arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۷ - ۰۴ تير ۱۳۹۱

کارنامه ۳ گزينه اصلي مربي‌گري پرسپوليس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برونو متسو؛ مرد اخراجي!

برونو متسو در سال 1988 بلافاصله مربي‌گري را آغاز کرد و در تيم بيائووايس دستيار و رسما سرمربي اين تيم شد. او تا فصل 2000-1999 در فرانسه مربي‌گري کرد و در سال 2000 راهي گينه و تيم ملي اين کشور شد. به دليل تعليق گينه از سوي فيفا، متسو در اواخر سال 2000 راهي سنگال شد و در تيم ملي سنگال به اوج شهرت رسيد. او در مدت 21 ماه حضور روي نيمکت تيم ملي سنگال، موفق شد به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به مراکش اين تيم را براي اولين‌بار راهي جام جهاني کند. سال 2002 آغاز موفقيت‌هاي متسو بود اما تيم جذاب سنگال با متسو در اين مرحله اسير گل طلايي ايلهان مانسيز از ترکيه شد و در نهايت شگفتي‌سازي‌هاي شاگردان متسو به پايان رسيد. رابطه خوب متسو با سنگالي‌ها باعث شد تا اين مربي به دين اسلام روي آورد و نام خود را به عبدالکريم تغيير دهد. بعد از درخشش در جام جهاني، متسو اين‌بار پيشنهادهاي خوبي از کشورهاي حوزه خليج فارس دريافت کرد و به تيم العين امارات پيوست. او در فصل 03- 2002 با العين قهرمان ليگ امارات شد و سپس در اولين دوره ليگ قهرمانان آسيا نيز اين تيم اماراتي را به قهرماني رساند. از سپتامبر 2008 تا فوريه 2011 و به مدت 2 و نيم سال هدايت تيم ملي قطر را بر عهده داشت. متسو با قطر در جام ملت‌هاي آسيا 2011 نيز تا مرحله يک چهارم پيش رفت اما با شکست مقابل ژاپن از گردونه مسابقه‌ها حذف شد که اين به معناي پايان کار اين مربي در تيم ملي قطر بود. متسو در مارس 2011 دوباره به الغرافه بازگشت و قراردادي دو ساله با اين تيم بست.

گابريل کالدرون؛ ترکيبي از تجربه و افتخار

گابريل هومبرتو کالدرون آرژانتيني براي اولين‌بار در سال 2004 راهي خاورميانه شد و هدايت تيم ملي عربستان را بر عهده گرفت. بزرگ‌ترين موفقيت کالدرون در عربستان صعود به جام جهاني 2006 آلمان بود اما شکست عربستان مقابل ايران در بازي رده‌بندي بازي‌هاي غرب آسيا در قطر منجر به برکناري کالدرون از تيم ملي عربستان در آخرين روزهاي سال 2005 شد! در ماه مي 2008 باشگاه الاتحاد با کالدرون به توافق رسيد و 18 ماه هدايت اين تيم را بر عهده داشت. الاتحاد براي سومين‌بار با کالدرون به فينال ليگ قهرمانان 2009 رسيد اما شکست 2-يک مقابل پوهانگ کره‌جنوبي به معناي پايان کار کالدرون در الاتحاد بود. در نوامبر 2010، کالدرون دوباره به عربستان بازگشت و اين‌بار هدايت الهلال را بر عهده گرفت. چهار ماه پس از اخراج از الهلال، کالدرون راهي امارات شد و هدايت تيم بني‌ياس را بر عهده گرفت. او با اين تيم در ليگ قهرمانان آسيا نتايج خوبي گرفت ولي در مرحله يک هشتم نهايي با شکست سنگين از الهلال از گردونه مسابقه‌ها حذف شد.

مانوئل خوزه؛ رقيب سرسخت کي‌روش

مانوئل خوزه ده‌خسوس سيلوا در تيم‌هاي ويتوريا گيمارش، پورتيموننزه، اسپورتينگ، براگا، بوايشتا، ماريتمو، بنفيکا و يونيائو ليه‌را در پرتغال مربي‌گري کرده است. خوزه در سال 2001 راهي الاهلي مصر شد، جايي که عمده شهرت مربي‌گري‌اش را مديون موفقيت‌هايش در اين تيم مصري است. او بعد از يک سال دوباره به بلنزس پرتغال بازگشت اما از سال 2003 تا 2009 روي نيمکت الاهلي مصر نشست و موفقيت‌هاي زيادي کسب کرد. او يک سال مربي تيم ملي آنگولا شد و در سال 2010 نيز مدت کوتاهي هدايت الاتحاد عربستان را بر عهده داشت. اين مربي پرتغالي فصل قبل براي سومين‌بار سرمربي الاهلي مصر شد و بعد از حادثه استاديوم پورت سعيد که منجر به تعطيلي فوتبال مصر شد، قرارداد خود را با اين تيم مصري خاتمه داد و علي‌رغم تمايل مسئولان اين باشگاه حاضر به تمديد قراردادش نشد! نکته جالب اين که او بعد از رفتن اسکولاري کانديداي هدايت تيم ملي پرتغال بود اما در نهايت نيمکت پرتغال به کارلوس کي‌روش رسيد! گويا او اصلا رابطه خوبي با کي‌روش ندارد و دشمن اوست.
نظرات بینندگان