arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۷ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
اندیشکده کوئینیسی گزارش داد؛

وقتی سفیر امارات گفت من پیشنهاد قرار دادن سپاه در لیست تروریسم را دادم / کمپین فشار علیه برجام در واشنگتن در حال پیروزی است / روایتی از جزئیات بمباران خبری و لابی‌های گسترده عربستان، امارات و بحرین برای تاثیرگذاری بر ماجرای سپاه در لیست FTO

اسنادی از جمله پرونده‌های خارج شده از حالت سری و ایمیل هک شده یکی از دیپلمات‌های آمریکا، حاکی از یک عملیات نفوذ خارجی بسیار فعال در پنج سال گذشته است تا واشنگتن را به سمت حمایت از رویارویی با ایران و هدف قرار دادن سپاه پاسداران با تحریم و قرار دادن آن در فهرست تروریستی ببرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الی کلیفتن وبسایت Responsile Statecraft وابسته به اندیشکده کوئینیسی آمریکا نوشت: در سال ۲۰۱۹، دولت ترامپ در گامی بحث برانگیز سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد. این نامگذاری که از ابتدا سدی برای جلوگیری از دیپلماسی بیشتر با ایران بود، حالا به مانع بزرگی در مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای با ایران تبدیل شده است که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: اگرچه به موضوع فشار سیاسی داخلی بر دولت بایدن علیه خارج کردن سپاه از این فهرست - ترس از تبلیغات جمهوری خواهان و مخالفت شدید نیرو‌های طرفدار اسرائیل – بصورت گسترده پرداخته شده است، اما افراد کمی از عمق و گستردگی این کمپین برای قرار دادن و نگه داشتن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی آگاه هستند.

اسنادی از جمله پرونده‌های خارج شده از حالت سری و ایمیل هک شده یکی از دیپلمات‌های آمریکا، حاکی از یک عملیات نفوذ خارجی بسیار فعال در پنج سال گذشته است تا واشنگتن را به سمت حمایت از رویارویی با ایران و هدف قرار دادن سپاه پاسداران با تحریم و قرار دادن آن در فهرست تروریستی ببرد.

حداقل از سال ۲۰۱۵ انواع مشاوران ارتباطاتی، شرکت‌های حقوقی، لابی‌گرانی که برای دولت‌های خارجی - عمدتاً رقبای منطقه‌ای ایران یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین – کار می‌کنند جریان ثابتی از توییت، گفتگو، بیانیه‌های مطبوعاتی و گزارش‌هایی را درباره خطرات سپاه پاسداران و نیاز به قرار دادن آن در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی منتشر کرده‌اند.

برای درک آنکه لیست سازمان‌های تروریستی خارجی به چاقوی سیاسی بدل شده تنها کافیست بدانید امارات و عربستان سعودی - مسئول برخی از فجیع‌ترین ترور‌ها علیه غیرنظامیان در یمن - در حال لابی کردن برای نگه داشتن سپاه در این لیست هستند. سارا لیا ویتسون، مدیر اجرایی گروه مدافع دموکراسی برای جهان عرب می‌گوید: ما نباید به لابی‌های دولتی خارجی اجازه دهیم که روی سیاست‌های مهم امنیت ملی، مانند تعیین مصادیق لیست سازمان‌های تروریستی در زمان تلاش برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای حیاتی، تاثیر بگذارند.

ایمیل هک شده قبلی که توسط یک دیپلمات امارات ارسال شده بود، نشان دهنده تلاش یک منبع خارجی برای تأثیرگذاری بر رویکرد دولت ایالات متحده در قبال سپاه پاسداران است. در این ایمیل که در سال ۲۰۱۷ توسط گروهی که خود را گلوبال لیکس می‌نامند، منتشر شد، یوسف العطیبه سفیر امارات در ایالات متحده، یکی از تأثیرگذارترین دیپلمات‌های خارجی در واشنگتن، به یک خبرنگار در مورد این فهرست پیام می‌دهد. ایمیل منتشر شده توسط گلوبال لیکس نشان می‌دهد که جی سالمان، خبرنگار وقت وال استریت ژورنال، در ۳ فوریه ۲۰۱۷ به عطیبه نوشت: «شما چیزی در مورد اینکه دولت [ترامپ] در نظر دارد سپاه پاسداران را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند، می‌شنوید؟»

عطیبه در عرض چند دقیقه پاسخ داد: «نمی دانم آن‌ها در تصمیم گیری کجا هستند، اما من این پیشنهاد را به چندین نفر ارائه کرده‌ام.»

