arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۵۵۶
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۱ - ۰۴ تير ۱۳۹۱

سوريه؛‌ دروازه رويارويي شرق و غرب

محمدصادق الحسيني
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اوضاع بحراني سوريه اكنون به نقطه عطفي در تحولات منطقه‌اي و معادلات جهاني تبديل شده تا آنجا كه تعيين نظم نوين جهاني به آينده نظام سياسي سوريه بستگي پيدا كرده است. آنچه اكنون در جهان و منطقه رخ مي دهد در قالب دو پروژه تخاصم و رويارويي است؛‌ يك، پروژه مردمي و انقلابي كه خواهان تغيير جدي در اوضاع معادلات ظالمانه جهاني و منطقه اي مي باشد و تحت لواي بيداري اسلامي به رهبري جمهوري اسلامي ايران پيش مي رود كه همراه با چين و روسيه در برابر تك قطبي آمريكا موج سواري مي كند و به دنبال تغيير نظام تك محوري آمريكا در جهان است. دوم، درمقابل آنها طرح تثبيت پيروزمندان جنگ جهاني دوم به رهبري آمريكا و پشتيباني اسرائيل و كشورهاي مرتجع عربي خليج فارس و در رأس آنها عربستان سعودي قرار دارد كه تركيه را به عنوان نماينده اسلام ليبرال و لائيك در كنار خود مي بيند. اينها دراوضاع متحول و به سرعت در حال تغيير منطقه تلاش مي كنند تا فرمان تحولات را به دست بگيرند چنانكه تلاشهايي در ليبي و ‌مصر انجام داده و به اجراي طرح مشكوك در يمن اقدام كرده و در بحرين با سركوب مداوم جنبش آزادي‌بخش، ‌اهداف خود را تداوم بخشيدند.

اين دو پروژه الان از لحاظ سياست رسمي، غير رسمي و ‌ديپلماسي عمومي در رويايي شديد به سر مي برند. اوج اين تخاصم، حادثه سرنگوني هواپيماي وابسته به ناتو از طريق موشك روسي به دست رژيم بشار اسد بود تا نشان دهد رخدادهاي اخير،‌ يك جنگ روسي- آمريكايي است. اينكه يك هواپيماي ترك به دست سوريه سرنگون شده است،‌ ظاهر قضيه است و سوريه مي خواهد پيغام محكمي به تركيه بدهد اما پيام محكم تر، پيغام روسيه به آمريكاست كه براي تغيير نظام جهاني تلاش مي‌كند.

آمريكا و هم‌پيمانانش تلاش مي كنند تا در دروازه هاي سوريه،‌ اين نظم را به نفع خود تبديل كنند و تغيير و تحول جدي انجام دهند. اين مسئله تا انتخابات آمريكا طول خواهد كشيد كه در آن صورت چيزي شبيه جنگ سرد آغاز مي شود‌يا يك جنگ اقليمي كه دروازه هاي جهنم را به سوي جهان باز مي كند. زيرا اگر اين اتفاقات از حد ومرز خاصي از سوريه فراتر رود، ‌نيروهاي مقاومت قطعا تلاش مي‌كنند اسرائيل را از عرصه منطقه اي حذف كنند كه اين به معناي شكست طرح غرب در منطقه خواهد بود. چرا كه دفاع از رژيم صهيونيستي،‌ نماد غرب در منطقه است و تغيير آن در جغرافياي منطقه،‌تمدن غرب را به چالش مي كشاند. از امروز سوريه، دروازه تحولات است و مركزي براي رويارويي شرق و غرب تلقي مي شود.

 اگر چه شرق طي دهه اخير با تدبير و صبراستراتژيك توانسته است منجر به افول ستاره آمريكا در منطقه شود و همين مسئله باعث خواهد شد تا كشورهاي غربي،‌ شرق را در نظم نوين جهاني سهيم كنند و بالاخره اين موضوع را خواهند پذيرفت. اين موضوع وقتي مهم تر مي شود كه ايران هم توانسته است در تحولات مهم ژئواستراتژيك،‌ قدرتي فرامنطقه اي براي خود تعريف كند كه اين مسئله هم آمريكا را نگران كرده است. بنابراين آنچه كه در سوريه رخ مي دهد مرحله جديدي از برخورد با دنيا و معادلات جهان است.
نظرات بینندگان