق اروپا بوجود نیامده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش «انتخاب»؛ روز گذشته وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ناو جنگی موسکووا متعلق به این کشور غرق شده است. اوکراین پیش از این ادعا کرده بود که ناو موسکووا را هدف حمله موشکی قرار داده است.

کاخ سفید نیز در تازه‌ترین موضع گیری خود اعلام کرد که استفاده از واژه «نسل کشی» نظر شخصی جو بایدن بوده و تغییری در موضع واشنگتن در قبال تحولات شرق اروپا بوجود نیامده است.

همچنین مشاور امنیت ملی آمریکا از بلوکه شدن سرمایه‌های متعلق به اتباع روسی در این کشور خبر داد و گفت: پول‌های مسدود شده بخشی از مجازات‌های دولت روسیه است.

سازمان ملل نیز اعلام کرد نزدیک به دو هزار غیرنظامی تاکنون در جنگ اوکراین کشته شده اند. این دفتر با این حال هشدار داد که آمار واقعی تلفات می‌تواند بسیار بالاتر باشد.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

مقام آمریکایی: کشتی روسی موسکوا با حمله موشک‌های اوکراینی غرق شده است
۱۴۰۱/۰۱/۲۶ - ۲۲:۱۸

یک مقام ارشد آمریکایی به خبرگزاری‌های این کشور گفته است رزمناو روسی غرق شده با اصابت دو موشک اوکراینی به این سرنوشت دچار شده است.

این مقام ارشد که نخواسته نامش فاش شود همچنین گفته است که این موشک‌ها از نوع ضد کشتی نپتون بوده‌اند. آمریکا معتقد است در این حملات چندین روس هم کشته شده‌اند هرچند هنوز تعداد دقیق تلفات مشخص نیست.

رزمناو موسکوا (Moskva) که از ناوهای کلاس Slava است در طی چهل سال گذشته در خدمت نیروی دریایی روسیه بوده و بزرگ‌ترین کشتی روسیه است که از زمان جنگ جهانی دوم از بین رفته است.

روسیه در اقدامی تلافی جویانه ۱۸ دیپلمات اروپایی را اخراج کرد
۱۴۰۱/۰۱/۲۶ - ۲۰:۴۴

روسیه در اقدام متقابل در اخراج دیپلمات‌های خود توسط کشورهای اروپایی، ۱۸ دیپلمات اروپایی را از خاک خود اخراج کرد.

 اسکای نیوز روز جمعه نوشت: وزارت خارجه روسیه از اخراج ۱۸ دیپلمات از نمایندگی اتحادیه اروپا خبر داد.

اخراج ۶ دیپلمات روس از مقدونیه شمالی

همچنین اسپوتنیک نوشت: مقامات مقدونیه شمالی تصمیم گرفتند ۶ دیپلمات روس را «عنصر نامطلوب» اعلام کنند.
در بیانیه وزارت خارجه مقدونیه شمالی آمده است: «امروز سرگئی بزدنیکین سفیر روسیه در مقدونیه شمالی به وزارت امور خارجه احضار شد و یادداشتی مبنی بر اعلام شش دیپلمات سفارت روسیه در مقدونیه شمالی به عنوان» عنصر نامطلوب «به وی تحویل داده شد.»

وزارت امور خارجه مقدونیه شمالی مدعی شده است که این دیپلمات‌ها «فعالیت‌هایی برخلاف کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک» انجام داده‌اند.

در ادامه بیانیه آمده است که دیپلمات‌های روس باید ظرف «پنج روز آینده» این کشور را ترک کنند.
پیش از این، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت، مسکو موضع خود در قبال اوکراین را به خاطر اعلام دیپلمات‌های روس در فرانسه به عنوان عنصر نامطلوب، تغییر نخواهد داد.

زاخارووا در کانال تلگرامی خود نوشت: «آنها یکباره همه این اقدامات را اعلام نمی‌کنند به این امید که ما موضع خود را تغییر دهیم؟ ما آن را تغییر نمی‌دهیم. و من به وزارت خارجه فرانسه می‌گویم: اگر حداقل طی آن ۸ سال یک بار اجرای توافقات مینسک توسط کی یف را حتی با خطر اعمال تحریم‌ها مرتبط می‌کردید، به صلح و ثبات در اروپا دست می‌یافتید.»

پیشتر وزارت خارجه فرانسه شش دیپلمات روس را به عنوان عنصر نامطلوب اعلام کرد.

