arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۵۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۱

زلزله در فوتبال ايران /گزارشی از لو رفتن ليست 99نفره دلالان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعتماد نوشت:

دو روز قبل، فدراسيون فوتبال
    خبرنگار حول و حوش ساعت 11 خودش را به فدراسيون مي رساند. روز پنجشنبه است و همه خيابان ها تقريبا خلوت است. خبرنگار وارد فدراسيون مي شود تا از ماجراي متخلفان فوتبال ايران اطلاعاتي به دست بياورد اما گويي آنجا هم خبري نيست. سراغ رييس و نايب رييس فدراسيون فوتبال را مي گيرد اما اطلاع مي دهند هيچ كس نيست، لطفا مزاحم نشويد...
    
    
    
    چند روز قبل، فدراسيون فوتبال
    علي كفاشيان و هادي آيت اللهي، بهروان و رحيمي از اتاق رياست بيرون مي آيند و مقابل در آسانسور مي ايستند، گويا قرار ناهاري با محمد علي آبادي، رييس كميته ملي المپيك دارند. بازار شوخي داغ است، خبرنگار ناگهان همه را ميخكوب مي كند: «آقاي آيت اللهي! من ليست 101 دلال را به دست آوردم و مي خواهم منتشر كنم.» نايب رييس فدراسيون فوتبال از خبرنگار مي خواهد اسامي منتشر نشود: «ببين! حاشيه مي شود و به صلاح فوتبال نيست.» سوار آسانسور مي شود و مي رود...
    
    چند هفته قبل
    با عزيزمحمدي، رييس سابق سازمان ليگ برتر و رييس اتحاديه مديران فوتبال نشسته ايم و درباره دلالي در فوتبال ايران حرف مي زنيم. او مشكل را دلالان نمي داند و بيشتر مديران و مربيان را مقصر مي داند: «يه روز يكي از اين ايجنت هاي رسمي فيفا رو صدا زدم تا بياد درباره ورود بازيكنان آفريقايي به فوتبال ايران توضيح دهد. پرسيدم بالاترين پولي كه يه بازيكن آفريقايي در كشور خودش مي گيرد و بازيكن ملي و بزرگ باشد، چقدر است؟ گفت حداكثر 50هزار دلار! گفتم شما 80 تا نه 100هزار دلار به آنها بدهيد. چرا آنها را بيش از 200هزار دلار به فوتبال ايران قالب مي كنيد؟ خدا شاهد است به من گفت ما همان مبلغ واقعي را اعلام و درخواست مي كنيم اما مديرعامل و مربي ها به ما مي گويند بنويس 250 يا 300 هزار دلار تا 10درصد هم بيشتر از سهمت بهت بدهيم.» نكته جالب آنجاست كه قرارداد رسمي با همين بازيكنان در حد 30هزار دلار است و قرارداد داخلي آن رقم ها خواهد بود...
    
    
    چند ماه قبل
    حجت الاسلام عليرضا عليپور، دبير هيات رسيدگي به تخلفات فوتبال حرفه يي در مصاحبه يي اعلام كرده بود: «نامه يي براي باشگاه استقلال تهيه كرده ايم و در آن تذكر رسمي به اين باشگاه داده ايم كه با يك دلال ممنوع الفعاليت همكاري نداشته باشند. در صورتي كه همكاري اين دلال ممنوع الفعاليت با قلعه نويي، سرمربي تيم فوتبال استقلال و اين باشگاه ادامه داشته باشد از ثبت قرارداد بازيكنان اين باشگاه براي فصل آينده جلوگيري به عمل خواهد آمد. از باشگاه استقلال مي خواهيم اين دلال ممنوع الفعاليت پيرامون اين باشگاه ديده نشود و هيچ همكاري اي با اين شخص انجام ندهند.» خبر كلي بود و درباره مشخصات و بيوگرافي دلال متخلف و دلايل ممنوع الفعاليت بودن او صحبتي نشده بود. براي همين اسامي مختلفي به اذهان خطور كرد. اما جالب است بدانيد همين دلال در مجمع فدراسيون فوتبال چند ماه قبل با ماشين يك سرمربي معروف، كانديداي مورد حمايت وزارت ورزش را به مجمع رسانده و خودش هم غيرقانوني در جلسه شركت كرد كه فدراسيون نشينان او را به بيرون هدايت كردند.
    نام او در ليست متخلفان فوتبال ديده مي شود و جالب است كه فدراسيون فوتبال به خاطر حمايت قلعه نويي از اين دلال در يك بازي و درگيري با نماينده فدراسيون فوتبال براي كنار زمين ماندن اين شخص، به كميته انضباطي احضار و محكوم شد.
    
    
    
    چند سال قبل
    باشگاه استيل آذين با پول هاي حسين هدايتي و مديرعاملي مصطفي آجورلو خواست انقلابي در فوتبال ايران به وجود بياورد. آنها ستاره هاي بزرگ را به تيم آوردند تا با قهرماني دهان همه منتقدان را ببندند.
    آن روزها مديرعامل استيل آذين دست به كار عجيبي زد و مربي اي 300هزار دلاري در حاشيه خليج فارس كه به دنبال كار بود را با قراردادي نزديك به يك و نيم ميليون دلار به باشگاه آورد!
    مدير برنامه هاي او بعد از رفتن «تمبوكويچ» به سازمان ليگ تعهد داد او توافقي رفته و پولي مطالبه نخواهد كرد. امروز خبر رسيده «استاد» به فيفا شكايت كرده و خواستار يك ميليارد و 200 ميليون تومان شده است...
    
