arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۲۲۰
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۸ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

روسیه خواهان حل‌ و فصل تنش‌ها در پنجشیر از طریق گفتگوی سراسری شد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری در دوشنبه تاجیکستان گفت که نباید اجازه "فروپاشی" وضعیت در افغانستان داده شود. او با اشاره به تشدید تنش‌ها میان نیروهای جبهه مقاومت و طالبان در ولایت پنجشیر گفته است که "روسیه همواره خواستار حل و فصل وضعیت افغانستان از طریق گفتگوی سراسری در این کشور بوده است".
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: خبرگزاری روسی تاس گزارش داده که بررسی وضعیت افغانستان محور صحبت تلفنی روز جمعه امامعلی رحمان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور تاجیکستان و روسیه بوده است.

در بیانیه دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور تاجیکستان آمده است که "سران دو کشور در مورد تحولات نگران کننده وضعیت افغانستان در چند وقت اخیر و وضعیت در مرز تاجیکستان و افغانستان گفتگو کردند."

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز جمعه در یک کنفرانس خبری در دوشنبه تاجیکستان گفت که نباید اجازه "فروپاشی" وضعیت در افغانستان داده شود. او با اشاره به تشدید تنش‌ها میان نیروهای جبهه مقاومت و طالبان در ولایت پنجشیر گفته است که "روسیه همواره خواستار حل و فصل وضعیت افغانستان از طریق گفتگوی سراسری در این کشور بوده است".

آقای لاوروف روز جمعه، پس از نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای مستقل مشترک المنافع، گفت: "نمی‌توان اجازه داد که وضعیت [در افغانستان] بار دیگر فرو بپاشد".

آقای لاوروف از تاجیکستان خواسته است که در این راستا از نفوذ خود استفاده کند. او گفت: "ما از تاجیکستان که متحد ماست و نفوذ عمده به ویژه در شمال افغانستان دارد، انتظار داریم که برای دستیابی به اهداف مشترک کمک کند."

گفته می‌شود که شماری از اعضای جبهه مقاومت ملی در تاجیکستان به سر می‌برند و امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان بارها خواستار ایجاد دولت فراگیر در افغانستان شده است.

آقای لاروف همچنین از جامعه جهانی خواست تا به بسیج کمک‌های بشردوستانه و سایر کمک‌ها برای افغانستان توجه بیشتری شود و گفت که ایالات متحده و متحدانش باید بار بیشتر هزینه‌های بازسازی افغانستان را به دوش بگیرند

نظرات بینندگان