رئیس سازمان سیا: پوتین ممکن است از سلاح‌های هسته‌ای کوچک‌تر استفاده کند
۱۴۰۱/۰۱/۲۶ - ۱۵:۳۴

ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا می‌گوید روسیه ممکن است از سلاح اتمی کوچک استفاده کند. برنز گفته است که این تهدید را باید جدی گرفت و برای مقابله با آن آماده بود. پوتین قبلا دستور آمادگی نیروهای بازدارنده هسته‌ای را داده بود.

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز پنجشنبه ۲۴ فرودین (۱۳ آوریل) هشدار داد که روسیه ممکن است از سلاح‌های هسته‌ای کوچک‌تر در جنگ اوکراین استفاده کند.

برنز معتقد است، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه در صورت "یاس و ناامیدی" و عقب‌نشینی نیروهای نظامی‌اش ممکن است دستور استفاده از "سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا کوتاه‌برد" را صادر کند.

برنز تأکید کرد که "شواهد عملی چندانی" از آمادگی روسیه برای این اقدام وجود ندارد، اما این خطر با وجود این بسیار "نگران‌کننده" است. او این سخنان را در پاسخ به پرسش سَم نان، سناتور سابق حزب جمهوری‌خواه و از مدافعان حوزه کنترل تسلیحات بیان کرده است.

روسیه: حملات موشکی به کی‌یف را تشدید خواهیم کرد
۱۴۰۱/۰۱/۲۶ - ۱۲:۴۵

سکو روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد حملات موشکی خود را به کی‌یف افزایش دهد. مسکو این تصمیم را پاسخی به حملات نیروهای نظامی اوکراین در داخل خاک خود عنوان کرده است.

روسیه اعلام کرده است در چارچوب تصمیم جدید «یک کارخانه ساخت موشک زمین به هوا» را در نزدیکی پایتخت اوکراین بمباران کرده و حدود ۳۰ «مزدور لهستانی» را کشته است.

مقامات روسیه می‌گویند نیروهای اوکراینی یک سری حملات فرامرزی هوائی را در منطقه بریانسک روسیه، در نزدیکی مرز اوکراین، انجام داده‌اند.

یک کمیته تحقیق روسیه مدعی شده است که دو هلیکوپتر نظامی اوکراینی روز پنجشنبه با ورود به حریم هوایی روسیه و در حالی که در ارتفاع پایین حرکت می‌کردند، دستکم شش ساختمان را در روستای کلیمووو در حدود ۱۱ کیلومتری عمق خاک روسیه هدف حمله قرار دادند.

مقام‌های اوکراینی تا کنون درباره این ادعاها اظهارنظر نکرده‌اند.

شهردار ملیتوپل: روسیه بیش از یکصد شهروند این شهر را ربوده است
۱۴۰۱/۰۱/۲۶ - ۰۹:۴۰

شهردار ملیتوپل، در جنوب شرقی اوکراین، ارتش روسیه را به ربودن بیشتر از یکصد شهروند اوکراینی از این شهر متهم کرده است.

ایوان فدروف می گوید این افراد ''گاه برای چند ساعت و گاه چند روز'' در اختیار نظامیان روسیه بوده‌اند و به این کشور منتقل شده اند.

آقای فدروف که هنگام اشغال این شهر به اسارت درآمده بود، بعد از چند روز با ۹ اسیر روس معاوضه شد.

به گفته آقای فدروف، سرهی پریما رییس شورای شهر ملیتوپل از جمله بازداشت‌شدگان است.

به گفته آقای فدروف، روسیه با ربودن فعالان اوکراینی سعی دارد آنها را به اعتراف اجباری در برابر تلویزیون وادار کند.

زلنسکی: پول نفت و گاز روسیه با خون مردم اوکراین پرداخت می‌شود
۱۴۰۱/۰۱/۲۶ - ۰۹:۳۵

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، از کشور‌های اروپایی به خاطر ادامه خریداری نفت از روسیه انتقاد کرده است. زلنسکی این دسته از کشور‌های اروپایی را متهم کرد که ''دستشان به خون مردم اوکراین آلوده است. ''

او با انتقاد از آلمان و مجارستان آن‌ها را متهم کرد که مانع تحریم صادرات نفت و گاز روسیه شده‌اند.

روسیه سالانه ۳۲۶ میلیارد دلار از این راه درآمد دارد.

آلمان از اعمال تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه علیه روسیه حمایت کرده ولی به علت وابستگی شدیدش به نفت و گاز روسیه، با تحریم واردات حامل‌های انرژی مخالف است.

