arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۰۲ تير ۱۳۹۱

ایران محور گفت‌وگوی پوتین با نتانیاهو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهور روسیه قرار است طی دیدار ۲۴ ساعته خود از اراضی اشغالی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره ایران و سوریه گفتگو کند.

به گزارش انتخاب به نقل از  فارس، به نوشته روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، ولادیمیر پوتین که حمایت او از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه موجب ایجاد تنش در روابط او با غرب شده، قرار است دوشنبه در سفری کوتاه از اراضی اشغالی دیدار کند؛ دیداری که به گفته یک مقام دیپلماتیک، برنامه ریزی شده تا این پیام شفاف را به جهان مخابره کند که روسیه بازیگر کلیدی در منطقه به شمار می‌آید و ضروری است روی آن حساب شود.

در این گزارش آمده:‌ هر چند هدف رسمی دیدار 24 ساعته پوتین، بزرگداشت یادبود پیروزی ارتش سرخ بر نازی‌ها در شهر ساحلی نتانیاست، اما مذاکرات میان وی و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بر سیاست روسیه در حمایت از بشار اسد در سوریه و گفت‌وگوها درباره ایران متمرکز خواهد بود.

ایهود باراک،‌ وزیر جنگ اسرائیل پیشتر در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست، مذاکره با روسیه درباره سوریه را ضروری اعلام کرده بود.

پیش از این ولادیمیر پوتین سال 2005 در دومین دوره ریاست جمهوری خود، از سرزمین‌های اشغالی دیدار کرد که نخستین سفر یکی از روسای جمهور روسیه به شمار می‌آمد.

هر چند یک مقام دیپلماتیک از اختلاف نظر میان مسکو و تل‌آویو درباره مسائل پیرامون ایران، سوریه و روند دیپلماتیک با فلسطینی‌ها سخن گفته، اما برای اسرائیل بسیار حائز اهمیت است که کانال ارتباطی خوبی با کرملین برقرار کند.

یک مقام دیپلماتیک دیگر نیز با تاکید بر وجود اختلاف میان روسیه و اسرائیل، گفت: از عصر شوروی، یعنی زمانی که کرمیلن فعالانه برای آسیب وارد کردن به اسرائیل، به دشمنان آن کمک می‌کرد، روابط تل‌آویو با مسکو بهبود چشمگیری داشته است.

طبق گزارش جروزالم پست، پوتین دوشنبه صبح وارد اراضی‌ اشغالی می‌شود و با آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل دیدار می‌کند. 60 خبرنگار در این دیدار 24 ساعته پوتین را همراهی خواهند کرد و وی به منظور بزرگداشت پیروزی ارتش سرخ بر آلمان در طول جنگ جهانی دوم، مستقیم راهی نتانیا می‌شود.
نظرات بینندگان