arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۴۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
هفتاد و دومین روز حمله روسیه به اوکراین؛

سفرای دونتسک و لوهانسک در روسیه تعیین شدند / پوتین: نیروهای روسیه به شرط تسلیم جنگجویان آزوف آماده فراهم کردن کریدور امن هستند / پنتاگون کمک اطلاعاتی برای هدف گرفتن ژنرال‌های روس را تکذیب کرد / روسیه: ناتو تهدید جنگ هسته ای را جدی نمی گیرد / آلمان و آمریکا: دستاوردهای ارضی روسیه در اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسیم

در ماریوپل، مجتمع فولاد آزوفستال به آخرین سنگر نیروهای مقاومت تبدیل شده و سازمان ملل متحد به تازگی از اعزام کاروانی تازه برای تخلیه غیرنظامیان سنگر گرفته در این بندر مهم و استراتژیک منطقه دونباس خبر داده است. سخنگوی سازمان ملل متحد اظهار داشت که تعداد غیرنظامیان باقی مانده در ماریوپل و کارخانه آزوفستال در این شهر در اوکراین مشخص نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش «انتخاب»، روز گذشته رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که کشورش "نمی‌تواند توافقی با مسکو که به نیروهای روس اجازه دهد در اراضی اشغال شده باقی بمانند، بپذیرد."رئیس‌جمهوری اوکراین بدون ذکر جزئیات بیشتر گفت: ما "نبرد منجمد" را نخواهیم پذیرفت.همچنین پوتین از نخست وزیر اسرائیل بابت اظهارات اخیر وزیر خارجه روسیه درمورد هیتلر و یهودیان عذرخواهی کرد. این خبر را دفتر نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده است.

در تحولی دیگر در ماریوپل، مجتمع فولاد آزوفستال به آخرین سنگر نیروهای مقاومت تبدیل شده و سازمان ملل متحد به تازگی از اعزام کاروانی تازه برای تخلیه غیرنظامیان سنگر گرفته در این بندر مهم و استراتژیک منطقه دونباس خبر داده است. سخنگوی سازمان ملل متحد اظهار داشت که تعداد غیرنظامیان باقی مانده در ماریوپل و کارخانه آزوفستال در این شهر در اوکراین مشخص نیست. استفان دوجاریک روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران در نیویورک گفت که جمع آوری اطلاعات از منطقه "بسیار چالش برانگیز" است.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

سفرای دونتسک و لوهانسک در روسیه تعیین شدند
۱۴۰۱/۰۲/۱۶ - ۱۹:۵۹

مسئولان دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک از تعیین سفرای خود در روسیه خبر دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، روسای دونتسک و لوهانسک از تعیین سفرای این دو جمهوری در مسکو خبر دادند.

روسیه نخستین کشوری است که استقلال این دو جمهوری از اوکراین را به رسمیت می‌شناسد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ۲۱ فوریه گذشته اعلام کرد که مسکو این دو جمهوری را به رسمیت می‌شناسد که سه روز بعد از آن، عملیات نظامی روسیه در اوکراین آغاز شد.

یک مقام عالی‌رتبه شورای فدراسیون روسیه: برای همیشه در جنوب اوکراین می‌مانیم
۱۴۰۱/۰۲/۱۶ - ۱۹:۳۷

آندری تورچاک، نماینده و معاون رئیس شورای فدراسیون روسیه روز جمعه در دیدار از شهر خرسون اوکراین گفت که روسیه «برای همیشه» در جنوب اوکراین خواهد ماند. 

وی افزود: «مایلم خطاب به مردم خرسون یک بار دیگر بگویم که روسیه برای همیشه اینجا خواهد ماند و هیچ شکی در این باره نباید داشت.»

شهر خرسون در جنوب اوکراین یکی از مهم‌ترین مناطقی است که از ماه مارس به کنترل نیروهای روسیه درآمده است. 

پوتین: نیروهای روسیه به شرط تسلیم جنگجویان آزوف آماده فراهم کردن کریدور امن هستند
۱۴۰۱/۰۲/۱۶ - ۱۴:۰۷

رئیس جمهوری روسیه که نیروهای تحت امرش پیش‌تر در ماریوپل اعلام پیروزی کرده بودند برای فراهم کردن دالان امن انسانی جهت تخلیه غیرنظامیان از آخرین سنگر مقاومت در این شهر شرط تعیین کرد.

آقای پوتین می‌گوید که نیروهایش آماده همکاری برای تخلیه و عبور امن غیرنظامیان از کارخانه فولاد آزوفتسال هستند اما پیش از آن نیروهای مقاومت اوکراینی باید خود را تسلیم کنند.

