arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۵ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

افزایش قیمت گوشت گوساله به ۲۵۰ هزار تومان

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی گفت: قیمت گوشت گوسفند نسبت به هفته گذشته ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان روند کاهشی به خود گرفته است. قیمت گوشت گوسفند نسبت به گوشت گوساله کمتر است، بطوریکه گوشت گوساله کیلویی ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است اما گوشت گوسفند کیلویی ۱۹۵ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی گفت: خشکسالی میزان مراتع را کاهش داده است از این‌رو دامدار ناچار است که به دام خوراک دستی بدهد و از آنجایی‌که قیمت نهاده دولتی کیلویی 11 هزار و 700 تومان شده است پس طبیعی است که قیمت دام زنده و به تبع گوشت بالا برود.

 افزایش قیمت گوشت در بازار باعث شده است که میزان مصرف آن کاهشی شود. تولیدکنندگان دام علت افزایش قیمت گوشت را به مافیا گوشت نسبت می‌دهند اما از سوی دیگر فروشندگان بر این باورند که افزایش نرخ دام زنده باعث بالا رفتن قیمت گوشت در بازار شده است.

علی اصغر ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به کاهشی شدن قیمت گوشت گوسفند نسبت به هفته پیش، گفت: قیمت گوشت گوسفند نسبت به هفته گذشته 10 تا 15 هزار تومان روند کاهشی به خود گرفته است. قیمت گوشت گوسفند نسبت به گوشت گوساله کمتر است، بطوریکه گوشت گوساله کیلویی 240 تا 250 هزار تومان است اما گوشت گوسفند کیلویی 195 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

به گفته این فعال صنفی؛ واحدهای صنفی گوشت گوسفند را کیلویی 175 هزار تومان خریداری و با احتساب سود 10 درصد کیلویی 195 هزار تومان بفروش می‌رسانند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت‌ها رو به جلو خواهند ماند یا اینکه روند افزایشی بودن قیمت‌ها کنترل خواهد شد؟ گفت: بازار رمق قابل توجهی ندارد. قیمت کدام کالا متوقف شده است که انتظار داشته باشیم نرخ گوشت ثابت بماند و به عقب برگردد. آزاد شدن نرخ نهاده روند افزایشی شدن قیمت‌ گوشت در بازار را تشدید کرده است.

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی ادامه داد: خشکسالی میزان مراتع را کاهش داده است از این‌رو دامدار ناچار است که به دام خوراک دستی بدهد و از آنجایی‌که قیمت نهاده دولتی کیلویی 11 هزار و 700 تومان شده است پس طبیعتا قیمت دام زنده و به تبع گوشت بالا برود.

وی با بیان اینکه واردات در شرایط فعلی نمی‌تواند بازار را متعادل کند، افزود: ممکن است در آینده میزان واردات افزایش پیدا کند اما در حال حاضر هر مصرف‌کننده‌ای با توجه به توان خرید می‌کند و از آنجایی‌که قدرت خرید مردم کاهشی شده است در نتیجه میزان مصرف نیز نزولی شده است.

کاهش تقاضا برای خرید گوشت گوساله

همچنین در این رابطه نیما حبیب‌فر عضو هیئت مدیره اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به افزایش 10 تا 15 هزار تومانی گوشت گوساله نسبت به هفته گذشته، گفت: گوشت گوساله بدون استخوان در واحدهای صنفی کیلویی 250 هزار تومان به فروش می‌رسد این در حالیست که نرخ گوشت گوساله هفته گذشته 230 هزار تومان بود.

وی تقاضای خرید گوشت گاوی را کاهشی دانست و افزود: هفته اول بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای بازار هیجانی شده بود اما در این هفته هیجان‌ها فروکش کرد و امیدواریم که قیمت‌ها برگردد.

به گفته حبیب‌فر؛ قیمت شقه گوشت گوساله با استخوان کیلویی 135 هزار تومان است.

تشدید فشارها بر دامداران

همچنین افشین صدر دادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به تشدید فشارها به دامداران، گفت: قیمت دام زنده در بازار با فشار دستگاه‌های نظارتی و بدون پشتوانه قانونی پایین نگه داشته شده‌اند میانگین فروش دام زنده در میادین کشور کیلویی 73 هزار تومان است از سوی دیگر واردات گوشت افزایشی شده است در حالی‌که صادرات دام را متوقف کردند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی برنامه‌ای برای کنترل بازار گوشت ندارند، افزود: مافیای گوشت سیاستی جز بالا بردن نرخ‌ها در بازار داخلی را دنبال نمی‌کند چراکه واردات توجیه‌پذیر می‌شود متاسفانه عملکرد دولت به نفع این افراد هدایت شده است. اینجا این پرسش مطرح است که آیا وقت آن نرسیده است که دولت به جای فشار بر روی تولیدکنندگان بازار گوشت، را کنترل کند؟

این فعال اقتصادی تاکید کرد: قیمت دام زنده کمترین تاثیر را بر قیمت گوشت در بازار می‌گذارد؛ مافیای گوشت به‌دنبال حذف تولید و تولیدکنندگان هستند این در حالیست که امنیت غذایی در کشور با تولید ایجاد می‌شود نه با واردات.

صدردادرس با بیان اینکه دولت اقدامی برای کنترل بازار گوشت انجام نمی‌دهد، گفت: پرسش اصلی این است که چرا ماموران تعزیزات به سراغ مافیایی گوشتی که همه می‌دانیم چه کسانی هستند نمی‌روند؟ میش زنده کیلویی 25 هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود این گوشت تبدیل به گوشت چرخ‌کرده می‌شود اما چرا باید این گوشت در بازار کیلویی 225 هزار تومان عرضه و بفروش برسد.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک در پایان بیان کرد: دامداران امیدوار بودند در دولت سیزدهم وزارت کشاورزی سیاست‌گذاری‌های خود را تغییر و در راستای حمایت از تولیدکنندگان قدم بردارد؛ اما متاسفانه درعمل هیچ تغییر در سیاست‌های کلان این وزارتخانه ایجاد نشد و همان روند سابق در پیش گرفته شده است. دولت از تولیدکنندگان حوزه دامپروری باید حمایت عملی انجام دهد و به وعده دادن به آنها بسنده نکند.

نظرات بینندگان