arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۴۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۱

ناديده گرفتن پروتكل‌های ديپلماتيک در سفر احمدی‌نژاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق: برزيل بازهم در سياست خارجي ايران خبرساز شد. اين بار اما سوژه آن سفر «محمود احمدي‌نژاد» رييس‌جمهور كشورمان به برزيل براي شركت در اجلاس سازمان ملل در مورد توسعه پايدار موسوم به ريو+20 بود.

چندي پيش نيز به واسطه رفتار یک کارمند سفارت ایران در برزیل خبرساز شده بود اما در حالي كه هنوز دو ماه از اين اشتباه ديپلماتيك سفارت ايران در برزيل نگذشته بود، سفر محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهور كشورمان به برزيل مجددا حاشيه‌هايي به همراه داشته است.

 به نظر مي‌رسد اين بار مقامات وزارت خارجه بايد سريع‌تر و صريح‌تر در مورد مسايل مطرح شده در مورد اين سفر به افكار عمومي پاسخگو باشند.

 سوالات و شبهاتي كه در اين زمينه مطرح هستند در برگيرنده مسايل زير هستند:

 1- چه هماهنگي‌هاي ديپلماتيكي براي اين سفر صورت گرفته است؟ با توجه به سفر از پيش تعيين شده رييس‌جمهور به برزيل براي شركت در اين اجلاس جهاني منطقا بايد از مدت‌ها قبل رايزني‌ها و هماهنگي‌هاي لازم براي اين سفر صورت گرفته باشد. در رسانه‌ها به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري آمده كه محمود احمدي‌نژاد در فرودگاه «ريودوژانيرو» برزيل مورد استقبال «محمدجواد محمدي‌زاده« معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان محيط‌زيست، سفير جمهوري اسلامي ايران در برزيل و جمعي از مقامات برزيل قرار گرفت.

دقيقا چه مقامي از برزيل به استقبال رييس‌جمهور كشورمان رفته است؟ در هماهنگي‌هاي صورت گرفته قرار بوده كه چه كسي از رييس‌جمهور در فرودگاه استقبال كند؟ آيا اين امر صورت گرفته؟ واكنش مقامات ديپلماتيك كشورمان به اين مساله چه بوده است؟

 ‌2- منابع خبري برزيل روز سه‌شنبه خبر دادند كه ديلماروسف، رييس‌جمهوري برزيل درخواست همتاي ايراني خود، محمود احمدي‌نژاد براي ديداري دو جانبه در حاشيه كنفرانس «ريو +20» را رد كرده‌ است.آيا اين مساله صحت دارد؟ آيا در هماهنگي‌هاي صورت گرفته براي اين سفر ديدار رييس‌جمهور كشورمان با رييس‌جمهور برزيل تنظيم شده بود؟ چرا اين ديدار لغو شده و واكنش ديپلماتيك ايران چه بوده است؟

 3- در خبرها آمده كه قرار بوده روز پنجشنبه و همزمان با حضور محمود احمدي‌نژاد در برزيل، از يك ستون بدل ستون‌هاي تخت‌جمشيد كه از سوي دولت ايران به اين شهر اهدا شده‌ بود رونمايي شود ولي ادواردو پائس، شهردار ريو دوژانيرو اين مراسم را لغو كرده است. آيا اين خبر صحت دارد؟ دليل اين لغو چه بوده و واكنش ايران به اين مساله چه بوده است؟

 4- به غير از شركت در اجلاس «ريو+20» برنامه ديگري در دستور كار سفر رييس‌جمهور به برزيل وجود داشته است؟ اگر تنها برنامه سفر حضور در اين نشست بوده ضرورت شركت رييس‌جمهور در اين اجلاس چه بوده است؟ آيا سطح اين اجلاس متناسب با شركت رييس‌جمهور كشورمان بوده است؟ چند رييس‌جمهور ديگر در اين اجلاس شركت كرده‌اند؟

 آيا شركت معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان حفاظت از محيط‌زيست كفايت نمي‌كرد؟ چه مساله‌اي شركت رييس‌جمهور در اين اجلاس را ضروري مي‌كرد؟ كاركنان خدوم وزارت خارجه و مسوولان ديپلماتيك كشورمان بايد آگاه باشند كه حفظ شأن و حيثيت نظام اسلامي از هر امري بالاتر است.

از قواي نظارتي خصوصا مجلس شوراي اسلامي نيز انتظار مي‌رود در جايي كه مساله اعتبار و حيثيت نظام جمهور اسلامي ايران در ميان است با دقت و حساسيت بيشتري نظارت كنند تا جلوي هرگونه اشتباهي در اين مساله گرفته شود.

 در حال حاضر با توجه به حساسيت افكار عمومي در مورد مسايل طرح شده و شبهه در مورد عدم رعايت پروتكل‌هاي ديپلماتيك توسط مقامات برزيلي ضرورت دارد كه دستگاه ديپلماسي كشور با شفاف‌سازي مسايل پيش آمده و برخورد متناسب و منطقي از جريحه‌دار شدن غرور ملي و آسيب‌هاي اجتماعي و رواني آن جلوگيري كند.
 
ديدار احمدي‌نژاد با رييس‌جمهور سابق برزيل
رييس‌جمهوري ايران در حاشيه اجلاس توسعه و محيط زيست با لولا داسيلوا رييس‌جمهور سابق برزيل ديدار كرد.

محمود احمدي‌نژاد با توجه به كسالت داسيلوا در چند ماه گذشته جوياي حال وي شد و از خداوند براي رييس‌جمهور سابق برزيل آرزوي سلامتي، موفقيت و بهبودي كامل كرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
0
2
اشتباه دیپلماتیک!! عجب
نظرات بینندگان