arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۱۸۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱

امام جمعه شیراز: تفاوت مبنایی تمدن ما با آمریکا و اروپا این است که آن‌ها می‌خواهند همه لذت‌ها در همین دنیا باشد

دژکام امام جمعه شیراز گفت: یکی از تفاوت‌های مبنایی کار ما با تمدن اروپا و آمریکا این است که آن‌ها اصرار دارند این جا دنیا نباشد و آخرتشان باشد و همه لذت‌ها همین جا باشد، این مسئله باعث شده که ما در برنامه‌های خود در بحث توسعه و پیشرفت این مبنا را هم یکباره از آن طرف اخذ کنیم؛ همین مبنا را که بگیریم اول دردسر است؛ یعنی ما که آرامش را در قناعت باید جستجو کنیم، ولی به دنبال حرص می‌دویم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هرکاری باید یک پیوست فرهنگی داشته باشد،گفت:پیوست فرهنگی یعنی ما تولید را افزایش دهیم ولی حرص را افزایش ندهیم.

 آیت الله لطف الله دژکام در دیدار با معاون دادستان کل کشور اظهار کرد: تلاش‌های زیادی که صورت می‌گیرد، ارزشمند است و باید انجام شود؛ لازم است اما کافی نیست، برای اینکه آن جهت فرهنگ سازی را نتوانسته‌ایم دنبال کنیم.

امام جمعه شیراز ادامه داد: از جمله کارهایی که در قسمت پیشگیری دستگاه قضایی می شود بر روی آن کار کرد تبیین آیه های اخلاقی است که جلوی خیلی از جرایم مانند دزدی ها و اختلاس ها را می‌گیرد.

امام جمعه شیراز ادامه داد: البته هیچگاه ما به آن حد ایده‌آلی که در ذهن تصور می کنیم نمی رسیم واقعیت همیشه با ایده آل ها فاصله دارد، اما اصل این قضیه شدنی است که ما بگوییم یک سیستم در تولید و توزیع و خدمات اجتماعی داریم که متناسب با آن نگاه جهان بینانه اصیل است، باید روی این هم کار شود.

دژکام یادآور شد: در نگاه دوستان در رده‌های مدیریتی باید انسان شناسی را توسعه دهیم، این نگاه اسلام به دنیا و اسلام به انسان را یک مقداری پیش ببریم تا به یک نتیجه مطلوبی برسیم، البته "کشورهای آن طرف خط" خیلی فشار می آورند که ما در این کار موفق نشویم.

وی اضافه کرد:یکی از تفاوت‌های مبنایی کار ما با تمدن اروپا و آمریکا این است که آنها اصرار دارند این جا دنیا نباشد و آخرتشان باشد و همه لذت ها همین جا باشد، این مسئله باعث شده که ما در برنامه‌های خود در بحث توسعه و پیشرفت این مبنا را هم یکباره از آن طرف اخذ کنیم؛ همین مبنا را که بگیریم اول دردسر است؛ یعنی ما که آرامش را در قناعت باید جستجو کنیم ولی به دنبال حرص می دویم، متاسفانه در بحث فرهنگ اقتصاد مقاومتی این گوشه های کار بعضی مواقع از دست دوستان خارج شده است.

امام جمعه شیراز افزود: آقای ما امیرالمومنین علیه السلام است، آیا اهل زهد و اهل قناعت نبود؟ این ارزش‌ها را نباید بگذاریم جزء ارزش‌های دست دوم و سوم، این ها جز ارزش‌های واقعی انسانی است، تا نتوانیم اینها را توضیح دهیم احساس رضایت از زندگی ایجاد نمی‌شود، هرچه می خواهید پول را افزایش دهید؛ تا فرهنگ قناعت و عدم اسراف نهادینه نشود این درست نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: باید ضمن اینکه در بحث تولید تشویق می کنیم به افزایش تولید ولی در مصرف باید عدم اسراف و قناعت را بگوییم و الا هیچ گاه این بالانس نمی شود و شما هرچه جلو می روید باز هم می بینید کم می‌آورید، این می‌شود مانند دره جهنم که می گویند هرچه داخل آن می‌ریزند باز هم صدای هَلْ مِنْ مَزِیدٍ آن بلند است؛ حرص دره جهنم است به بهانه افزایش و رشد تولید خدایی نکرده نباید فرهنگ حرص زدن را رواج دهیم.

نظرات بینندگان