arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۵۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۸ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱

بالاخره شیوع ویروس کرونا در این کشور هم به‌طور رسمی تایید شد

رسانه دولتی کره‌شمالی روز پنجشنبه ۱۲ مه از اجرای قرنطینه سراسری به‌دستور رهبر این کشور خبر داد. کیم‌جونگ‌اون از مسئولان تمامی شهرها و مناطق کره‌شمالی خواسته تا با جداسازی کامل واحدهای کاری، تولیدی و مسکونی از یکدیگر، از شیوع این «ویروس مخرب» جلوگیری کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رسانه دولتی کره‌شمالی روز پنجشنبه ۱۲ مه از اجرای قرنطینه سراسری به‌دستور رهبر این کشور خبر داد. کیم‌جونگ‌اون از مسئولان تمامی شهرها و مناطق کره‌شمالی خواسته تا با جداسازی کامل واحدهای کاری، تولیدی و مسکونی از یکدیگر، از شیوع این «ویروس مخرب» جلوگیری کنند.

به نقل از یورونیوز، پایگاه خبری تخصصی «اخبار کره شمالی« (NK News) که از سئول فعالیت می‌کند با اشاره به منابع خود در پایتخت کره‌شمالی، از اعمال مقررات قرنطینه در پیونگ‌یانگ دست‌کم برای ۲ روز خبر داده است.

با این‌حال هنوز مشخص نیست این قرنطینه سراسری در چه مقیاس و با چه کیفیتی اعمال می‌شود. یکی از خبرنگاران آسوشیتدپرس که در منطقه مرزی در خاک کره‌جنوبی مستقر است، ده‌ها شهروند کره‌شمالی را مشغول کار بر روی مزارع کشاورزی مشاهد کرده؛ مسئله‌ای که می‌تواند نشان دهد این قرنطینه شامل تعطیل‌شدن کار یا ماندن اجباری افراد در خانه‌ نمی‌شود.

با گذشت بیش از ۲ سال از همه‌گیری کووید ۱۹ این برای نخستین بار است که ابتلای چندین نفر به کووید در پیونگ‌یانگ تائید می‌شود. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی با اشاره به نتیجه آزمایش افرادی که در پایتخت تب داشتند، ابتلای آن‌ها به سویه اومیکرون را اعلام کرده است. جزئیات بیشتری در مورد تعداد افراد و وضعیت سلامت آن‌ها رسانه‌ای نشده است.

ریف اریک ایزلی، یکی از استاتید دانشگاه اِوها در سئول معتقد است که وخامت اوضاع بهداشت و سلامت در کره شمالی باید به‌حدی رسیده باشد که پیونگ‌یانگ بصورت عمومی مجبور شده موارد ابتلای به اومیکرون را اعلام کند.

کارشناسان می‌گویند نظام بهداشتی شکننده کره‌شمالی توانایی و ظرفیت مواجهه و مهار یک اپیدمی در ابعاد گسترده را ندارد و در عین حال گمان می‌رود جمعیت حدودا ۲۶ میلیون نفری این کشورهم واکسن کووید ۱۹ دریافت نکرده‌ باشند. گفته می‌شود پیونگ‌یانگ به‌طور سیستماتیک واکسن‌های اهدایی سازمان جهانی بهداشت را رد کرده است.

تا پیش از این کره‌شمالی با اصرار بر توانایی خود در دورنگه داشتن ویروس کرونا از خاک خود، از اعلام رسمی ابتلای شهروندان خود به کووید ۱۹ اجتناب کرده بود؛ مسئله‌ای که شبهات بسیاری را با توجه به سابقه «شفافیت» رژیم پیونگ‌یانگ به‌وجود آورده بود.

طبق مستندات سازمان جهانی بهداشت کره‌شمالی در سال ۲۰۲۰ تنها ۱۳۲۵۹ تست آنتی‌کووید استفاده کرده و نتیجه‌ همه آن‌ها منفی اعلام شده بود.

در جریان یک رژه نظامی در سال ۲۰۲۰ رهبر کره‌شمالی از مردم این کشور به‌دلیل وفاداری و همچنین به‌خاطر اینکه در برابر این همه‌گیری جهانی سلامتی خود را حفظ کرده‌اند، تشکر کرده بود. آگاهان می‌گویند وقوع بحران سلامتی در کره‌شمالی می‌تواند بر فعالیت‌ها و آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی این کشور تاثیر مستقیمی بگذارد. باید منتظر ماند و دید که آیا کیم‌جونگ‌اون آزمایش‌های بعدی را به تاخیر می‌اندازد یا ترجیح می‌دهد با جلوانداختن آن‌ها توجه ملت را از کووید به قدرت نظامی این کشور جلب کند.

به گزارش آسوشیدتدپرس رهبر کره‌شمالی در دیداری که با اعضای حزب حاکم داشته، خواسته تا منبع‌ آلودگی و سرایت ویروس شناسایی و سریعا از بین برده شود. کیم‌جونگ‌اون همچنین خواستار بسیج عمومی و استفاده حداکثری از ذخایر تجهیزات پزشکی برای مهار این ویروس شده است.

پیش از این هم رسانه‌های دولتی کره‌شمالی در مواردی از اتخاذ تدابیر محدود کننده کرونایی در این کشور خبر داده بودند و شهروندان هم در برخی از تصاویر منتشر شده رسمی، بعضا ماسک به صورت دیده شده بودند.

این درحالیست که همسایه جنوبی به‌تازگی محدودیت‌های کرونایی خود را سبک کرده است. نرخ واکسیناسیون در کره‌جنوبی بالاست و بعد از یک صعود موارد ابتلا در ماه مارس، سئول شاهد کاهش چشمگیر موارد ابتلا در هفته‌های اخیر بوده است. همسایه دیگر کره‌شمالی یعنی چین، تنها اقتصاد بزرگ دنیاست که همچنان به تدابیر محدود کننده و سیاست «کووید صفر» خود ادامه می‌دهد. چین حتی در هفته‌های اخیر مجبور به قرنطینه‌کردن چندین شهر از جمله شانگهای، پایتخت اقتصادی خود شده بود.

نظرات بینندگان