arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۳۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
شصت و پنجمین روز حمله روسیه به اوکراین؛

زلنسکی: ممکن بود در همان نخستین ساعات حمله روسیه کشته یا اسیر شوم / پوتین دعوت اندونزی برای شرکت در نشست گروه ۲۰ را پذیرفت / زلنسکی: حمله موشکی به کی‌یف همزمان با حضور گوترش با هدف «تحقیر سازمان ملل» بود / مسکو: به دنبال آغاز جنگ هسته‌ای نیستیم

روز گذشته برخی منابع خبری از شنیده شدن صدای دو انفجار مهیب در کی‌یف پایتخت اوکراین خبر دادند، مقامات اوکراینی می‌گویند در جریان حمله موشکی به کی‌یف همزمان با سفر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، دستکم یک تن کشته و چندین نفر دیگر زخمی‌شده‌اند. این در حالی است که تعدادی نیز در زیر آوار مانده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش «انتخاب»، روز گذشته برخی منابع خبری از شنیده شدن صدای دو انفجار مهیب در کی‌یف پایتخت اوکراین خبر دادند، مقامات اوکراینی می‌گویند در جریان حمله موشکی به کی‌یف همزمان با سفر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، دستکم یک تن کشته و چندین نفر دیگر زخمی‌شده‌اند. این در حالی است که تعدادی نیز در زیر آوار مانده‌اند.

همچنین جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، طی یک سخنرانی در کاخ سفید اعلام کرد که از کنگره درخواست خواهد کرد ۳۳ میلیارد دلار کمک اضافی نظامی، اقتصادی و بشردوستانه برای حمایت از اوکراین «برای پنج ماه آینده» تصویب کند.

از سوی دیگر سفیر روسیه در کانادا تاکید کرد، اخراج احتمالی دیپلمات‌های روس از کانادا با پاسخ مشابهی از سوی مسکو مواجه خواهد شد.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

پنتاگون: روسیه در نبرد دونباس از برنامه عقب است
۱۴۰۱/۰۲/۰۹ - ۲۳:۴۸

یک مقام ارشد پنتاگون روز جمعه گفت که حمله روسیه در دونباس به دلیل مقاومت ارتش اوکراین به کندی و به طور نابرابری پیش می‌رود و بنابراین مسکو از برنامه و راهبرد پیش‌بینی شده خود در شرق اوکراین عقب است.

این مقام ارشد که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت: «چنین می‌اندیشیم که آنها چیزی را که در دونباس به دنبالش بودند، به دست نیاورده‌اند.»

او گفت: «آنها دست کم چند روز از برنامه عقبند. آنها نتوانسته‌اند بین نیروهای وارد شده از منطقه خارکیف (در شرق)، شمال دونباس و نیروهایی که از جنوب وارد اوکراین شده‌اند هماهنگی ایجاد کنند.»

این راهبرد گازانبری یکی از اهداف ارتش روسیه برای به دام انداختن نیروهای اوکراینی در خط مقدم در اطراف مناطق جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک بوده است.

این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفت: «آنها سریع حرکت نمی‌کنند. چند کیلومتر در روز حداکثر کاری است که می‌توانند انجام دهند، زیرا توسط ارتش اوکراین به عقب رانده می‌شوند.»

او توضیح داد که نیروهای روسی «نمی‌خواهند اشتباهی مشابه عملیات‌شان در کی‌یف را مرتکب شوند».

ستون‌هایی از تانک‌های روسی که عازم کی‌یف بودند، به دست نیروهای اوکراینی مجهز به پرتاب‌کننده‌های موشک‌ دستی و پشتیبانی لجستیکی از راه دور، متوقف شدند.

سازمان ملل: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۷ هزار اوکراینی از کشور خود گریختند
۱۴۰۱/۰۲/۰۹ - ۲۱:۱۶

بر اساس آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد که روز جمعه منتشر شد، تنها در شبانه‌روز گذشته نزدیک به ۵۷ هزار پناهجوی اوکراینی به دلیل جنگ از کشور خود گریخته‌اند.

اگر چه در روزهای اخیر جریان گریز شهروندان اوکراینی از کشورشان به دلیل حمله نظامی روسیه، اندکی افزایش پیدا کرده، اما به طور کلی این آمار از اواخر ماه مارس تاکنون بسیار کاهش یافته است. بر اساس برآوردهای سازمان ملل که این هفته منتشر شد، احتمالا در سال جاری میلادی، شمار جنگزدگان اوکراینی که از کشورشان می‌گریزند به حدود ۸.۳ میلیون نفر خواهد رسید.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان، از زمان آغاز تهاجم روسیه در روز ۲۴ فوریه تا ۲۸ آوریل، ۵ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۷۳۹ اوکراینی کشور خود را ترک کرده‌اند.

۹۰ درصد این پناهندگان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله اوکراینی به دلیل نیاز احتمالی در جنگ، اجازه خروج از کشور ندارند.

تاکنون تقریباً دو سوم کودکان اوکراینی مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند، از جمله آنهایی که هنوز در کشور هستند.

به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت، بیش از ۷.۷ میلیون نفر در اوکراین به دلیل جنگ خانه‌های خود را ترک کرده‌اند اما هنوز در اوکراین هستند.

تا پیش از حمله روسیه، اوکراین ۳۷ میلیون نفر جمعیت داشت. این رقم شامل کریمه (جنوب) که در سال ۲۰۱۴ به دست روسیه به خاک این کشور الحاق شد و نیز مناطق شرقی تحت کنترل جدایی‌طلبان طرفدار روسیه نیست.

