arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۵۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱

چرا علاقه ایرانی ها به تحصیل در ترکیه افزایش یافته است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا علاقه ایرانی ها به تحصیل در ترکیه افزایش یافته است؟

بحث تحصیل در خارج از کشور این روزها داغ تر از گذشته است. در چند سال اخیر کشور ترکیه به عنوان یکی از مناسب ترین گزینه ها برای ادامه تحصیل برای دانشجویان سراسر دنیا مطرح شده است.

بر اساس آخرین آمار تعداد دانشجویان خارجی ترکیه به حدود 220 هزار نفر رسیده است که افزایشی بیش از 10 برابر را در ده سال گذشته نشان می‌دهد. به نقل از موسسه یوس کالج بیشترین تقاضا برای تحصیل در ترکیه در رشته پزشکی است.

در ادامه به دلایل محبوبیت روز افزون تحصیل در ترکیه برای ایرانی ها می پردازیم.

رفت و آمد آسان بین ایران و ترکیه

به دلیل روابط دوستانه ایران و ترکیه، رفت و آمد به این کشور نیازی به ویزا ندارد. بنابراین دانشجو ها و خانواده هایشان هر زمان که مایل بودند میتوانند با هم دیدار داشته باشند.

هچنین، تعداد پروازهای تهران به استانبول گاهی به 22 پرواز در روز میرسه. این تعداد خیلی بیشتر از پرواز هایی است که از تهران به دیگر شهرهای ایران انجام میشود.

شباهت فرهنگی مردم ایران و ترکیه

خیلی از دانشجویانی که در کشورهای اروپایی مشغول به تحصیل می شوند ممکن است به دلیل تفاوت های زیاد فرهنگی بین دو کشور دچار شوک فرهنگی بشوند، که سرخوردگی و نا امیدی از طبعات ان است. شباهت فرهنگی میان مردم ایران و ترکیه این کشور را به میزبانی فوق العاده برای ادامه تحصیل ایرانی ها تبدیل کرده است. تعداد زیادی از ایرانیان در ترکیه مشغول کار و زندگی و تحصیل هستند. از این رو دانشجویان ایرانی به راحتی به زندگی در ترکیه خو می گیرند و در صورت بروز هر گونه مشکلی هموطنان زیادی هستند که آنها را کمک و راهنمایی نمایند. البته از غذاهای لذیذ این کشور که با ذائقه مردم کشورمون بسیار سازگار است، نباید گذشت.

هزینه های پایین زندگی و تحصیل

دانشگاه های دولتی در ترکیه نسبت به دانشگاه های اروپایی و آمریکا هزینه بسیار پایینی دارند. هزینه های حدودی در دانشگاه های دولتی در مقطع کارشناسی بین 22 تا 48 هزار لیر در سال است. در حالت کلی، ترکیه کشوری اقتصادی محسوب می شود و هزینه های زندگی برای مردم کشورمان تقریبا با ایران برابر است که باز هم بسیار پایین تر از اکثر کشورهای اروپایی است.

کیفیت عالی آموزشی

سیستم آموزش عالی در ترکیه در چند دهه اخیر از نظر کمی و کیفی به طور قابل توجهی توسعه یافته است. دانشگاه های ترکیه اکنون رشته ها و انتخاب های مختلفی را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهند که در این میان تحصیل پزشکی در ترکیه پرطرفدارترین رشته دانش پذیران ایرانی است.

در رنکینگ دانشگاه های ترکیه، 10 دانشگاه تركیه در رتبه بندی دانشگاه جهانی QS دارای رتبه های بالایی قرار گرفتند همچنین در سال 2019 ، 45 دانشگاه ترکیه در رتبه بندی دانشگاه ها (QS) حضور دارند. اکثر این دانشگاه های برتر در ترکیه در آنکارا یا استانبول، دو شهر بزرگ ترکیه قرار دارند.

پیمان بولونیا

براساس این پیمان که در سال ۱۹۹۹ میان وزراء آموزش ۲۹ کشور اروپایی در دانشگاه بولونیای ایتالیا منعقد شد، همه ‌کشورهای عضو این پیمان باید در راستای نظام آموزشی یکپارچه در اروپا گام بردارند. با این کار تدریس تمامی دروس در این دانشگاه ها همسان است و دانشجویان می‌توانند به‌ راحتی و بدون دردسرهای تطبیق‌ مدرک در اکثر کشورهای‌ اروپایی عضو این پیمان مشغول به تحصیل شوند. کشور ترکیه نیز عضو این پیمان است و دانشجویان ایرانی میتوانند از این کشور به عنوان پلی برای تحصیل در دیگر کشورهای اروپایی نیز استفاده کنند. شایان ذکر است که در حال حاضر تعداد کشورهای این معاهده به 48 کشور رسیده است.

چطور برای تحصیل در ترکیه اقدام کنیم؟

با توجه به مواردی که ذکر شد کشور ترکیه یکی از مناسب ترین گزینه ها برای ما ایرانیهاست. شایان ذکر است برای ورود به دانشگاه های ترکیه باید از طریق آزمونی به نام یوس اقدام نمایید. موسسه یوس کالج به عنوان اولین و برترین موسسه ایرانی با برگزاری دوره های vip آمادگی آزمون یوس در استانبول فعالیت میکند. امسال یوس کالج برای یازدهمی ها هم طرح ویژه ای دارد.

اگر قصد تحصیل در ترکیه و قبولی در دانشگاه های دولتی ترکیه را دارید، میتوانید با شماره ۰۲۱۴۶۱۲۴۲۰۰ تماس بگیرید تا مشاوران موسسه یوس کالج شما را راهنمایی نمایند.

 

نظرات بینندگان