arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۲۰۰۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۲ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۱

راز موفقیت لنوو بزرگ‌ترین تولیدکننده لپ ‌تاپ در جهان چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

راز موفقیت لنوو بزرگ‌ترین تولیدکننده لپ ‌تاپ در جهان چیست؟

شاید وقتی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لپ ‌تاپ در جهان صحبت می‌کنیم، نام برندهایی مانند اپل، مایکروسافت، اچ پی، دل و ایسوس به ذهن ما خطور می‌کند، غافل از اینکه بزرگ‌ترین تولیدکننده لپ ‌تاپ در جهان کسی نیست جز شرکت لنوو (Lenovo). بله درست شنیدید طبق آخرین آمار منتشر شده، کمپانی لنوو با تولید لپ‌ تاپ‌ های متنوعی از قبیل Thinkpad، Ideapad، Yoga و Legion نزدیک به ۲۵ درصد از سهم بازار فروش لپ ‌تاپ در جهان را از آن خود کرده است و به بزرگ‌ترین تولیدکننده لپ ‌تاپ در جهان تبدیل شده است. بیایید ببینیم راز موفقیت لنوو چیست؟

معرفی برند لنوو

کمپانی چندملیتی لنوو که دفتر مرکزی آن در چین قرار دارد، در نوامبر سال ۱۹۸۴ با سرمایه‌ای در حدود ۲۰۰٫۰۰۰ یوان با نام لجند (Legend) در پکن شروع به کار کرد. لئو شوانژی (Liu Chuanzhi) و جیا ژوفو (Jia Xufu) که همراه با ۹ مهندس دیگر لجند را راه‌اندازی کرده بودند خیلی زود به موفقیت رسیدند و در سال ۱۹۹۳ به بزرگ‌ترین تولیدکننده داخلی رایانه در چین تبدیل شدند. موفقیت‌های لنوو به همین‌جا ختم نشد و در سال ۱۹۹۹ به مقام بزرگ‌ترین فروشنده رایانه شخصی در منطقه آسیا-اقیانوسیه البته به غیر از کشور ژاپن دست یافت.

تغییر نام برند لنوو

در سال ۲۰۰۳ برند لنوو که تا پیش از این به نام لجند شناخته می‌شد تصمیم به تغییر برند خود گرفت و نام «لنوو» را برگرفته از «Le» ابتدای «Legend» و «novo» به معنای «نُوین» در زبان لاتین را برگزید. جالب است بدانید لنوو به زبان چینی هم معنای «تداعی ایده‌ها» یا «خلاقیت» است.

راز موفقیت لنوو بزرگ‌ترین تولیدکننده لپ ‌تاپ در جهان چیست؟

ادغام با آی بی ام

در سال ۲۰۰۵ و درست زمانی که لنوو به سمت اهداف بلندپروازانه خود حرکت می‌کرد پای خود را از آسیا و اقیانوسیه بیرون گذاشت و با ادغام شدن با واحد تولید رایانه‌های شخصی کمپانی بزرگ IBM این واحد زیان‌ده را به سوددهی رساند. البته این معامله دو سر برد بود چراکه میزان فروش لنوو در مقیاس جهانی افزایش یافت و در سال ۲۰۱۰ پس از شرکت‌های اچ پی، ایسر و دل به‌عنوان چهارمین شرکت بزرگ تولیدکننده کامپیوتر شخصی در جهان دست پیدا کرد.

تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده لپ‌ تاپ در جهان

پس از دست پیدا کردن لنوو به بازارهای جهانی، تولید محصول در شرکت لنوو هم سرعت بیشتری پیدا کرد، به صورتی که در سال ۲۰۱۲ با تولید ۱۳/۸ میلیون دستگاه پس از اچ پی به رده دوم بزرگ‌ترین تولیدکننده لپ‌ تاپ در جهان رسید. درنهایت در سال ۲۰۲۰ میزان تولید لپ‌ تاپ توسط شرکت لنوو از ۲۰ میلیون دستگاه در سال فراتر رفت و لنوو به بزرگ‌ترین تولیدکننده لپ ‌تاپ در جهان تبدیل شد که محصولاتش در بیش از ۱۶۰ کشور جهان به فروش می‌رسد.

موفقیت لنوو تنها در تولید لپ‌ تاپ خلاصه نمی‌شود، در سال‌های اخیر لنوو خط تولید محصولات دیگری ازجمله گوشی موبایل، تبلت، قطعات کامپیوتر و محصولات جانبی را هم راه‌اندازی کرده است. موفقیت لنوو در تولید موبایل به حدی بود که موبایل‌های لنوو برای مدتی تبدیل به پرفروش‌ترین گوشی‌ها در چین تبدیل شده بود. نکته جالب اینجاست که در سال ۲۰۱۴ لنوو شرکت موتورلا را با قیمت ۲/۹ میلیارد دلار از گوگل خرید و از آن پس گوشی‌های خط تولید گوشی‌های موتورولا، توسط لنوو تولید و روانه بازار می‌شوند.

