arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۱۲۴
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
هشتادمین روز حمله روسیه به اوکراین؛

گفتگوی تلفنی وزرای دفاع آمریکا و روسیه برای اولین بار از زمان آغاز جنگ در اوکراین / کرملین: مخالف دیدار پوتین و زلنسکی نیستیم / زلنسکی: ۳۷ سفارت خارجی کار خود را در اوکراین از سر گرفتند / انگلیس همسر سابق پوتین را تحریم کرد

روز گذشته دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای گفت: من یک فرد نظامی نیستم و وظیفه من نیست که نتیجه گیری کنم، اما فکر می‌کنم اگر شما مساله‌ای با یک کشور هسته‌ای دارید و آن را تهدید می کنید، باید همه احتمالات را در نظر بگیرید."
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش «انتخاب»، پترو آندریوشچنکو، مشاور شهردار ماریوپل گفتت که اشغالگران روسی با ارائه نمایشی فریبکارانه از بهبود اوضاع در واقع در حال ایجاد یک فاجعه انسانی جدید در این شهر هستند. 

دیروز همچنین دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در سخنانی به UnHerd News در پاسخ به سوالی درباره احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای گفت: من یک فرد نظامی نیستم و وظیفه من نیست که نتیجه گیری کنم، اما فکر می‌کنم اگر شما مساله‌ای با یک کشور هسته‌ای دارید و آن را تهدید می کنید، باید همه احتمالات را در نظر بگیرید."

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

رئیس جمهور فنلاند به پوتین: طی روز‌های آتی در مورد پیوستن به ناتو تصمیم می‌گیریم / پوتین: اشتباه است؛ تاثیر منفی بر روابط متقابل دو کشور می‌گذارد
۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۲۱:۳۵

رئیس جمهور فنلاند در تماس تلفنی با رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که کشورش طی روزهای آتی تصمیم خود در مورد پیوستن به ناتو را خواهد گرفت.

به گزارش روسیا الیوم، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری فنلاند امروز (شنبه) اعلام کرد که سائولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که چقدر وضعیت امنیتی برای فنلاند به صورت ریشه‌ای تغییر کرده است و این کشور طی روزهای آتی تصمیمی را درخصوص پیوستن به ناتو اتخاذ خواهد کرد.

طبق این بیانیه، رئیس جمهور فنلاند به اظهارات رئیس جهمور روسیه طی نشست نخستشان در سال 2012 اشاره کرد که در آن، گفته شد که هر کشور مستقلی، مسئول امنیت خود است.

در این بیانیه آمده است، این دقیقاً چیزی است که در حال حاضر اتفاق می‌افتد. از طریق پیوستن به ناتو؛ فنلاند امنیت خود را تحکیم می‌بخشد و مسئولیت را برعهده می‌گیرد.

در همین حال، کرملین اعلام کرد که پوتین در تماس تلفنی با همتای فنلاندی خود درخصوص طرح دولت فنلاند برای پیوستن به ناتو گفتگو کرد.
کرملین تاکید کرد، در این تماس که امروز بنا به خواسته طرف فنلاندی انجام شد، دو طرف به صورت صریح درخصوص نیت رهبری فنلاند برای ارائه درخواست پیوستن به ناتو تبادل نظر کردند.

پوتین تاکید کرد، این اقدام فنلاند در کنار گذاشتن سیاست بی طرفی نظامی، اشتباه خواهد بود، چراکه هیچ خطری علیه امنیت فنلاند وجود ندارد.

پوتین نسبت به این تغییر در رویکرد خارجی فنلاند هشدار داده و گفت که ممکن است تاثیر منفی بر روابط متقابل روسیه و فنلاند بگذارد، روابطی که طی سال‌های طولانی با روحیه حسن همجواری و همکاری و شراکت بنا شده است.

گفتگوی تلفنی وزرای دفاع آمریکا و روسیه برای اولین بار از زمان آغاز جنگ در اوکراین
۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۲۱:۳۳

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا و سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز جمعه برای اولین بار از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین با یکدیگر به صورت تلفنی گفتگو کردند.

به گفته مقامات پنتاگون در این تماس که از سوی لوید آستین برقرار شده بود و حدود یک ساعت به طول انجامید، وزیر دفاع آمریکا بر برقراری آتش‌بس فوری در اوکراین تاکید کرده است.

در گزارش منتشره توسط وزارت دفاع روسیه آمده است که این تماس توسط ایالات متحده گرفته شده و دو مقام ارشد در مورد «مسائل امنیتی بین‌المللی مهم، از جمله وضعیت اوکراین» گفتگو کرده‌اند.

