arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۲۰
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۴ - ۰۴ تير ۱۳۹۱

داوداوغلو: هواپیمای ترکیه حریم هوایی سوریه را نقض کرد/با ناتو مشورت می‌کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه ترکیه با حضور در کانال تلویزیونی دولتی "تی آر تی" به تشریح ماجرای سرنگونی یک فروند جنگنده ترکیه توسط سوریه و مواضع دولت آنکارا در این زمینه پرداخت.

به گزارش دفتر خبرگزاری فارس در ترکیه، به دنبال حادثه سرنگونی یک فروند جنگنده نیروی هوایی ارتش ترکیه توسط سیستم دفاع هوایی سوریه، احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در یک برنامه زنده تلویزیونی به تشریح موضوع و دیدگاه دولت آنکارا و واکنش‌های بعدی مقامات ترکیه به این حادثه پرداخت.

درخواست از ناتو برای مشورت

داود اوغلو گفت ترکیه قصد دارد موضوع سرنگونی هواپیمای جنگنده غیرمسلح اکتشافی خود را در چارچوب ماده 4 پیمان ناتو مطرح کند.

داود اوغلو در پاسخ به این سوال که حادثه چگونه رخ داد؟ اظهار داشت: ماموریت جنگنده ساقط شده ترکیه در چارچوب امنیت ملی ترکیه و مربوط به تست سیستم راداری این کشور بوده است.

وی گفت: سیستم راداری ترکیه برای حفاظت از سواحل این کشور در دریای مدیترانه در حال تست بوده و این پرواز هیچ گونه خطری برای دیگران نداشته، کما اینکه هواپیمای ساقط شده غیرمسلح بوده و هویت آن نیز کاملا روشن بوده و کتمان نشده است و نباید از چنین پروازی برداشتی با مضمون سوءنیت شود.

داود اوغلو در پاسخ به این سوال که آیا این پرواز و ماهیت ماموریت آن به مقامات سوری اطلاع داده شده بود یا نه؟ ضمن طفره رفتن از پاسخ صریح به سوال مذکور گفت: هواپیما بعد از اصابت گرفتن در آب‌های ساحلی سوریه سقوط کرده و این هواپیما بدون هشدار مورد اصابت واقع شد.

وی افزود: درست است که هواپیمای ترکیه حریم هوایی سوریه را نقض کرده، اما این قبیل موارد امری عادی است، اما سوریه هشدار نداده، بلکه رادارهای ترکیه متوجه شده و هشدار داده‌اند و این هواپیما پس از آنکه از حریم هوایی سوریه خارج شده مورد اصابت واقع شده است.

داود اوغلو گفت: سوریه می‌توانست گزینه‌های دیگری را انتخاب کند، اما ترجیح داد که هواپیمای ترکیه را بزند و اینک ماجرا از دیدگاه ترکیه کاملا روشن است و نخست وزیر و رئیس ستاد مشترک این مسئله را بررسی کرده‌اند و از این مرحله به بعد موضوع در عرصه بین‌المللی دنبال خواهد شد.

وی با اعلام اینکه" با وزیر امور خارجه ایران و چند کشور دیگر جهان و دبیرکل سازمان ملل، ناتو و چین گفت‌وگو کرده است" ادعا کرد، همگی حق را به جانب ترکیه داده‌اند.

داود اوغلو در ادامه گفت: از منظر ترکیه پشت پرده این ماجرا کاملا روشن شده است.

وی تصریح کرد، اولین کشوری که سقوط هواپیمای ترکیه را اعلام کرد روسیه و سپس سوریه بود و این در حالی است که هواپیمای ترکیه حریم هوایی سوریه را تعمدی نقض نکرده است و لذا گام‌های بعدی را نخست وزیر ترکیه مشخص خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که در این مورد در عرصه حقوق بین‌الملل پیگیر حقوق ترکیه خواهند شد.

نظرات بینندگان