 بر اساس آمار سایت لنوو، در حال حاضر کمپانی لنوو در ۶۰ کشور جهان بیش از ۷۰ هزار کارمند دارد و درآمد خالص آن بیش از ۲ میلیارد دلار در سال است.

راز موفقیت لنوو بزرگ‌ترین تولیدکننده لپ ‌تاپ در جهان چیست؟

آیا لنوو در ایران نمایندگی دارد؟

خوشبختانه با وجود اینکه بسیاری از شرکت‌های فناوری در جهان از ارائه خدمات به کاربران ایرانی خودداری می‌کنند، کمپانی بزرگ لنوو در ایران نمایندگی رسمی دارد که خیال ما را بابت خدمات پس از فروش محصولات این شرکت آسوده می‌کند. برای دیدن تمامی مدل ها، مشخصات و قیمت لپ تاپ لنوو در فروشگاه آی تی سیتی نمایندگی لنوو به وب سایت این فروشگاه بزرگ مراجعه کنید.

شما بعد از خرید لپ تاپ لنوو از نمایندگی رسمی علاوه بر گارانتی سخت افزاری از خدمات نرم افزاری و تعمیرات به صورت رایگان نیز بهره مند می شوید.

راز موفقیت لنوو چیست؟

 بدون تردید حالا لنوو یکی از بازیگران اصلی در دنیای فناوری‌های نوین و تولید لپ‌ تاپ و گوشی در جهان است، اما چه عاملی باعث پیشرفت خیره‌کننده لنوو در سال‌های اخیر شده است؟ برای پاسخ به این سؤال باید برگردیم به سال ۲۰۰۱ و جایی که لئو شوانژی به سمت ریاست هیئت‌مدیره رسید و یانگ یوآن کینگ را به سمت مدیرعاملی انتخاب کرد. یانگ که دانش‌آموخته رشته کامپیوتر بود به کمک شوانژی طرح کسب‌وکار لنوو را در سال ۲۰۰۵ پایه‌ریزی کرد که منجر به تولید کامپیوتر شخصی IBM شد. یانگ که تبدیل به مغز متفکر لنوو شده بود با استراتژی‌های محافظت از بازار اصلی و حمله به بازارهای جدید دست به گسترش فعالیت‌های لنوو زد.

صرف‌نظر از تفکرات جسورانه یانگ در رابطه با توسعه محصولات، او با از بین بردن سلسله‌مراتب سازمانی و تفویض اختیار بیشتر به کارمندان بهره‌وری سازمانی را هم به‌طور قابل توجهی افزایش دهد.

نکته جالب در مورد یانگ این است که او در سال ۲۰۱۲ بیش از نیمی از پاداش ۲/۵ میلیون دلاری خود را با کارمندان سهیم شد.

یانگ یوآن کینگ به‌تازگی در مصاحبه‌ای با نشریه هاروارد بیزینس ریویو (HBR) اعلام کرد لنوو پس از تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده لپ ‌تاپ در جهان حالا اهداف دیگری در سر دارد و قصد دارد در صنعت موبایل و تکنولوژی ابری هم تبدیل به شماره یک جهان شود.

او ادامه داد «ما قصد داریم نوآوری و کیفیت را به تعادل برسانیم. هدف لنوو تولید محصولات نوآورانه با قیمت بالا نیست بلکه فلسفه لنوو این است که نوآوری برای مشتریان ما مقرون‌به‌صرفه باشد.»

ازجمله نوآوری‌های لنوو می‌توان به متحول کردن لپ‌تاپ‌های IBM و تولید Thinkpad اشاره کرد که با دوام و قدرت بیشتر علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود جلب کرد.

لپ ‌تاپ‌های سری Ideapad لنوو برای کاربری عمومی و روزمره طراحی شده‌اند. ویژگی متمایز لپ‌تاپ‌های Ideapad طراحی زیبا به همراه سخت‌افزار میان رده و قیمت مقرون‌به‌صرفه است.

لنوو با طراحی لپ ‌تاپ‌های سری Yoga انعطاف‌پذیری محصولات خود را به رخ کشید. لپ ‌تاپ‌های یوگا از صفحه لمسی برخوردارند و صفحه نمایش آن‌ها قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه دارد.

لنوو صنعت بازی را هم فراموش نکرده و لپ ‌تاپ‌های گیمینگ لنوو به نام لژیون Legion شناخته می‌شوند. این لپ ‌تاپ‌ها به سخت‌افزار بسیار قدرتمند مجهز شده‌اند که برای انجام بازی‌ها و کارهای گرافیکی سنگین مناسب است.

درمجموع می‌توان گفت لنوو برای هر سلیقه‌ای محصول مناسبی را طراحی کرده است و شاید بتوان گفت مهم‌ترین ویژگی لپ ‌تاپ‌های لنوو نوآوری و دوام این محصولات است که آن را به بزرگ‌ترین تولیدکننده لپ ‌تاپ در جهان تبدیل کرده است.

نظرات بینندگان