سفارت امارات از اظهار نظر در مورد ایمیل ادعایی، خودداری کرد. عطیبه در ایمیل مشخص نکرده که «این پیشنهاد را به چه کسی داده است». همزمان با این مبادلات بین عطیبه و سالمان، ارتشی از مزدبگیران امارات، عربستان سعودی، بحرین و گروه مجاهدین خلق (منافقین)، کارکنان کنگره، اندیشکده‌ها و اتاق‌های فکر را بمباران می‌کردند و وزارت امور خارجه هم با پیام‌هایی بر خطرات سپاه تاکید کرد.

در ۱۴ فوریه ۲۰۱۷، «شورای ملی مقاومت ایران» که همان شاخه سیاسی مجاهدین خلق است و روابط نزدیکی با آژانس‌های اطلاعاتی عربستان و اسرائیل دارد - یک کنفرانس مطبوعاتی درباره فعالیت‌های سپاه پاسداران با عنوان «مراکز آموزشی تروریستی» و در ۸ مارس ۲۰۱۷ هم کنفرانس «بحثی درباره ظهور امپراتوری مالی سپاه» برگزار کرد.

بنابر اعلام مجاهدین، این گروه در آمریکا در فاصله بین فوریه و می ۲۰۱۷، منبع بسیاری از گزارش‌ها درباره سپاه بوده که هرچند غالبا مربوط به رسانه‌های راستگراست، اما رسانه‌های اصلی مانند آسوشیتدپرس هم در میان آن‌ها دیده می‌شوند. این اعلام بر اساس قانون ثبت منابع خارجی انجام شده است که فعالان خارجی را ملزم می‌کند تا به طور دوره‌ای فعالیت‌های خود را گزارش دهند.

بر اساس افشاگری‌ها، سایر رقبای ایران در خلیج‌فارس نیز به شرکت‌های ارتباطی و لابی‌گران پول می‌دادند تا گزارش‌هایی را در محکومیت سپاه پاسداران منتشر کنند. در ماه می ۲۰۱۷، شرکت ارتباطات قرویس، که به نمایندگی از عربستان سعودی کار می‌کرد، گزارش «راهنمای ضد تروریسم» را درباره «عربستان سعودی و ضد تروریسم» منتشر کرد که مکرراً به حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شورشیان حوثی که سعودی‌ها و امارات در یمن می‌جنگیدند اشاره داشت. (هیچ یک از نمایندگی‌های خارجی ثبت شده در این مقاله به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.)

یکی دیگر از شرکت‌های ارتباطاتی به نام «براون اشتیان هیت فاربر شرک» که به نمایندگی از عربستان سعودی فعالیت می‌کند نیز یک مطلبی در دفاع از جنگ عربستان در یمن - که توسط مدافعان حقوق بشر محکوم شده است - منتشر و در آن در ادعا کرد شورش علیه دولت مرکزی یمن ناشی از کمک مالی و عملیاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و حزب الله لبنان به آن‌ها بوده است.

بمباران اطلاعاتی درباره سپاه پاسداران از طرف امارات، بحرین و عربستان سعودی با اعمال تحریم‌های دولت ترامپ در سال ۲۰۱۷ علیه سپاه ادامه یافت، اقدامی که توسط عوامل خارجی در واشنگتن مورد استقبال قرار گرفت. جناح سیاسی مجاهدین خلق این حرکت را در یک بیانیه مطبوعاتی جشن گرفت. امارات نیز به نوبه خود سیاست تهاجمی جدید دولت ترامپ در قبال ایران را در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط شرکت حقوقی هاگر الواد ستود که برای سفارت امارات متحده عربی کار می‌کند.

سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ تأکید خاصی بر هدف قرار دادن سپاه داشت. رویکرد جنگ‌طلبانه با لغو توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸، قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی در سال ۲۰۱۹ و ترور قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در اوایل سال ۲۰۲۰ به اوج خود رسید. در کل، «فشار حداکثری» مورد تحسین امارات، عربستان سعودی و اسرائیل قرار گرفت.

تعدد پرونده‌های فدرال درباره افراد و گروه‌های حامی منافع خارجی، نشان دهنده شدت حمایت از این موضوع بود. در لیست اطلاعاتی که توسط عوامل خارجی وابسته به امارات متحده عربی، عربستان سعودی، بحرین و سازمان مجاهدین خلق بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ افشا شده، ۳۲۵ بار به نام سپاه اشاره شده است.

این کمپین پرسود نفوذ خارجی در دوران پس از ترامپ و پس از «فشار حداکثری» هم ادامه یافته است. در ژوئن ۲۰۲۱، عوامل سعودی در شرکت «تحقیقات راهبردی تریپ برد» توئیتی از سوی بلینکن به ۲۳ نفر از کارکنان هیل ارسال کردند که در آن اعلام کرد: "امروز، ما شبکه‌ای از شرکت‌های اصلی و واسطه‌های هماهنگ کننده حوثی‌ها با سپاه پاسداران را مشخص کردیم".