آقای زلنسکی گفت: "بعضی از دوستان و شرکای ما متوجه هستند که در زمانه متفاوتی هستیم و الان صحبت از تجارت و پول نیست. بحث بقاست."

آقای زلنسکی همچنین خواهان ارسال کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین شد.

ولودیمیر زلنسکی گفت: "ایالات متحده، بریتانیا و بعضی از کشورهای اروپایی در حال کمک هستند."

او خواهان تسریع در ارسال کمک‌ها شد.

آقای زلنسکی همچنین درباره وضعیت ساکنان مناطق تحت محاصره روسیه مانند بندر ماریوپل، در جنوب، و منطقه دونباس ابراز نگرانی کرد و گفت نگران کشته شدن ده‌ها هزار نفر در این بندر مهم است.

ولودیمیر زلنسکی گفت: "اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد علاوه بر کشته شدن ده‌ها هزار نفر، بسیاری هم مفقود شده‌اند."

او ادامه داد: "می‌دانیم اوراق هویت این افراد عوض شده، به آنها گذرنامه روسی داده شده و به داخل روسیه منتقل شده‌اند. بعضی به اردوگاه برده شده‌اند و بعضی به شهرها. هیچ کس نمی‌داند چه بر سر این افراد آمده است. هیچ کس نمی‌داند چند نفر کشته شده‌اند."

به گفته آقای زلنسکی، جنایت‌های ارتش روسیه در ماریوپل،‌ بوچا و بورودیانکا احتمال موفقیت گفت‌و‌گوهای صلح را کاهش داده است.

او با اشاره به بازدید هفته گذشته‌اش از بوچا در حومه کی‌یف، به بی‌بی‌سی گفت در این بازدید دچار طیف وسیعی از احساسات مختلف شد اما در پایان با نفرت از ارتش روسیه این شهرک را ترک کرد.

آقای زلنسکی همچنین ولادیمیر پوتین و همه اعضای ارتش روسیه را "جنایتکار جنگی" نامید.

بوچا از جمله مناطق اطراف کی‌یف بود که در اشغال ارتش روسیه قرار داشت و انتشار تصاویر اجساد قربانیان غیرنظامی رها شده در خیابان‌های این شهرک با انزجار بین المللی روبرو شد.

ولادیمیر زلنسکی همچنین از عملکرد دولت خود در آستانه تهاجم نظامی روسیه دفاع کرد.

او پیش از حمله روسیه از مردم اوکراین خواسته بود آرامش خود را حفظ کنند.

آقای زلنسکی به بی‌بی‌سی گفت دولت او در سکوت برای تهیه تسلیحات و مهمات در تلاش بود و نمی‌خواست نگرانی مردم باعث خالی شدن بانک‌ها و آسیب دیدن اقتصاد کشور شود.

او با این حال تاکید کرد که توقع یک تهاجم همه جانبه را نداشته است.

آقای زلنسکی گفت: "نمی فهمم چرا به اینجا آمدند."

ولادیمیر زلنسکی همچنین با اشاره به تمرکز ارتش روسیه بر اشغال مناطق شرق اوکراین گفت وضعیت در این مناطق سخت‌تر از بقیه کشور است ولی تاکید کرد زبده‌ترین واحد‌های رزمی اوکراین به شرق منتقل شده‌اند.

آقای زلنسکی گفت: "آنها می‌توانند ما را نابود کنند ولی ما پاسخ می‌دهیم. می‌توانند ما را بکشند ولی خودشان هم خواهند مرد.''

جو بایدن سفر به کی‌یف را بررسی می‌کند
۱۴۰۱/۰۱/۲۶ - ۰۹:۳۵

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به خبرنگاران گفته است در نظر دارد یک مقام بلندپایه را برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی از واشنگتن به کی‌یف اعزام کند، یا حتی شاید خود او به کی‌یف برود.

اما در پی اظهارات آقای بایدن یک مقام کاخ سفید به فاکس نیوز گفت که "فعلا برنامه‌ای برای سفر رئیس جمهور به کی‌یف وجود ندارد."

آقای بایدن و معاون او، کامالا هریس، هر دو از زمان شروع جنگ به لهستان در همسایگی اوکراین سفر کرده‌اند.

رسانه های آمریکایی گزارش می‌دهند که محتمل‌تر آن است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا یا لوید آستین وزیر دفاع این کشور به دیدار زلنسکی بروند.

شماری از رهبران اروپایی از جمله بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در کی‌یف با رهبر اوکراین دیدار کرده‌اند.

نظرات بینندگان