arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۱

جای خالی غول‌های نفتی جهان در پارس جنوبی پر شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به تحقق طرح توسعه 35 ماهه در نیمی از فازهای پارس جنوبی از ثبت رکوردهای جدید پیمانکاران ایرانی در مقایسه با عملکرد توتال فرانسه خبر داد و گفت: جای خالی غول‌های نفتی جهان در پارس‌جنوبی پر شد.

موسی سوری در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت توسعه 35 ماهه فازهای مختلف پارس جنوبی، گفت: برای ارزیابی عملکرد پیمانکاران شاغل در فازهای 35 ماهه پارس جنوبی 2 ملاک سنجش و اریابی وجود دارد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه در حال حاضر پیشرفت اجرایی فازهای 13، 22، 23 و 24 پارس جنوبی حاکی از آن است که در این 4 فاز امکان تولید زودهنگام گاز در مدت 35 ماه وجود دارد، تصریح کرد: با این وجود در بخش فراساحلی این فازها تاخیراتی وجود دارد.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برای تکمیل حفاری دریایی این چهار فاز پارس جنوبی به حدود 60 ماه زمان نیاز است، اظهار داشت: در هریک از این فازهای مشترک گازی بین 38 تا 40 حلقه چاه دریایی باید حفاری شود.
 
وی با بیان اینکه در مجموع در این 4 فاز امکان توسعه و تولید 35 ماهه گاز وجود دارد، تاکید کرد: این در حالی است که در سایر فازهای پارس جنوبی هم در مدت 40 ماه امکان تولید گاز وجود دارد.
 
سوری با یادآوری اینکه اگر روند توسعه فازهای 35 ماهه پارس جنوبی را با عملکرد شرکتهای بزرگ نفتی جهان مقایسه کنیم به نتایج جدیدی دست می‌یابیم، تبیین کرد:‌در بهترین شرایطی که فشار تحریم‌ها در پارس جنوبی وجود نداشت شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی شاغل در این حوزه مشترک گازی به رکوردهای فعلی پیمانکارانی ایرانی دست نیافته اند.
 
رکورد پیمانکاران ایرانی در غیاب غولهای نفت جهان
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه پس از خروج غول‌های بزرگ نفت و گاز جهان از پارس جنوبی به رکوردهای جدیدی در توسعه این میدان مشترک گازی دست یافته‌ایم، اعلام کرد: در شرایط فعلی واقع بینانه و بدون هرگونه بزرگنمایی می‌توان ادعا کرد کار پیمانکاران ایرانی بهتر از شرکتهای بزرگ نفت جهان همچون توتال و انی ایتالیا فعالیت کرده اند.
 
وی با یادآوری اینکه بررسی وضعیت توسعه 10 فاز نخست پارس جنوبی نشان می‌دهد که این پروژه‌ها در ماه سی ام به 30 درصد پیشرفت اجرایی دست یافته‌اند، گفت: به عبارت دیگر این فازها ماهانه یک درصد پیشرفت اجرایی داشته اند.
 
این مقام مسئول، افزود: اما هم اکنون طرح توسعه فاز 13 و فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی در شانزدهمین ماه به 30 درصد پیشرفت رسیدند، بنابراین ماهانه 2 برابر شرکتهای خارجی عملیات اجرایی فازهای پارس جنوبی پیشرفت ساخت داشته است.
 
به گفته سوری همچنین در طرح توسعه فازهای 19، 14، 20 و 21 پارس جنوبی هم که از آنها به عنوان فازهای عقب مانده یاد می‌شود، در ماه بیستم به 30 درصد پیشرفت رسیده که حاکی از پیشرفت ماهانه 1.5 درصدی در این پروژه‌ها است.
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر اینکه پیمانکاران ایرانی شاغل در پارس جنوبی که دارای تاخیر هم هستند بازهم ماهانه 0.5 درصد بیش از شرکتهای خارجی در توسعه فازهای پارس جنوبی پیشرفت اجرایی دارند.
 
50 ماه پیشرفت در فازهای پارس جنوبی در 23 ماه
 
به گزارش مهر، وی با بیان اینکه طرح توسعه فاز 2و 3 پارس جنوبی در ماه سی و هشتم به 50 درصد پیشرفت اجرایی رسیدند، گفت: ضمن آنکه در طرح توسعه فاز 9 و 10 در ماه سی و هشتم به 50 درصد پیشرفت دست یافته اند.
 
سوری تاکید کرد: این در حالی است که طرح توسعه فاز 22 تا 24 پارس جنوبی در ماه بیست و سوم از نیمه عبور کرد که اگر باز هم زمان را مقایسه کنیم سرعت پیمانکاران ایرانی کمی کمتر از دو برابر بیشتر از شرکتهای خارجی است.
 
وی با یادآوری اینکه هرچه جلوتر می‌رویم این فاصله‌ها کمتر و نزدیک تر می‌شود، اظهار داشت: پیشرفت توسعه فاز 13 در ماه بیست و چهارم از نیمه عبور کرد و این نشان می‌دهد که در پیشرفت‌های 10 درصدی، 20 درصدی ، 40 درصدی و حتی 50 درصد پروژه، نزدیک به 1.5 تا 2 برابر سریعتر از غولهای نفتی جهان بوده است.

نظرات بینندگان