arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۷ - ۰۲ تير ۱۳۹۱

آخرين پيام امام راحل به فرماندهان سپاه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حضرت امام خميني(ره) با انتشار پيامي در تاريخ بيست و ششم شهريورماه سال هزار و سيصدو شصت و هفت خطاب به سپاه پاسداران انقلاب اسلامى تاكيد كردند: من به طور جد و اكيد مي‌گويم كه انقلاب و جمهورى اسلامى و نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، كه به حق از بزرگترين سنگرهاى دفاع از ارزش‏‌هاى الهى نظام ما بوده و خواهد بود، به وجود يكايك شما نيازمند است، چه صلح باشد و چه جنگ.

به گزارش ايسنا متن اين پيام به بهانه سوم شعبان سالروز ولادت حضرت امام حسين(ع) و روز پاسدار به شرح زير منتشر مي‌شود:

«بسم الله الرحمن الرحيم


فرزندان عزيزم ، فرماندهان و مسوولين محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در پايان قريب هشت سال دفاع مقدسى كه منتهى به استقلال و تماميت ارضى كشور و شكست طرح‏‌هاى توسعه‏‌طلبانه دشمنان انقلاب اسلامي‌مان گرديد، نمى‌‌دانم با چه بيانى احساسات و علاقه خويش را به شما سربازان گمنام و سرداران دلاورى كه توفان خشم اين امت حزب‌الله از سينه صحنه كارزار شما جوشيده است بيان نمايم.

در نزد موحدين و سالكان طريقت سخن از اجر و پاداش دنيايى، اسائه ادب به منزلت و مقام آنان است؛ و دنيا با همه زرق و برق‏‌ها و اعتباراتش به مراتب كوچك‏تر از آن است كه بخواهد پاداش و ترفيع مجاهدان فى سبيل‏‌الله گردد. و مجاهد فى سبيل‏‌الله بزرگ‏تر از آن است كه گوهر زيباى عمل خود را به عيار زخارف دنيا محك بزند.

اما من كه وظيفه‏‌ام دعاگويى و سپاس و تشكر از همه سپاهيان و بسيجيان و ارتشيان است، بايد به همه نيروهاى مسلح كشور و به شما اطمينان بدهم كه تا من زنده هستم و تا رمق در جسم و جان دارم از حمايت و دعاى خير براى شما دريغ نخواهم كرد؛ و شما را از بهترين عزيزان و همراهان خود مي‌دانم؛ و همان‌گونه كه در ايام جنگ در كنار شما بوده‏‌ام، و شايد يكايك شما محبت و ارادتم را به خود احساس كرده‏‌ايد، بعد از اين نيز چنين خواهم بود. شما آيينه مجسم مظلوميت‏‌ها و رشادت‏‌هاى اين ملت بزرگ در صحنه نبرد و تاريخ مصور انقلابيد. شما فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمين و سپر حوادث اين كشوريد. شما يادگاران و همسنگران و فرماندهان و مسوولان بيداردلانى بوده‏‌ايد كه امروز در قرارگاه محضر حق ماوا گزيده‏‌اند. از آن‌جا كه من بين خودم و شما فاصله‏‌اى نمي‌بينم و سخن دل شما و همه عاشقان انقلاب اسلامى را پيش از اين‌كه به كاغذ و قلم كشيده شود درك مي‌نمايم، تصور مي‌‌كنم كه شما به خاطر آن غرور مقدس و آن روح پرحماسه‏‌اى كه سال‏‌ها در ميدان‏‌هاى نبرد و در هنگامه آتش و خون و از دل صخره‏‌هاى صعب مشكلات در فضاى سرد و گرم حوادث آبديده شده است و همه ذرات وجودتان با شجاعت و بي‌قرارى عجين گرديده، از سكون و آرامش رنج ببريد و دل‌تان در همان حال و هواى خيمه جنگ بتپد، و چه بسا ازخود بپرسيد كه در شرايط صلح چه نيازى به وجود ما است كه اين هم از بركات معنويت و تحول در كشور ما است كه پس از هشت سال دفاع مقدس خود احساس خستگى نمي‌كنيد.

