arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۲ - ۰۴ تير ۱۳۹۱

سال سقوط فوتسال!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
س از كناره‌گيري تيم فوتسال شهيد منصوري قرچك- قهرمان دو دوره قبل و نايب قهرمان فصل گذشته ليگ برتر فوتسال ايران- از ليگ برتر، ‌تيم فولاد ماهان هم كه در سال‌هاي اخير سرمايه‌گذاري گسترده‌اي را در فوتسال انجام داده بود از حضور در رقابت‌هاي فصل آينده ليگ برتر عذرخواهي و تيم فوتسال خود را منحل اعلام كرد. فولاد ماهان سابقه قهرماني در ليگ برتر فوتسال را دارد و فصل گذشته در جايگاه سوم ايستاده بود.

اوضاع و احوال فوتسال كشور در اين روزها بسيار تاسف‌برانگيز است و اين در حالي‌است كه مسئولان براي بقا در پست‌هاي خود تلاش مي‌كنند همه چيز را طبيعي و تحت كنترل جلوه بدهند. شهيد منصوري و فولاد ماهان به عنوان تيم‌هايي كه تعداد زيادي از ملي پوشان فوتسال كشور را در اختيار داشتند از مسابقات انصراف داده‌اند اما عباس ترابيان، رئيس كميته فوتسال با بي‌تفاوتي محض نسبت به اين موضوع مي‌گويد: «آنها بايد انحلال خود را به صورت كتبي به ما اعلام كنند.»

در بيانيه مربوط به كناره‌گيري تيم فوتسال فولاد ماهان به مديرعاملي محمدرضا ساكت آمده است: «با توجه به عدم مشاهده اقدامات اساسي و اصلاحي در راستاي رفع معضلات ساختاري در فوتسال و سالم‌سازي فضاي فوتسال کشور، کليه فعاليت‌هاي موجود در حوزه فوتسال باشگاه را به حالت تعليق درآورده و از حضور در کليه مسابقات خودداري مي‌كنيم.» اشاره اين باشگاه به اتفاقاتي است كه در روز پاياني مسابقات فصل گذشته رخ داد و منجر به قهرماني تيم گيتي پسند اصفهان شد. در آن روز گيتي پسند با نتيجه عجيب 11 بر 2 پرسپوليس را شكست داد و اين در حالي بود كه دو تيم در پايان نيمه اول 2 بر 2 مساوي به رختكن رفته بودند.

پس از اين اتفاق باشگاه شهيد منصوري شكايت نامه خود را به فدراسيون فوتبال فرستاد اما صدور حكم مربوط به پرونده تباني بيش از حد استاندارد به طول انجاميد. حتي وقتي حكم صادر شد هم هيچ مقامي در فدراسيون تمايلي به اعلام آن نداشت و مسئولان ابلاغ رسانه‌اي آن را به گردن يكديگر مي‌انداختند.

اين در حالي بود كه برنامه نود قبل از صدور حكم صحبت‌هاي برخي از بازيكنان پرسپوليس كه مدعي شده بودند اگر به گيتي پسند راه نمي‌دادند چنين نتيجه‌اي رقم نمي‌خورد را پخش كرد. با اين حال كميته انضباطي مدارك موجود را كافي ندانست و نتيجه مسابقات هفته پاياني را تغيير نداد! جالب اينكه در حكم صادر شده، باشگاه فولاد ماهان كه در روز پاياني 7 بر 4 مغلوب شهيد منصوري شده بود جرايم سنگين‌تري را نسبت به گيتي پسند و پرسپوليس تحمل كرد! آنچه باعث شد تيم شهيد منصوري بلافاصله از مسابقات فصل بعد انصراف بدهد و فولاد ماهان هم كه اخيرا اعلام كناره‌گيري كرده است.



رئيس كميته فوتسال ايران از همان روز اول به جنگ كساني كه ادعاي تباني در ليگ برتر فوتسال را داشتند رفت و آنها را به جوسازي متهم كرد. طبيعتا او به عنوان متولي اصلي اين رشته بايد منتظر بررسي پرونده توسط مراجع قضايي مي‌ماند. اينكه يك مقام مسئول از همان روز اول پايش را در يك كفش مي‌كند و مي‌گويد تباني نبود نشان مي‌دهد يك جاي كار مي‌لنگد و بي‌طرفي در بين تيم‌هاي شركت كننده وجود ندارد. عباس ترابيان زماني كه مطمئن شد كميته انضباطي راي به محرز بودن تباني نمي‌دهد، سكوت كرد و حرفي كه بايد از روز اول مي‌زد را زد: «ما كار را به كميته انضباطي سپرده‌ايم. اگر تباني رخ داده باشد آنها اعلام مي‌كنند.»

با توجه به آنچه در فضاي ليگ برتر فوتسال كشور جريان دارد افت فاحش تيم ملي كاملا طبيعي به نظر مي‌رسد. تيم ملي فوتسال ايران در بازي‌هاي دوستانه خود نتايج بسيار ضعيفي گرفت و در مسابقات قهرماني آسيا هم در حالي در نيمه نهايي به تايلند باخت كه اين تيم در بازي پاياني با شش گل مغلوب ژاپن شد. با اين حال ترابيان باز هم تلاش كرد وانمود كند اتفاقي رخ نداده و به دليل دسته‌بندي‌هايي كه براي روي كار نيامدن برخي مربيان در تيم ملي وجود دارد تلاش كرد سرمربي ناكام و مستعفي تيم ملي را براي جام جهاني در سمت خود ابقا كند.
نظرات بینندگان