arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۵ - ۰۴ تير ۱۳۹۱

زلزله احتمالي تهران، 14 ميليون نفر را تهديد مي كند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله با گراميداشت ياد جان باختگان زلزله هولناك منجيل در بيست و دو سال پيش كه به كشته و زخمي شدن ده ها هزار نفر و ويراني كامل سه شهر شمال كشور منجر شد، احتمال وقوع زلزله در كلان‌شهر تهران را بسيار بالا عنوان و بر لزوم برنامه ريزي براي كاهش آسيب پذيري در مقابل آن تاكيد كرد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، دكتر مهدي زارع كه به مناسبت سالروز زلزله 31 خرداد 1369 رودبار و منجيل در پرديس دانشكده هاي فني دانشگاه تهران سخن مي‌گفت، اظهار كرد: زلزله بزرگ منجيل باعث كشته شدن حدود 16 هزار نفر و مجروح شدن حدود 60 هزار نفر شده و سه شهر منجيل، رودبار و لوشان را به طور كامل ويران كرد. از مهم‌ترين شاخص‌هاي اين زلزله مي‌توان به لغزش‌هاي متعدد اشاره كرد كه يكي از اين زمين لغزش‌ها سبب حركت روستاي «فتلك» بر روي روستاي «فيشم» شده و باعث شد كه دو هزار نفر در زير خاك مدفون شوند.

وي افزود: اين زلزله نخستين زلزله‌اي بود كه در يك منطقه شهري مدرن رخ داده و سبب آسيب رساندن به زير ساخت‌ها و تاسيسات شهري متعددي شد.

معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله با بيان اين كه منطقه منجيل يكي از نخستين و قديمي‌ترين سكونتگاه‌هاي انساني بوده كه با سابقه‌اي چند هزار ساله نكات بسياري در ارتباط با انسان و طبيعت در آن نهفته است، تصريح كرد: زلزله منجيل باعث شد كه حركت جديدي در كشور آغاز شده و پس از آن آيين‌نامه‌ها و استانداردهاي لرزه‌‌يي مانند آيين نامه 2800 تدوين شود كه در حال حاضر ويرايش چهارم اين آيين‌نامه در حال اجراست.

دكتر مهدي زارع

وي با بيان اين كه بايد احتمال وقوع زلزله در شهري مانند تهران با توجه به سابقه لرزه‌‌يي طولاني را جدي بگيريم، گفت: شهرري از 330 سال قبل از ميلاد تاكنون زلزله‌هاي متعددي را تجربه كرده و شهرهاي باستاني و تاريخي متعددي در اين منطقه به علت زلزله از بين رفته است. همچنين بوئين زهرا و حوالي آن از ديگر مناطقي است كه زلزله‌هاي متعددي را تجربه كرده كه مي‌توان به زلزله‌ بوئين زهرا در سال 1341 و «سگز آباد» در 15 كيلومتري بوئين زهرا با گسل مسبب «ايپك» اشاره كرد.

زارع ادامه داد: از مسائل مهمي كه مي توان به آن اشاره كرد اين است كه در حال حاضر مجموعه تهران و كرج 8.5 ميليون نفر جمعيت داشته و هر دهه با رشد جمعيت يك ميليون و 200 هزار نفري روبه رو است در حالي كه كه در زلزله بوئين زهرا جمعيت اين محدوده حدود دو ميليون بود كه البته با احتساب جمعيت كلي اين دو استان مي‌توان گفت كه حدود 14 ميليون نفر در اين محدوده سكونت و تردد دارند كه تقريبا 20 درصد جمعيت كشور را شامل مي‌شود. در اين شهر زلزله‌هاي متعددي باعث ويراني ‌تمدن‌ها و شهرهاي بسياري شده اند كه به عنوان مثال مي‌توان به ويران شدن تمدن قيطريه اشاره كرد.

معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله با بيان اينكه وقوع زلزله‌هاي بزرگ مانند زلزله منجيل درس‌هاي بسياري براي ما دارد، تصريح كرد: در تهران با اين فراواني جمعيت و تعدد گسل‌ها خطر زلزله بسيار بسيار جدي است گرچه براساس دوره بازگشت زمين لرزه‌ها مي توان نتيجه گرفت كه زلزله‌هاي بزرگ در ناحيه‌هايي مانند منجيل با همان بزرگي و در همان قطعه از گسل مسبب همان زلزله تكرار نخواهد شد اما عقل سليم اين را مي‌گويد كه بايد احتمال وقوع زلزله‌ در شهري مانند تهران را بسيار بسيار جدي گرفته و براي آن برنامه‌ريزي كنيم.
نظرات بینندگان