arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۳۳۱۸
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۵ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

انتقاد عضو شورای شهر تهران از نرخ‌های جدید تاکسیرانی و دریافت کرایه‌های بیشتر

میثم مظفر اظهار کرد: یکی از چالش‌هایی که از گذشته در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران بین شهروندان و رانندگان ناوگان تاکسیرانی داشتیم، مسئله رُند نبودن نرخ کرایه در خطوط تاکسیرانی بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: عضو شورای شهر تهران نسبت به نرخ‌های جدید خطوط ناوگان تاکسیرانی انتقاد کرد.

میثم مظفر اظهار کرد: یکی از چالش‌هایی که از گذشته در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران بین شهروندان و رانندگان ناوگان تاکسیرانی داشتیم، مسئله رُند نبودن نرخ کرایه در خطوط تاکسیرانی بوده است.

وی با اشاره به سوابق این تنش قدیمی، به الگوی نسبتاً موفقیت‌آمیز حل مسئله در گذشته اشاره کرد و گفت: این مسئله در سالهای 91 تا 94 حل شده بود، به این گونه که وقتی شورا درصدی را به عنوان  افزایش نرخ کرایه تاکسی مصوب می‌کرد، سازمان تاکسیرانی ملزم بود با رعایت میانگین مصوب شورای شهر، پول خرد را از نرخ کرایه خطوط حذف کند. اما امسال متاسفانه بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ایم ظاهراً به این راهکار عمل نشده و شاهد عددهای غیررند در کرایه برخی خطوط و برچسب‌ها در سطح شهر تهران هستیم.

مظفر این نوع تعیین نرخ کرایه بهای تاکسی‌ها را اتفاقی ناگوار خواند و گفت: از یک سو تاکسیران‌ها می‌خواهند کرایه خود را به طور کامل دریافت کنند، از سوی دیگر مسافران دوست ندارند مبلغی بیشتر از آنچه تاکسیرانی تعیین کرده بپردازند، لذا کشاکشی بین راننده و شهروند بوجود می‌آید که یک بُعد آن ملاحظات شرعی دِین و مدیون شدن است و بعد دیگر آن آسیبی است که به اعصاب و روان شهروندان و تاکسیرانان وارد می‌شود.

عضو شورای شهر در توصیف مصوبه شورا در خصوص نرخ افزایش کرایه تاکسی‌ها، افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های معاش و تورم قطعات خودرو، شورا امسال مصوب کرد 25 درصد به نرخ کرایه خطوط افزوده شود با این تکمله که به تاکسیرانی اجازه داد شد به شرط حفظ معدل 25 درصدی در سطح کلیه خطوط، بتواند در خصوص مسیرهایی که به دلایل عمرانی، ترافیکی یا ... طولانی‌تر شده‌اند، این افزایش را تا 35 درصد اعمال کند.

مظفر با تأکید مجدد به الزام قانونی سازمان تاکسیرانی به حذف پول خرد از کرایه‌ها، گفت: قاعدتاً سازمان تاکسیرانی باید تدبیر می‌کرد و با توجه به اجازه قانونی که از شورا داشت، با حفظ میانگین 25 درصدی در سطح شهر، اعداد غیررُند را در چاپ برچسب‌ها رُند می‌کرد و این اشکالی است که به تاکسیرانی وارد است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در برخی برچسب‌ها شاهد اعدادی نظیر 200 تومان و 700 تومان در کنار عدد رند کرایه خطوط هستیم، از مسئولان تاکسیرانی خواست با فوریت نسبت به حل مسئله و در صورت لزوم چاپ برچسب‌های جدید اقدام کند.

مظفر توسعه پرداخت الکترونیک را بهترین راهکار برای حله ریشه‌ای این معضل قدیمی در سطح شهر دانست و گفت: در حال حاضر از طریق برچسب‌های کیوآرکد که در تاکسی‌ها وجود دارد که البته در بعضی خطوط ناقص و نیازمند ترمیم و به روزرسانی است، امکان پرداخت الکترونیکی کرایه وجود دارد اما از بین یک و نیم میلیون مسافر تاکسی در تهران، تنها روزانه 5 هزار نفر از طریق این برچسب‌ها و به صورت الکترونیکی کرایه خود را می‌پردازند که عدد بسیار کوچکی است.

عضو شورای شهر تهران با یادآوری وظیفه سازمان تاکسیرانی در خصوص فرهنگ‌سازی در خصوص توسعه پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی‌ در سطح شهر، اظهار کرد: انتظار ما از سازمان تاکسیرانی این است که نسبت به آموزش‌های شهروندان، تبلیغات، تبیین و مهم‌تر از آن تجهیز و به روز رسانی سیستم‌های پرداخت الکترونیک کرایه در تاکسی‌های شهر تهران اقدام کند تا چالش پول خرد میان مسافران و تاکسیرانان به صورت بنیادین حل شود.

 

نظرات بینندگان