این برای نخستین بار است که دو مقام ارشد دفاعی روسیه و آمریکا از زمان لشکرکشی مسکو به اوکراین با یکدیگر به صورت مستقیم صحبت می‌کنند. یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود لحن تماس را «حرفه‌ای» توصیف کرد و گفت هرچند نفس باز نگه داشتن خطوط مهم بوده با این حال این تماس مشکل خاصی را حل نکرده است.

وی افزود پنتاگون از ماه فوریه بدین سو به طور مداوم برای گفتگو با همتایان روسی ابراز تمایل کرده‌ است اما روس‌ها تا پیش از این هیچ علاقه‌ای نشان نداده بودند و اکنون مشخص نیست که چرا شویگو با تماس روز جمعه موافقت کرده است.

انگلیس این بار همسر سابق و اقوام پوتین را تحریم کرد
۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۱۲:۰۹

دولت انگلیس در تازه‌ترین دور تحریم‌ها علیه روسیه بابت حمله به اوکراین، "شبکه مالی" ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شامل همسر سابق و اقوام او را هدف گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لیز تراس، وزیر امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: ما در حال افشا کردن و هدف گرفتن شبکه مشکوکی هستیم که از سبک زندگی لوکس پوتین حمایت می‌کند و فساد را در حلقه داخلی او متوقف می‌کند.

در این بیانیه آمده است: تا زمانی که اوکراین پیروز شود، ما تحریم‌ها را علیه همه کسانی که به تجاوزات پوتین کمک می‌کنند، ادامه خواهیم داد.

انگلیس، در هماهنگی با متحدان غربی و در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌هایی را علیه صدها روس ثروتمند و همچنین شرکت‌های صنعتی و مالی مهم استراتژیک اعمال کرده است.

در میان ۱۹ نام جدیدی که به فهرست تحریم‌های انگلیس افزوده شده است، نام لیودمیلا اوچرتنایا، همسر سابق ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و چندین تن از بستگان او که سمت‌های اجرایی در شرکت‌های مهم روسیه نظیر گازپروم دارند، به چشم می‌خورد. آنها با توقیف دارایی‌ها و ممنوعیت سفر مواجه هستند.

دولت انگلیس مدعی است که این افراد تحریم‌شده از پوتین در ازای دریافت ثروت، مشاغل رده بالا و نفوذ در امور روسیه حمایت کرده‌اند.

زلنسکی: مکرون پیشنهاد داد از بخشی از حاکمیت اوکراین صرف نظر کنم
۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۱۲:۰۷

رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی عنوان کرد، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به او پیشنهاد داده با صرف نظر کردن از بخشی از حاکمیتش، به ولادیمیر پوتین اجازه دهد که وجهه خود را حفظ کند.

به گزارش پایگاه نیو وویس آو اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بیان داشت، تلاشهای امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برای یافتن یک "مسیر فرعی" برای روسیه بی نتیجه هستند و تا زمانی که روسیه درنیافته که لازم است خارج شود، به سراغ راه‌های معقول برای پایان دادن به جنگ نخواهد رفت.

زلنسکی بیان داشت: شاید امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه بیشتر از من مطلع است، من میدانم او میخواسته با میانجی‌گری کردن بین ما (اوکراین و روسیه) چیزی را کسب کند اما او شکست خورد و علت شکست او موضع ما نبود بلکه موضع روسیه بود.

او خاطرنشان کرد: این برای رهبران جهان مناسب نیست که به من پیشنهاد کنند باید در قبال حاکمیت اوکراین فداکاری‌های خاصی انجام دهم تا به پوتین اجازه داده شود وجهه خود را حفظ کند.

این رئیس‌جمهور اوکراین افزود که کشورش "آماده نیست با واگذاری قلمروی خودش، امور مربوط به کس دیگری را نجات دهد."

او تاکید کرد: "فکر می‌کنم این کاملاً غیرقابل توجیه است. این اتلاف وقت است."

او بیان داشت، اهانت روسیه به هر گونه سازشی به نفعش با حمله‌اش در ۲۴ فوریه به اوکراین آشکار شد.

این رئیس جمهور اوکراین خاطرنشان کرد:‌ امانوئل مکرون باید دست از مطرح کردن برخی ژستهای دیپلماتیک بردارد. من از پیروزی مجدد اخیر او در انتخابات استقبال کردم.

