arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۲۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

روسیه در واکنش به عضویت احتمالی فنلاند و سوئد در ناتو: ۱۲ پایگاه نظامی جدید در مرزهای غربی خود ایجاد می‌کنیم

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه با اشاره به تنش‌های ادامه‌دار در منطقه و لزوم تقویت منطقه نظامی غربی این کشور به دلیل عضویت احتمالی فنلاند و سوئد در ناتو گفت: ۱۲ یگان نظامی و متعلقات آن قرار است تا پایان سال جاری میلادی در منطقه نظامی غربی روسیه ایجاد شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که تعدادی از واحدهای نظامی این کشور قرار است در منطقه نظامی غربی و در واکنش به اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری تاس، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه با اشاره به تنش‌های ادامه‌دار در منطقه و لزوم تقویت منطقه نظامی غربی این کشور به دلیل عضویت احتمالی فنلاند و سوئد در ناتو گفت: ۱۲ یگان نظامی و متعلقات آن قرار است تا پایان سال جاری میلادی در منطقه نظامی غربی روسیه ایجاد شوند.

به گفته وزیر دفاع روسیه، این اقدامات مقابله‌ای با تامین تسلیحات مدرن و تجهیزات نظامی برای سربازان همراه خواهد بود. در سال جاری میلادی، ارتش روسیه بیش از ۲۰۰۰ قطعه از چنین تجهیزات نظامی دریافت می‌کند.

شویگو همچنین به این نکته اشاره کرد که بازرسی‌های انجام شده بر اساس نتایج دوره آموزشی زمستانی نشان‌دهنده افزایش کیفی سطح آموزش واحدهای منطقه نسبت به سال قبل ۲۵ درصد بوده است.

وی گفت: افزایش عملیات آموزشی ضربتی ناوهای یگان بالتیک روسیه ۴۲ درصد افزایش داشت. بیش از ۳۰۰ رزمایش ضربتی با استفاده از تسلیحات مختلف انجام شد. همچنین میزان مانور جنگنده‌ها در منطقه نیز تا چهار درصد رشد داشته است.

شویگو در ملاقات با نمایندگان ارشد وزارت دفاع و ارتش، "افزایش تهدیدات نظامی در مرزهای روسیه" را محکوم و آمریکا و ناتو را به تشدید تنش متهم کرد.

فنلاند و سوئد چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت (۱۸ مه) تقاضای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را رسما به ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو ارائه دادند. هر دو کشور تا جنگ اوکراین قاطعانه سیاست عدم تعهد نظامی را دنبال می‌کردند اما حمله روسیه به اوکراین سبب تغییر این سیاست راهبردی آنها شد و این کشورها سیاست دفاعی خود را "اصلاح" کردند.

فنلاند با روسیه ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. مقامات فنلاندی گفتند ناتو برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک این کشور ندارد. سنا مارین، نخست‌وزیر فنلاند پنجشنبه ۲۰ مه به روزنامه ایتالیایی "کوریره دلاسرا" گفته است در داخل پیمان ناتو هم کسی علاقه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فنلاند ندارد.

پیمان ناتو در ارتباط با تاسیس پایگاه‌های جدید روسیه هنوز واکنشی نشان نداده است.

کمک میلیاردی جی۷

در ارتباط با تحولات اوکراین کشورهای گروه ۷ بر سر کمک میلیاردی بیشتر به اوکراین توافق کردند.

وزرای دارایی کشورهای گروه ۷ متشکل از آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه، کانادا، ایتالیا و ژاپن در پایان نشست خود در "کونیگزوینتر"، در نزدیکی شهر بن آلمان، بیانیه مشترکی صادر کردند و بر سر کمک میلیاردی اضافی برای تثبیت بودجه دولتی اوکراین توافق خود را اعلام کردند.

این رقم در حال حاضر بالغ بر ۱۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برای سال جاری پیش‌بینی می‌شود که در مورد ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار آن در نشست وزاری دارایی گروه ۷ در آلمان رسما توافق شد.

 

نظرات بینندگان