arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۲ - ۰۴ تير ۱۳۹۱

هزينه 25 ميلياردي رویانیان از خزانه نزديك به 47 ميلياردي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد رويانيان، ‌مديرعامل باشگاه پرسپوليس روز گذشته در اولين جلسه تمريني اين تيم حاضر شد و سخنراني طولاني و افشاگرانه‌اي را براي هواداران حاضر در تمرين انجام داد.

او كه در قامت يك قهرمان صحبت مي‌كرد خطاب به كساني كه به استفاده از رانت‌هاي دولتي متهمش مي‌كنند، گفت: «آن زماني كه آنها به جان هم افتاده بودند و اختلاف داشتند من داشتم براي پرسپوليس از طرق مختلف پول جمع مي‌كردم.» رويانيان پيش از اين در يك برنامه تلويزيوني هم در پاسخ به اين شائبه كه به بازيكنان جديد پرسپوليس خودروهاي لوكس هديه مي‌دهد گفته بود:« بله، من به آنها ماشين دادم اما به جاي بخشي از مبلغ قراردادشان اين كار را كردم. من مي‌خواهم 1000 دستگاه خودروي لوكس وارد كنم اما مثل اينكه بعضي‌ها دوست دارند مدام تاكيد كنند كه رويانيان از رانت استفاده مي‌كند.»

اعتراف مديرعامل باشگاه پرسپوليس به واردات 1000 دستگاه خودروي لوكس به راحتي مشخص مي‌كند كه چرا پرسپوليس در فصل نقل وانتقالات توانست بدون رقيب، قريب به اتفاق ستاره‌هاي فصل نقل و انتقالات را به تور بيندازد.

روز گذشته خبرگزاري مهر در گزارشي قابل تامل نوشت؛ اگر فرض را بر این بگیریم که هر خودروی لوکس وارداتی به طور متوسط 100 میلیون تومان قيمت داشته باشد، مبلغ مورد نیاز برای واردات 1000 دستگاه خودرو چيزي حدود‌100 میلیارد تومان می‌شود. از آنجايي كه واردات خودروهاي لوكس شامل ارز دولتي مي‌شود به‌راحتي مي‌توان میزان رانتی که از محل قیمت آزاد و دولتی ارز حاصل می‌شود را محاسبه کرد.

برهمین اساس، برای واردات 1000‌دستگاه خودروی لوکس وارداتی - به‌طور متوسط هرکدام 100‌میلیون تومان- با ارز دولتی 1226 تومانی، بیش از 81/5میلیون دلار ارز مورد نیاز خواهد بود که در صورت هماهنگی با بانک مرکزی از کانال‌های دولتی، خیلی راحت تخصیص پيدا مي‌كند. حال اگر قیمت ارز در بازار آزاد را حدود 1800 تومان درنظر بگیریم، ارز مورد نیاز برای واردات‌1000خودرو لوکس 55/5میلیون دلار می‌شود. در این صورت، رانتی که فقط از واردات 1000 خودروی 100 میلیون تومانی نصیب واردکنندگان آن می‌شود، چیزی حدود26ميليون دلار خواهد بود. درصورت ضرب این رقم در نرخ 1800 تومانی ارز موجود در بازار، رقم 46ميليارد و 800 میلیون تومان به‌ دست مي‌آيد که مبلغ کل رانت ایجاد شده از این محل است. با اين تفاسير مديرعامل باشگاه پرسپوليس كار دشواري را براي يكه تازي در بازار نقل و انتقالات پيش‌رو نداشت.

او بازيكناني مثل شهاب گردان، حسين ماهيني، جلال حسيني، محسن بنگر، مهرداد پولادي، محمد قاضي و كريم انصاري فرد را به پرسپوليس آورد كه در بدبينانه‌ترين حالت بيش از 11 ميليارد تومان براي آنها هزينه نكرده است.

 مطمئنا هزينه استخدام مربي‌پرسپوليس و پرداختي‌هاي ساير بازيكنان هم اين رقم را به بيش از 20 ميليارد تومان نمي‌رساند. با اين حساب شايد اگر فضا براي جولان دادن مديرعامل باشگاه پرسپوليس كمي بازتر بود او مي‌توانست بدون قرار گرفتن در تنگناي مالي تني چند از مطرح‌ترين بازيكنان فوتبال جهان را هم به پرسپوليس بياورد.
نظرات بینندگان