رئیس جمهوری روسیه به نیروهایش فرمان داده است به جای حمله به این مجمتع که تونل‌های زیرزمینی آن به پناهگاه نیروهای مقاومت اوکراینی و غیرنظامیان تبدیل شده آن را تحت محاصره قرار دهند.

این در حالیست که نیروهای باقی مانده اوکراینی در داخل کارخانه فولاد متشکل از جنگجویان هنگ آزوف، برخی تفنگداران دریایی، مرزبانان و نیروهای پلیس شهر می گویند که مسکو آتش‌بس را رعایت نکرده و حملات روسیه همچنان ادامه دارد.

گفته می‌شود که شبکه‌ تونل‌های زیرزمینی مجمتع فولاد آزوفتسال در زمان جنگ سرد برای استفاده به عنوان پناهگاه هسته‌ای طراحی و شاخته شده بود.

سی‌ان‌ان: آمریکا به اوکراین در غرق کردن ناو جنگی روسیه کمک اطلاعاتی داده است / پنتاگون: کذب است
۱۴۰۱/۰۲/۱۶ - ۱۴:۰۴

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابعی آگاه اعلام کرد که اطلاعات وزارت دفاع آمریکا پیش‌تر به اوکراین برای هدف قرار دادن یک کشتی جنگی روسیه مورد استفاده قرار گرفته است.

در این گزارش ادعا شده است که حمله ماه گذشته نیروهای اوکراینی به ناو جنگی روسیه که با موشک‌های کروز صورت گرفت با استفاده از کمک‌ اطلاعاتی ایالات متحده انجام شده است.

منابع آگاه به سی ان ان گفتند که نیروهای اوکراینی با مشاهده یک کشتی جنگی روسی در دریای سیاه، با مسئولان آمریکایی تماس گرفتند تا اطمینان حاصل کنند که این کشتی در واقع همان رزمناو روسی ماسکوا است. ایالات متحده نیز این مسئله را تایید کرد و اطلاعاتی در باره موقعیت این کشتی جنگی ارائه داد.

به گفته این منابع، ایالات متحده در تصمیم برای حمله به این کشتی جنگی نقشی نداشته و مشخص نیست که آیا در خصوص تصمیم اوکراین برای انجام این حمله اطلاع داشته است یا خیر.

پنتاگون تکذیب کرد

وزارت دفاع آمریکا خبرهای منتشر شده از سوی رسانه‌ها مبنی بر استفاده اوکراین از اطلاعات پنتاگون برای هدف‌گیری و حمله به یک کشتی جنگی روسیه را تکذیب کرد.

پنتاگون بدین ترتیب به صراحت ارائه «اطلاعات هدف گیری خاص» به اوکراین برای غرق کردن رزم‌ناو روسی ماسکوا را که مجهز به موشک هدایت شونده بود و از آن به عنوان گل سرسبد ناوگان مسکو در دریای سیاه بود، نام برده می‌شد، رد می‌کند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون پنجشنبه شب طی سخنانی تاکید کرد: «ما اطلاعات هدف‌گیری خاص و مشخصی در باره ماسکوا  به اوکراین ارائه نکردیم».

وی سپس افزود: «در تصمیم‌گیری اوکراینی‌ها برای ضربه زدن به کشتی یا عملیاتی که آنها انجام دادند هیچ نقشی نداشتیم. ما همچنین از قبل از قصد اوکراین برای هدف قرار دادن کشتی اطلاعتی نداشتیم.»


اوکراین مدعی است که در اواسط آوریل با دو موشک ضد کشتی کروز به رزم‌ناو روسی ماسکوا در دریای سیاه حمله کرده است.

کی‌یف همچنین مدعی است که این کشتی در راه بازگشت به بندر برای انجام تعمیرات در دریا غرق شد. این در حالیست که روسیه با رد این ادعا می‌گوید که آسیب به کشتی در نتیجه انفجار مهمات بوده است.

پنتاگون کمک اطلاعاتی برای هدف گرفتن ژنرال‌های روس را تکذیب کرد
۱۴۰۱/۰۲/۱۶ - ۱۰:۱۳

نیویورک تایمز به نقل از وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که پنتاگون برای هدف قرار گرفتن افسران ارشد ارتش روسیه در اوکراین هیچگونه کمک اطلاعاتی به کی‌یف نکرده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با رد خبرهای منتشر شده منبی بر کمک اطلاعاتی پنتاگون برای حذف ژنرال‌های روسی گفت: «ما اطلاعاتی در باره محل اختفای فرماندهان ارشد نظامی در میدان نبرد ارائه نمی دهیم، و همچنین در تصمیم گیری‌های نهایی ارتش اوکراین برای تعیین اهداف حملات مشارکت نداریم.»