ولى من به طور جد و اكيد مي‌گويم كه انقلاب و جمهورى اسلامى و نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، كه به حق از بزرگترين سنگرهاى دفاع از ارزش‏‌هاى الهى نظام ما بوده و خواهد بود، به وجود يكايك شما نيازمند است، چه صلح باشد و چه جنگ. من باز تاكيد مي‌كنم كه ما در سياست خود براى رسيدن به صلح در چهارچوب قطعنامه شوراى امنيت جدى هستيم، و هرگز پيشقدم در تضعيف آن نخواهيم بود؛ ولى آثار كارشكنى را در سياست و رفتار نظامى عراق مشاهده مي‌كنيم، كه بعيد به نظر نمي‌رسد كه دست بعضى از قدرت‏‌ها و ابرقدرت‏‌ها در اين قضايا پنهان باشد و چه بسا صداميان بخواهند بخت سياه و تيره گون خود را مجدداً آزمايش كنند.

در هر حال، ما بايد آماده و مهيا باشيم. روزهاى حساس و تعيين كننده‏‌اى در پيش داريم؛ و انقلاب اسلامى هنوز سال‏‌ها و ماه‏‌هاى تعيين كننده ديگر در پيش خواهد داشت؛ كه واجب است پيش‏كسوتان جهاد و شهادت در همه صحنه‏‌ها حاضر و آماده باشند، و از كيد و مكر جهانخواران و امريكا و شوروى غافل نمانند؛ و حتى در شرايط بازسازى نيروهاى مسلح، بايد بزرگ‏ترين توجه ما به بازسازى نيروها و استعدادها و انتقال تجارب نظامى و دفاعى به كليه آحاد ملت و مدافعان انقلاب باشد؛ چراكه در هنگامه نبرد مجال پرداختن به همه جهات قوت‏‌ها و ضعف‏‌ها و طرح‏‌ها و برنامه‏‌ها، و در حقيقت ترسيم استراتژى دفاع همه‌جانبه، نبوده است.

ولى در شرايط عادى بايد با سعه صدر و به دور از حب و بغض‏‌ها به اين مسائل پرداخت؛ و از همه اندوخته‏‌ها و تجربه‏‌ها و استعدادها و طرح‏‌ها استفاده نمود؛ و در جذب هرچه بيشتر نيروهاى مومن به انقلاب همت گماشت، و تجارب را به ديگران منتقل ساخت؛ و در تجهيز كليه آحاد و افراد اين كشور، بر اساس اصول و فرمول خاص دفاع همه‌جانبه، و تا رسيدن به تشكل واقعى و حقيقى بسيج و ارتش بيست ميليونى، كوشش نمود و در كنار اين مسووليت بزرگ و پيروى از خطوط كلى سياست نظامى كشور، بايد همان محافل انس و نورانيت و برادرى و وحدتى كه در ميدان‏‌هاى نبرد و در جبهه بوده است و همان ارتباط معنوى كه ميان شما و روحانيون عزيز برقرار بوده به مجامع داخلى و به همه محيط‏‌هاى سياسى و اجتماعى و نظامى كشانده شود، تا انقلاب اسلامى ما از خطر آفت‏‌ها و تفرقه‏‌ها و بي‌تفاوتي‌ها محافظت گردد، و مبادا كه اين سرمايه‏‌هاى عظيمى كه محصول سال‏‌ها تجربه و تلاش در عسرت‏‌ها و فراز و نشيب‏‌ها بوده است، در مسير زندگى روزمره به فراموشى سپرده شود.

من به شما دعا مى‌كنم و عزت و سعادت دنيا و آخرت‌تان را از پيشگاه مقدس حق مسالت دارم. ان شاءالله در لواى عنايت پروردگار و در ظل توجه حضرت بقيه الله - ارواحنا فداه - پايدار و سرفراز باشيد.

والسلام عليكم و رحمه الله.

26 شهريور ماه 1367

روح الله الموسوى الخمينى»
نظرات بینندگان