arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۳۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۱ - ۰۱ تير ۱۳۹۱

براي سالروز تولد پرويز پرستويي و نقش‌هاي ماندگارش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پرويز پرستويي بازيگر گزيده كار سينماي ايران، 57 ساله شد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، اين بازيگر در دوم تيرماه 1334 در همدان متولد شد و فعاليتش را در تئاتر با نمايش «ماجراي يك محل» در سال 48 و بازيگريش را در سينما با «ديار عاشقان» در سال 1362 آغاز كرد.

پرستويي كه بازي در سه فيلم «سيزده59»، «خرس» و «من وزيبا» تنها فعاليت‌هايش در دو،سه سال اخير بوده است در گفت‌وگويي تفصيلي با ايسنا علت كم‌كاري‌اش را در اين سالها «احترام به مخاطب» عنوان كرده و گفته بود:« وقتي فيلمنامه با خود من ارتباط برقرار نمي‌كند چگونه با مخاطب برقرار كند. من هم كه اگر كاسب بودم مرتب كار مي‌كردم، از اين فيلم به آن فيلم از آن فيلم به اين فيلم. بالاخره در شرايطي كه زندگي مي‌كنم كه شرايط سختي هم هست، بدم نمي‌آيد كه تا تنور داغ است بزنيم و بچسبانيم و به قول معروف پس‌اندازي براي خودمان داشته باشيم. به هرحال هر كسي دوست دارد در رفاه باشد، ولي جاهايي آدم با خودش مي‌گويد، به چه قيمتي؟. تماشاگر هميشه براي من با هر نگاه و ايدئولوژي قابل احترام است و هميشه از كارهايي كه كردم تن‌لرزه داشته‌ام كه شرمنده اين تماشاگر نشوم؛ تماشاگري كه آخر هفته خودش را هزينه كرده و به سختي با خانواده به سينما مي‌رود، من بايد براي او جوابي داشته باشم، او اين خرج را به نوعي براي من كرده و خيلي بد است كه من دست خالي او را بيرون بفرستم.»

از ديگر فيلمهاي سينمايي اين بازيگر مي‌توان به «حكايت آن مرد خوشبخت»، «آدم برفي»، «ليلي با من است»،‌ «مهر مادري»، «رواني»، «آژانس شيشه‌اي»، «مرد عوضي»، «روبان قرمز»، «موج مرده»، «آب و آتش»، «ديوانه‌اي از قفس پريد»، «مارمولك»، «كافه ترانزيت»، «بيد مجنون» ،«پاداش سكوت» و «صد سال به اين سالها» اشاره كرد.

و شايد بتوان گفت، «حاج كاظم»، «آژانس شيشه‌اي» يكي از نقش‌هاي ماندگار پرستويي است.

پرستويي خودش سال گذشته همزمان با اكران «سيزده 59» گفته بود: « سيد جلال اين فيلم (سيزده 59)، روي ديگري از «حاج كاظم» آژانس شيشه‌اي است. اين شخصيت‌ها همه دانه‌هاي تسبيحي هستند كه همديگر را كامل مي‌كنند.»

پرستويي در بخش ديگري از گفت‌‌وگويش به يكي از دغدغه‌هاي سينماي ايران اشاره كرده و گفته بود: «الان مي‌گوييم معضل فيلم‌نامه داريم چرا واقعا؟ حالا اينقدر هم توپ را به زمين ارشاد نياندازيم. خودمان واقعا چه كار كرديم؟. مگر قرار است همه چيز بر وفق مرادمان باشد؟ مگر همه شرايط قرار است برايمان كاملا مهيا باشد؟ هنرمند بايد كار خودش را بكند و ما اگر كننده باشيم در همين شرايط محدود بايد كارمان را بكنيم. الان كه معضل فيلمنامه داريم همين «بابانظر»ها مدت زمان زيادي ما را تامين مي‌كند و مطمئنا براي تماشاگر هم جذاب خواهد بود.»

بازيگر فيلم «موج مرده» با طرح اين سوال كه چرا بايد توليدات خوبمان اينقدر كم باشد، مطرح كرده بود:« مي‌گويند اگر بين 60 تا 70 توليد سينمايي‌مان چهار كار خوب داشته باشيم، بايد به فال نيك بگيريم چرا؟ چرا مجموع فيلمهايمان نبايد خوب باشد؟ ما براي چه ‌آمديم و هدفمان چيست؟ قرارمان چه‌ بوده، چرا بايد خودمان را به هر قيمتي براي چرخش اين چرخه آلوده كنيم.»

وي يادآور شد: «تغيير و تحولات و جا به جايي مسئولان در سينما از قبل بوده، الان هم هست و بعدش هم خواهد بود. بعضي‌ها هستند كه همان مسير را ادامه مي‌دهند و بعضي‌ها اعتقادات ديگري دارند و تا بوده همين بوده است. يعني اين خيلي نبايد ما را آزار دهد ما بايد راهش را پيدا كنيم كه براي آن هدف بزرگي كه داريم چگونه مي‌توانيم کارمان را انجام دهيم.»

به گزارش ايسنا، پرويز پرستويي در سريال‌هاي تلويزيوني چون «امام علي (ع)»، «آشپزباشي»، «زيرتيغ»، «خاك سرخ» و «آواي فاخته» نيز به ايفاي نقش پرداخته است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بی نام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
1
3
حاج کاظم چیزدیگری است .
غزل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
0
4
زیر تیغ ....مارمولک....خاک سرخ

زنده باشی مرد ..خسته نباشی مرد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
0
4
پرستوئی از جنس مردم هست و برخلاف خیلی از بازیگران خودش را آلوده نکرد.
نظرات بینندگان