arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۳۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۶ - ۰۱ تير ۱۳۹۱
الاهرام:

اخوان المسلمین و ارتش مصر در حال تیز کردن چاقوهایشان برای رویارویی با یکدیگر هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اخوان المسلمین که از پیروزی در انتخابات مطمئن است، خود را آماده ی تصاحب مسند ریاست جمهوری مصر برای اولین بار در تاریخ 84 ساله اش می کند اما ممکن است که این اقدامات به منظور جلوگیری از نهاد نظامی قدرتمند از تبدیل به قدرتی پشت رییس جمهور کافی نباشد.

به گزارش سرویس بین الملل شفقنا، این سازمان قدرتمند اسلام گرا که با وجود سرکوب شدن ثابت کرد که مخالف حسنی مبارک است، اعلام کرده است که محمد مرسی در دور پایانی انتخابات پیروز شده و اولین رییس جمهور منتخب کشور خواهد بود.

بنا به گزارش ستاد مرسی، او موفق به شکست احمد شفیق نخست وزیر سابق و فرمانده سابق نیروی هوایی شد (که گزینه ی ترجیحی شورای نظامی علاقمند به حفظ نفوذ خود، است) البته این نتایج توسط ستاد شفیق رد شده است.

اکنون که اخوان المسلمین به نقطه ی اوج موفقیت سیاسی خود رسیده است، احتمالا مبارزه و کشمکشی بر سر قدرت رخ خواهد داد.

شورای عالی نیروهای مسلح مصر آن قدر قدرتمند است که اخوان المسملین در چندین رویداد سعی در جلب رضایت آن کرد تا این شورا رویش را از این سازمان که  به دنبال پاک کردن خاطرات تلخ از سرکوب شدن در زمان رهبری جمال عبدالنصار، انورسادات و مبارک است، برنگرداند.

هم اکنون دو طرف در حال تیز کردن چاقوهایشان هستند و رویارویی و مواجهه اجتمالی غیر قابل پیش بینی است.

شورای نظامی مقاصد خود را با صدور حکمی جنجالی که بر اساس آن قدرت قانون گذاری را بدست آورد، نشان داد.

این حکم که شورای نظامی آن را متمم قانون اساسی موقت خواند، این شورا را قادر به تشکیل مجمع قانون اساسی 100 نفره که اولین قانون اساسی پس از مبارک را تدوین می کند، می سازد.

بر اساس گزارش الاهرام، زمانی که اخوان المسلمین سعی در جلب حمایت شورای نظامی کرد، انقلابیون را رها کرد و طرف شورای نظامی را گرفت.

اما اکنون زمان آن فرا رسیده است که اخوان المسلمین روند خود را تغییر دهد.

محمد البتاجی عضو بانفوذ و برجسته ی اخوان المسلمین که همچنین نماینده پارلمان منحله است در صفحه ی فیس بوک خود نوشت: ما درس هایمان را یاد گرفته ایم. زمانی که ما دچار اختلاف شدیم، ضد انقلاب ها تقریبا ما را شکست دادند اما خدا را شکر، آخرین تصمیمات ارتش به ما کمک کرد که دوباره با یکدیگر متحد شدیم و توزان قدرت را تغییر دهیم.

وی در ادامه نوشت: انقلاب ادامه دارد و راه سیاسی نمی تواند به تنهایی به موفقیت دست پیدا کند و نمی تواند جایگزین راه انقلاب شود.

این عضو برجسته ی اخوان المسلمین نوشت: ما هرگز نباید اجازه دهیم که مساله ای باعث تیرگی رابطه انقلاب و اخوان المسلمین شود. این گروه هم اکنون مسوول رهبری عرصه ی سیاسی است که تحت تسلط گروه خاصی نیست.

اخوان المسلمین نقشی مهم در مبارزه با نیروهای مبارک در طول قیام 18 روزه ایفا کرد که منجر به سرنگونی او شد و باعث احیای مجدد این سازمان شد.

از اخوان المسلمین مخصوصا به دلیل نقشش در دور نگه داشتن وفاداران به رژیم در طول «نبرد شتر»( که اسب سواران و شترسواران به میدان التحریر آمدند تا معترضین مصمم را بیرون کنند)  در فوریه سال 2011 تمجید شده است.

بنا به گفته ی تحلیلگران، کناره گیری مبارک در 11 فوریه سال گذشته منجر به جشن و شادی بین تمام معترضان در میدان التحریر شد، اما دوره ی انتقالی که پر از تفرقه بود، تاثیرات مشابهی را بر روی معترضین و اخوان المسلمین گذاشت و به شورای نظامی فرصتی برای تخریب چهره ی انقلاب در بین مردم عادی داد.

اخوان المسلمین خود را از بسیاری از تظاهرات های متعاقب دور کرده است، چراکه هراس داشت که شرکتش در این اعتراضات از جایگاه مورد نیازش در سلسه مراتب قدرت جلوگیری کند.

همین مساله منجر به خشم معترضین شد و اخوان المسلمین به دشمنی جدید برای جوانان (که برای حفظ نفوذ خود پس از موفق نشدن به تشکیل حزب سیاسی و رقابت برای بسیاری از کرسی ها برای پارلمان مبارزه می کردند) تبدیل شد.

وحید عبدالمغید، نماینده پارلمان که عضو ائتلاف انتخاباتی حزب آزادی و عدالت بود گفت: در ابتدا، اخوان المسلمین به دنبال اجماع رفت و با دیگر گروه ها همکاری کرد اما تمام آن مسایل پس از انتخابات پارلمانی تغییر کرد.

وی افزود: به محض آنکه آنها بر پارلمان تسلط پیدا کردند، سعی کردند که تنها اقدام کنند و همین مساله زندگی را برای شورای نظامی آسان تر ساخت تا هرکاری که می خواهد بکند.

اخوان المسلمین با درک این واقعیت، سعی در کسب حمایت انقلابیون در آستانه دور دوم انتخابات کرد.

بسیاری از انقلابیون شرکت در انتخابات را بایکوت کردند اما بنابر اعلام آرا توسط ستاد کاندیدای اخوان المسلمین، مرسی موفق به جستن از این مساله(بایکوت) شد.

با این حال ابرهای تیره ی بیشترین در افق دیده می شود و اخوان المسلمین هم نمی تواند با وجود پیروزی بیکار بنشیند. حمایت انقلابیون همچنان مساله ای محوری است.

عبدالمغید گفت: رییس جمهور آتی قادر نخواهد بود که کاری را به تنهایی انجام دهد. او به حمایت همگان برای آماده شدن برای چالش های جدید نیاز دارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
1
5
انتخابات مصر نشان داد که انقلابیون آنطور که رادیو و تلویزیون ایران گلویش را پاره کرد که بگوید همه مرد مصر هستند . در اقلیت هستند . اول آنکه نزدیک به 50 درصد در انتخابات شرکت کردند و دوم آنکه تنها نیمی از آنها به کاندیدای اخوان رای دادند . یعنی بصورت خوشبینانه تنها 25 در صد آرا متعلق به اخوان است.که تنها داد و قیل راه انداخته اند
نظرات بینندگان