پس از حذف حوثی‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی توسط دولت بایدن در ماه فوریه، عوامل اماراتی گزارشی از سفارت امارات در مورد «بازگرداندن حوثی‌ها به فهرست تروریستی ایالات متحده» با اشاره به ادعای روابط نزدیک شورشیان با سپاه پاسداران منتشر کردند.

بر اساس اطلاعات فاش شده تحت قانون ثبت عوامل خارجی، فعالیت عوامل امارات متحده عربی، عربستان سعودی، بحرین و شاخه سیاسی مجاهدین خلق پس از تلاش دولت بایدن برای ورود مجدد به توافق هسته‌ای با ایران، کاهش پیدا کرده است. این تغییر همزمان با افزایش تنش بین کاخ سفید و کشور‌های حاشیه خلیج فارس بر سر موضوعات مختلف از تولید نفت اوپک گرفته تا تحریم‌ها علیه روسیه در پی حمله مسکو به اوکراین رخ داد.

حداقل یک نهاد دارای ارتباطات مالی با امارات متحده عربی و عربستان سعودی - اگرچه یک عامل خارجی ثبت شده نیست - در حال حاضر علیه حذف احتمالی سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی فشار می‌آورد. مؤسسه خاورمیانه اندیشکده واشنگتن که صرفاً به مطالعه خاورمیانه اختصاص داشته و بزرگترین تامین‌کننده مالی آن سفارت امارات متحده عربی و آرامکوی سعودی است، گزارشی را در این ماه منتشر و در آن نتیجه‌گیری کرد:

در حالیکه دولت ایالات متحده مسئله حذف سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی را بررسی می‌کند، ماهیت سپاه نشان می‌دهد آن‌ها یک نیروی مسلح دولتی و متعارف نیستند و نباید مانند چنین نیرویی با آن‌ها رفتار شود. سپاه پاسداران یک سازمان ایدئولوژیک است که ویژگی‌های کلیدی مشترکی با سایر سازمان‌های اسلام‌گرای حاضر در این لیست دارد، از جمله تلاش برای ایجاد یک دولت اسلامی توسعه‌طلب، نظم جهانی اسلامی، تحمیل اجباری قوانین شریعت، تبلیغ جهاد مسلحانه، و ضدیت ایدئولوژیک با آمریکایی و یهودستیزی.

راشل دولی، مدیر روابط رسانه‌ای موسسه خاورمیانه در بیانیه‌ای گفت کمک‌های مالی بر عملکرد این گروه تأثیری ندارد. دولی گفت: «موسسه خاورمیانه استقلال فکری کامل خود و دانشمندانش را حفظ می‌کند، و هیچ سرمایه‌گذاری حق دادن نظر درباره مقالات را نداشته و از هیچ سرمایه‌گذاری در نوشتن و/یا انتشار مقاله‌ها، از جمله این مقاله، مشورت گرفته نمی‌شود.» نویسندگان این مقاله را به طور مستقل تهیه و آن را به موسسه خاورمیانه ارائه کرده‌اند، که طیف وسیعی از نظرات و دیدگاه‌ها را در مورد سیاست و امور منطقه منتشر می‌کند. مقاله پس از گذراندن فرآیند بررسی داخلی و بررسی واقعیات پذیرفته شد. همانطور که در مورد همه مطالب منتشر شده توسط موسسه خاورمیانه این کار انجام می‌شود، دیدگاه‌های این مقاله متعلق به نویسندگان است و نشان‌دهنده موضع موسسه نیست.»

موسسه خاورمیانه لیست کمک‌دهندگان را در وب‌سایت خود اعلام کرده، اما تضاد منافع احتمالی در مطالب منتشره که بر تأمین‌کنندگان مالی دولتی آن تأثیر می‌گذارد را فاش نمی‌کند. در حال حاضر، به نظر می‌رسد که کمپین فشار علیه سپاه در واشنگتن در حال پیروزی است. ایالات متحده تاکنون حذف این گروه را بدون امتیازات بیشتر از سوی ایران رد کرده است. ایرانی‌ها می‌گویند چنین موضعی با توافقی که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد در تضاد است، زیرا از ایران می‌خواهد امتیازات بیشتری را برای به دست آوردن همان کمک‌های اقتصادی بدهد که این کشور قبلاً برای گرفتن آن‌ها چانه زنی کرده بود.

با این وجود، صرف بحث درباره حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی، دستاورد اصلی کمپین «فشار حداکثری» را به خطر می‌اندازد. دستاوردی که کشور‌های خلیج فارس و مجاهدین خلق آن را ستایش می‌کردند. اگر ناگهان حذف سپاه از این فهرست محتمل‌تر به نظر برسد، ماموران ثبت شده آن‌ها در واشنگتن مطمئناً کارزار خود را دوباره گسترش خواهند داد.

نظرات بینندگان