    
    ليست دلالان لو رفته
    آرم فدراسيون فوتبال در سمت راست و مهر قرمزرنگ «محرمانه» در سمت چپ آن نشان مي دهد كه اين ليست نبايد افشا شود و به همه نهادها اطلاع رساني شده كه نبايد اين ليست در اختيار خبرنگاران قرار گيرد.
    روزنامه اعتماد براي اولين بار اين ليست را به دست آورده و 101 نام را در دست دارد. نكته اينجاست كه فدراسيون فوتبال حتي در اعلام اين ليست هم «گاف» داده و مورد 17 و 80 و البته مورد 48 و 86 دو نام مشترك است كه نشان مي دهد اين ليست 101نفره نيست و اسامي 99نفر به اطلاع هيات ها و باشگاه ها رسيده تا با اين افراد همكاري نكنند: ليستي كه با «الف» شروع مي شود و با حرف «ب» به پايان مي رسد و همه تيپ آدم فوتبالي در آن يافت مي شود.
    اولين اسم همان كسي است كه رابطه بسيار نزديكي با سرمربي مشهور منشوري دارد كه فعلاحق تيمداري ندارد و پسرش هم به دليل دوپينگ محروم است.
    نام دوم همان كسي است كه در تيم هاي تبريزي فعاليت دارد . آن روزها البته دوچرخه هم براي تردد نداشت اما حالابا ماشين هاي شاسي بلند رفت و آمد مي كند و كارش به محاكم قضايي به خاطر داير كردن خانه هاي تيمي در شمال كشيده شده است.
    دلال مورد نظر حجت الاسلام عليپور كه به قلعه نويي تذكر داده بود، در رديف 22 قرار دارد كه در تيم هاي تبريزي فعاليت دارد و بازيكني كه جديدا به باشگاه استقلال آمده از بازيكنان طرف قرارداد با اوست.
    در رديف 33 و 89 نام دو برادر به چشم مي خورد كه بارها در برنامه 90 از دلالي ها و فعاليت هاي كثيف آنها پرده برداشته شد. در رديف 35 نام آشنايي به چشم مي خورد.
    او همان كسي است كه سال هاست از متن فوتبال به حاشيه رفته اما به خاطر نزديكي با پدرخانم «بسيار» مشهورش آنقدر بازيكن بي كيفيت اما با ارقام نجومي به باشگاه ها قالب كرده كه ديگر همه او را به عنوان دلال مي شناسند و البته براي پدرخانم مشهور هم گويا چندان مهم نيست و خودش هم بي نصيب نمي ماند!
    در ليست باز هم اسامي ديگري هست، مثل همان دلالي كه زماني يكي از بازيكنان ايراني را به آلمان يا هلند فرستاد و طوري رسانه يي كرد كه گويا بازيكن جذب شده اما باشگاه موضوع را به كل تكذيب كرد.
    اين ليست پر از نكته است، پر از اسامي آشنا و ناآشنا، كساني كه بسياري از تيم ها را به ورطه نابودي كشانده اند و شكايت هاي فراواني را روانه فدراسيون فوتبال و محاكم قضايي كرده اند: از كسي كه 300-200 نفر را در انزلي و نوشهر خانه نشين كرد و از آنها پول گرفت و قول شموشك و ملوان را داد و هيچ كاري براي آنها نكرد تا كسي كه رابط بازي ليگ 3 و در آن بازي معروف با 21 گل خورده بود!
    جالب تر اينكه فرزند همان فرد در فدراسيون فوتبال مشغول به كار شده است. از قشر روزنامه نگار هم از سردبير بگيريد تا معاون سردبير و خبرنگار و پيشكسوت خبري هم در اين ليست ديده مي شود.
    از دلالان قديمي تا تازه به دوران رسيده ها: از جوياي نام ها تا كساني كه عمري است با نان دلالي روزگار پيش مي برند و مطمئنا تفكرشان اين است كه كار درستي مي كنند و از ظرفيت ها و شرايط بهترين استفاده را مي كنند.
    شايد مي شد نام آنها را كامل نوشت، شايد مي شد نام آنها را به صورت مخفف نوشت اما اين موضوع هم مشكلي را حل نمي كند!
    همه اين 99 نفر «معلول» هستند، «علت» را در جاي ديگر بايد جست، از اقتصادي كه شرايط را براي سوءاستفاده ميسر مي كند، مديراني كه در اين پول هاي «كثيف» سهم دارند و مربياني كه با اين شرايط خو گرفته اند و فعاليت با اين 99 نفر كه در ليست هستند و انبوه ديگر كه در ليست نيستند فوتبال ايران را «اين گونه» توسعه مي دهند.
    فوتبالي كه در آسيا سقوط كرده و از پس امثال قطر هم برنمي آيد... اسامي را مي خواهيد بدانيد؟ اما انتشار اين ليست براي مديران «به خواب رفته» فوتبال ايران هيچ تغييري ايجاد نمي كند، نه خبري از برخورد است و نه خبري از بهتر شدن اوضاع...
   
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
حامد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
1
35
در این فوتبال کثیف و گل بگیرید ...به یک رنسانس فوتبالی نیازمندیم کاش دهداری فقید زنده بود کاش امثال او وجودداشت
نظرات بینندگان