وی افزود: با این حال تاریخ، کنار کشیدن‌ها را نمی‌بخشد. اگر شما به دنبال پس گرفتن چیزی متعلق به خودتان هستید فقط یک مسیر برای حرکت هست، مسیر جلو.

مکرون در هفته‌های ابتدایی حمله روسیه به اوکراین چندین تماس تلفنی طولانی با همتای روس خود داشت. پس از یک توقف یک ماهه، روسای جمهور فرانسه و روسیه در سوم مه صحبت کردند و مکرون از پوتین خواست تا اجازه به تخلیه اوکراینی‌های گرفتار در کارخانه فولاد آزوفستال ماریوپل را بدهد.

در ماه آوریل، مکرون رفتار روسیه در اوکراین را جنایت جنگی توصیف کرد، اما آن را نسل کشی نخواند و گفت که روس‌ها و اوکراینی‌ها مردمی "برادر" هستند.

در عین حال، رئیس جمهور فرانسه از تسلیح اوکراین و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو حمایت ‌کرده است.

زلنسکی: ۳۷ سفارت خارجی کار خود را در اوکراین از سر گرفتند
۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۱۲:۰۶

ولودیمیر زلنسکی گفت که ۳۷ سفارت خارجی کار خود را در کی‌یف پایتخت اوکراین از سر گرفته‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، در ماه فوریه، بسیاری از سفارت‌خانه‌ها کار در اوکراین را به دلیل تهدید حمله نظامی روسیه به حالت تعلیق درآوردند.

زلنسکی در پیامی که در تلگرام خود منتشر کرد، گفت: ۳۷ نمایندگی دیپلماتیک خارجی در حال حاضر کار خود را در کی‌یف از سر گرفته‌اند.

صدراعظم آلمان: از صلح تحمیلی بر اوکراین حمایت نمی کنیم
۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۱۲:۰۵

صدراعظم آلمان گفت که برلین توافق صلح تحمیل شده بر اوکراین توسط مسکو را نمی پذیرد.

به گزارش ساپوتنیک،. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در یک گردهمایی انتخاباتی حزب سوسیال دموکرات در نوردراین-وستفالن، که پیش از انتخابات ایالتی روز یکشنبه برگزار شد، گفت: «ما هیچ صلحی را که بر اوکراین تحمیل شود، نخواهیم پذیرفت.

شولتس با اشاره به اینکه ضمیمه کردن بخشی از سرزمین‌های اوکراین توسط روسیه غیرممکن خواهد بود، افزود: صلح تنها از طریق توافق، رضایت، توافق صلح بین اوکراین و روسیه حاصل می‌شود که به صلح تحمیلی تبدیل نمی‌شود.

صدراعظم آلمان همچنین بر ادامه حمایت آلمان از اوکراین تاکید کرد و افزود که برلین به تحویل تسلیحات به کی‌یف ادامه خواهد داد.

کرملین: مخالف دیدار پوتین و زلنسکی نیستیم
۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۱۱:۵۸

کاخ کرملین اعلام کرد که مسکو اصولاً با دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مخالفتی ندارد، اما باید سند نهایی آماده شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در دیدار با خبرنگاران درباره احتمال دیدار روسای جمهور دو کشور توضیح داد و گفت: در اینجا وضعیت به هیچ وجه تغییر نکرده است، شما موضع رئیس جمهور روسیه را به خوبی می‌دانید، هیچ کس اصولا مخالف برگزاری چنین جلسه‌ای نیست اما باید مقدمات و زمینه آن به خوبی فراهم شده و برای آن آماده شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: موضوع تنها تنظیم یک سند مناسب است که باید در بالاترین سطح نهایی شود.

پسکوف همچنین با بیان اینکه هیچ گونه تلاشی برای حرکت به سمت سند مشترک روسیه و اوکراین وجود ندارد، عنوان داشت:‌ هیچ پاسخی از سوی کی‌یف به پیشنهادات مسکو وجود ندارد. شرایط ما کاملا مشخص است و به وضوح اعلام شده است. همه اینها به طرف اوکراینی تحویل داده شده ولی هیچ پاسخی دریافت نکردیم.

این اظهارات پس از آن ایراد شد که روز جمعه ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد آماده گفتگو با پوتین است.

ولادیمیر مدینسکی، مذاکره کننده ارشد روسیه روز دوشنبه به صراحت اعلام کرد که مذاکرات بین مسکو و کی‌یف با هدف دستیابی به راه حلی برای مناقشه که صلح را بین دو کشور برقرار کند،متوقف نشده، بلکه از راه دور و به صورت مجازی انجام شد.

نظرات بینندگان