زلنسکی: ممکن بود در همان نخستین ساعات حمله روسیه کشته یا اسیر شوم
۱۴۰۱/۰۲/۰۹ - ۱۸:۴۰

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در گفت وگو با هفته نامه تایم ادعا کرده که نیروهای تکاور و چتربازان روس در ساعت های اولیه آغاز جنگ، برای ترور یا دستگیر کردن او و خانواده اش به مجتمع ریاست جمهوری در کی یف حمله کرده بودند.

به گزارش هفته نامه تایم؛ زلنسکی به سیمون شوستر خبرنگار تایم که ۲ هفته در کی یف بوده، گفت: چتربازان روس در نخستین ساعت های آغاز جنگ در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) برای یافتن او و خانواده اش، وارد ناحیه ساختمان های دولتی در کی یف شده بودند.

زلنسکی با پراکنده خواندن خاطراتش از چند ساعت نخست جنگ در بامداد پنجشنبه، افزود: پس از آغاز حملات هوایی و بمباران ها که صدای بلندی داشت، به همراه اولنا زلنسکا همسرش، دختر ۱۷ ساله و پسر ۹ ساله اش را بیدار کردند تا آماده فرار شوند.

اندری یرمک رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین نیز به تایم گفت: ارتش به زلنسکی اطلاع داد که گروه های چتربازان ارتش روسیه برای کشتن یا اسارت او و خانواده اش در کی یف فرود آمده اند. رخدادهای آن شب را قبلا تنها در فیلم های سینمایی دیده بودیم.

تایم نوشت: تیراندازی هایی در اواخر شب و هم زمان با آغاز نخستین روز جنگ در اطراف مجتمع ریاست جمهوری رخ داد. نگهبانان داخل مجتمع، چراغ ها را خاموش و جلیقه های ضد گلوله و تفنگ و مسلسل برای زلنسکی و نزدیک به ۱۲ تن از دستیاران و اطرافیانش اوردند. مجتمع کاملا به دیوانه خانه تبدیل شده بود.

دعوت رؤسای جمهور اوکراین و روسیه به نشست گروه ۲۰ در اندونزی؛ پوتین پذیرفت
۱۴۰۱/۰۲/۰۹ - ۱۸:۳۹

جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی روز جمعه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین دعوت او را برای شرکت در نشست گروه ۲۰ که در ماه نوامبر در جزیره بالی برگزار خواهد شد، پذیرفته است.

آقای ویدودو افزود که در اوایل این هفته دعوتنامه‌ای نیز برای ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین فرستاده و او در پاسخ تنها اعلام کرده که از این دعوت «قدردان» است، اما مشخص نکرده است که آیا در این نشست شرکت خواهد کرد یا خیر.

رئیس جمهور اندونزی اوایل این هفته بطور تلفنی با رؤسای جمهور هر دو کشور روسیه و اوکراین گفتگو کرده و خواستار پایان «فوری» جنگ شده بود.

او همچنین از تمایل اندونزی برای کمک به حل مسالمت‌آمیز این مناقشه و پایان درگیری خبر داده بود.

مسکو: به دنبال آغاز جنگ هسته‌ای نیستیم
۱۴۰۱/۰۲/۰۹ - ۱۰:۰۶

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که ادعاهای کشورهای غربی مبنی بر اینکه روسیه تهدید به آغاز جنگ هسته‌ای می‌کند صحت ندارد و مسکو به دنبال شروع چنین جنگی نیست.

به گزارش  خبرگزاری تاس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در حساب خود در تلگرام نوشت: مقامات غربی با اتکا به بدترین روش‌های انتشار اطلاعات نادرست و به صورت هماهنگ، به رسانه‌ها روایتی جعلی درباره تهدیدات هسته‌ای از سوی مسکو ارائه می‌دهند.

وی افزود: وزارت‌های خارجه کشورهای ناتو مردم خود را متقاعد کرده‌اند که روس‌ها به دنبال جنگ هستند.

زاخارووا گفت: در واقع، روسیه خطرات موجود در این زمینه را درک می‌کند و ما حتی نمی‌توانیم به جنگ هسته‌ای فکر کنیم.

زلنسکی: حمله موشکی به کی‌یف همزمان با حضور گوترش با هدف «تحقیر سازمان ملل» بود
۱۴۰۱/۰۲/۰۹ - ۱۰:۰۴

در پی وقوع دو انفجار در کی‌یف بلافاصله پس از دیدار آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، یک سخنگوی سازمان ملل گفت آقای گوترش «در امنیت» به سر می‌برد اما از این اتفاق «شوکه» شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت که «بمباران روسیه در کی‌یف همزمان با سفر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با هدف «تحقیر سازمان ملل» بوده است. 

زلنسکی در ویدئویی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، گفت: «این [حمله] چیزهای زیادی درباره نگرش واقعی روسیه نسبت به نهادهای بین‌المللی، درباره تلاش‌های رهبران روس برای تحقیر سازمان ملل و هر چیزی که این سازمان از آن دفاع می‌کند، می‌گوید.»

ساویانو ابرو، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، گفت: «ما در امنیت به سر می‌بریم. این یک منطقه جنگی است، اما شوکه‌کننده است که چنین رخدادی در نزدیکی جایی که ما حضور داشتیم اتفاق افتاده است.»

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، به شدت از حمله موشکی به کی‌یف انتقاد کرده‌ و آن را «عملی شنیع و وحشیانه» خوانده‌ است.

مقامات اوکراینی می‌گویند منبع انفجارهای مهیب رخ داده در زمان حضور آقای گوترش، دو موشک بالستیک کروز بوده‌اند که به ناحیه‌ای مسکونی در غرب کی‌یف برخورد کرده‌اند.

نظرات بینندگان