سخنگوی پنتاگون در عین حال تایید کرد که ایالات متحده برای کمک به اوکراینی‌ها جهت دفاع از کشورشان در برابر تهاجم نظام روسیه «عناصر اطلاعاتی در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد.»

آلمان و آمریکا: دستاوردهای ارضی روسیه در اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسیم
۱۴۰۱/۰۲/۱۶ - ۱۰:۱۲

سخنگوی دولت آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد صدراعظم این کشور و رئیس‌جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی توافق کرده‌اند که "هیچ دستاورد ارضی روسیه در اوکراین" را به رسمیت نخواهند شناخت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این بیانیه آمده است: « اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نظرات اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر بی‌اعتبار کردن رهبری مشروع و دموکراتیک اوکراین را محکوم کردند. این دو رهبر طی تماسی توافق کردند که اوکراین به حمایت‌های بیشتری در راستای دفاع از کشورش نیاز دارد و هیچ گونه از دستاوردهای ارضی روسیه در اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسند.»

همچنین کاخ سفید در بیانیه خود درخصوص این تماس تلفنی اعلام کرد: « جو بایدن از ارائه کمک‌های امنیتی آلمان به اوکراین، ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر و مشارکت آن‌ها در طول این بحران استقبال کرده است.»

رئیس شورای اروپا: دارایی های روسیه باید مصادره و فروخته شود
۱۴۰۱/۰۲/۱۶ - ۱۰:۱۱

میشل رییس شورای اتحادیه اروپا در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس اوکراین گفت: من شخصاً کاملاً متقاعد شده‌ام که این امر نه تنها برای مسدود کردن دارایی‌ها، بلکه امکان مصادره آن و در دسترس قرار دادن آن برای بازسازی کشور (اوکراین) بسیار مهم است.

سفیر روسیه در آمریکا: ناتو تهدید جنگ هسته ای را جدی نمی گیرد
۱۴۰۱/۰۲/۱۶ - ۱۰:۰۷

نماینده روسیه در آمریکا می گوید رهبران ائتلاف نظامی ناتو به رهبری آمریکا قادر به درک امکان وقوع یک درگیری هسته ای بالقوه نیستند و بر جنگ لفظی تنش زای خود بر سر نبردهای جاری در اوکراین اصرار می ورزند.

به گزارش تارنمای هفته نامه نیوزویک، آناتولی آنتونوف، سفیر مسکو در واشنگتن، آنچه را که آن را «انبوهی از اظهارات نادرست آشکار» خواند، مورد مذمت قرار داد.

از نظر او، بلوک غرب در برخورد با آنچه که به عنوان یکی از خطرناک ترین برهه ها از زمان بحران موشکی کوبا در شش دهه اخیر می تواند باشد، غیرمسئولانه رفتار می کند. آنتونوف به نیوزویک گفت: «نسل فعلی سیاستمداران ناتو به وضوح تهدید هسته ای جهان را جدی نمی گیرند.»

وی با اشاره مستقیم به اظهارات غیرمسئولانه برخی رهبران ارشد نظامی ایالات متحده، از جمله لوید آستین، وزیر دفاع و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفت که "خطر جدی و واقعی است و ما نباید آن را دست کم بگیریم. "

سفیر روسیه در آمریکا، اتهامات آمریکایی ها را مبنی بر دامن زدن به بحران هسته ای از سوی روسیه "بی اساس" و "بخشی از یک کمپین تبلیغاتی علیه روسیه " خواند.

وی سپس "شرایطی که تحت آن استفاده از سلاح های هسته ای امکان پذیر است" را بر اساس دکترین رسمی روسیه تعریف کرد، که به گفته او بیان می کند که چنین سلاح های کشتار جمعی "می تواند در پاسخ به استفاده از سلاح های کشتار جمعی علیه روسیه و متحدانش مورد استفاده قرار گیرد" و گفت: «فقط در صورت تجاوز به کشورمان و به خطر افتادن موجودیت دولت ما چنین احتمالی وجود دارد». و تاکید کرد که همکاران غربی او خطر بروز یک بحران جهانی هسته‌ای را دست کم گرفته اند.

آنتونوف گفت: «این کشور ما است که در سال‌های اخیر به طور مداوم به آمریکایی ها یادآوری کرده است که در جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای وجود ندارد، بنابراین هرگز نباید این اتفاق بیفتد».

وی به گنجاندن این اصل "بدون برنده" در توافق مشترک روسیه و آمریکا اشاره کرد. بیانیه ای که پس از نشست خرداد ۱۳۹۹ بین جو بایدن، رئیس جمهور روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و بار دیگر توسط اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل در دی ماه سال جاری میلادی به تصویب رسید.

نظرات بینندگان