arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۳۰۱
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

رعایت نکات بهداشتی و کرونایی اولویت فراموش شده در ادارات مازندران

آسان‌نگری و بی‌توجهی حدود ۸۵ درصد از مجموع ۶۲ هزار و ۷۵۰ کارمند ادارات دولتی استان به استفاده از ماسک و دیگر دستورالعمل‌های بهداشتی در محل کارشان این روزها به باور کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی مازندران تهدیدی برای همه‌گیری مجدد کرونا است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ایرنا :آسان‌نگری و بی‌توجهی حدود ۸۵ درصد از مجموع ۶۲ هزار و ۷۵۰ کارمند ادارات دولتی استان به استفاده از ماسک و دیگر دستورالعمل‌های بهداشتی در محل کارشان این روزها به باور کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی مازندران تهدیدی برای همه‌گیری مجدد کرونا است.

باوجود هشدار توامان کارشناسان بهداشتی مبنی بر به اتمام نرسیدن همه‌گیری کرونا اما این روزها اقشار مختلف مردم مازندران در بی‌خیالی مطلق به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار دیگر کرونایی وجود ندارد و دیگر دلیلی هم برای استفاده از ماسک نمی‌بینند.

نقض نکات کرونایی در مازندران این روزها فراگیرتر از هر زمان دیگری شده و براساس پایش و بازرسی‌های صورت گرفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در زمان حاضر تنها ۲۲ درصد مردم استان در اماکن و معابر عمومی از ماسک استفاده می‌کنند.

نکته حایز اهمیت‌تر در بررسی‌های صورت گرفته در استان آن است که از بین گروه جمعیتی کارکنان دولت، متصدیان واحدهای صنفی و دانش آموزان که وضعیت نگران کننده‌ای از حیث رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مقایسه با دیگر اقشار جامعه دارند، وضعیت کارکنان دولت در رعایت نکات بهداشتی بحرانی‌تر از ۲ گروه دیگر است چرا که در گروه جمعیتی دانش آموزی و صنفی همچنان ۲۵ درصد آنها خود را مقید به رعایت نکات کرونایی می‌دانند در حالی که این رقم در بین ۶۲ هزار و ۷۵۰ شاغل در ۱۷۵ اداره دولتی استانی و شهرستانی ادارات حدود ۱۵ درصد است.

همچنین مقایسه آماری روند دوران کرونایی در سال‌های گذشته هم نشان می‌دهد که در فروردین ۱۳۹۹ کارمندان ادارات دولتی جزو بهترین گروه‌های جمعیتی استان از نظر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بودند و حدود ۹۵ درصد از آنها خود را مقید به اجرای نکات بهداشتی می‌دانستند، اما بعد از گذشت بیش از ۲ سال اکنون این گروه جمعیتی در قعر جدول در رعایت نکات کرونایی در مقایسه با دیگر اقشار جامعه قرار گرفتند.

از سوی دیگر با وجود آمار قابل توجه تزریق دز اول و دوم واکسن کرونا در بین جامعه هدف ۶۲ هزار و ۷۵۰ نفری کارکنان دولت در استان اما اکنون ۵۵ درصد این افراد تاکنون نسبت به تزریق دز سوم واکسن کرونای خود اقدام نکردند که این رویه می‌تواند در ماه‌های آینده با توجه به بی‌اعتنایی‌های صورت گرفته، دستگاه‌های اجرایی استان را به کانون شیوع کرونا تبدیل کند.

این وضعیت از سهل‌انگاری و عادی‌سازی کرونایی در حالی است که براساس مصوبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا، فعالیت کارکنان دولت دستگاه‌های اجرایی در استان در شرایط کرونایی مشروط بر رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، تزریق سه دز واکسن و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین نظارت دقیق بر اجرای ضوابط تعیین شده از سوی ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا عنوان شده است.

مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم می‌گویند که این روزها بیشترین نگرانی‌شان از آینده مبهم شیوع کرونا در استان از بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی با توجه به میزان مراجعات قابل توجه و روزمره مردم در ادارت دولتی است چرا که در ماه‌های قبل در ورودی ادارات دولتی، نگهبانان از ورود افراد واکسن نزده یا بدون ماسک جلوگیری می‌کردند اما اکنون طبق آمار بازرسان بهداشتی، به صراحت در تمامی ادارت دولتی استان شهروندان بدون استفاده از ماسک می‌تواند تردد کنند.

رعایت نکات بهداشتی و کرونایی اولویت فراموش شده در ادارات مازندران

نقض صریح قوانین کرونایی در ادارات دولتی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در این باره توضیح داد : طبق مصوبه ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا ، کارکنان دولت باید در ادارات دولتی ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک از ارایه خدمات به افراد ناقض دستورالعمل‌های بهداشتی خودداری کنند که این رویه به هیچ عنوان در دستگاه‌های اجرایی استان رعایت نمی‌شود.

دکتر عباس علیپور افزود : همچنین نگهبانان در ورودی ادارات موظف هستند که به مراجعه کنندگان و کارمندانی که بدون ماسک وارد ادارات می شوند ماسک رایگان ارایه دهند اما اکنون طبق بررسی‌های صورت گرفته، دستگاه‌های اجرایی قانونمند کرونایی در مازندران شاید به تعداد انگشت های دست هم نرسد.

وی گفت : آنچه که مشخص است بی‌تفاوتی محض در ارتباط با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق دز سوم واکسن دربین تمامی کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان وجود دارد که باید با اجرای برنامه‌های راهبردی و الزام‌آور جلوی این پیشروی‌ها را گرفت.

این مسوول با بیان این که، حدود ۹۰ درصد از کارکنان دولت در مازندران نسبت به تزریق دز اول واکسن کرونای خود اقدام کردند، ادامه داد: اما این رقم برای تزریق دز دوم ۸۵ درصد و برای دز سوم اکنون حدود ۴۵ درصد است که به طور حتم با تدوام این روند و عادی‌انگاری‌های کرونایی، در آینده نزدیک ادارات دولتی مرکز شیوع کرونا در استان خواهند بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: براساس آمار در زمان حاضر از مجموع روزانه ۲۰۰ نفر از افراد مشکوک به کرونا در مازندران حدود ۲۰ درصد از آن کارمندان دستگاه‌های اجرایی هستند.

وی با بیان این که ۱۰ درصد کارمندان مازندران تاکنون هیچ واکسنی تزریق نکرده‌اند، گفت : از این منظر مازندران یکی از استان‌های ضعیف در خصوص واکسیناسیون کارکنان دستگاه‌های اجرایی است.

علیپور اضافه کرد: به هیچ عنوان کرونا در مازندران افول نکرده و شهروندان به ویژه کارکنان دولت با عادی‌انگاری‌هایی که انجام می‌دهند، به طور حتم زمینه را برای طغیان کرونا و شیوع موج جدید این ویروس خطرناک فراهم خواهند کرد.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۱۶ بیمار جدید به ۷۹ نفر رسید. خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی ثبت نشد.

نظرات بینندگان