arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۱

کاخ سفید: توافق دوحه باعث تقویت طالبان شد / امریکا چاره ای جزء خروج از افغانستان نداشت

کاخ سفید در واکنش به گزارش اخیر بازرس ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) گفته است که دولت بایدن توافق صلحی را به میراث گرفت که در آن طالبان قدرت بیشتر به‌دست آورده‌ بودند و حکومت افغانستان را تضعیف کرده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شفقنا: کاخ سفید در واکنش به گزارش اخیر بازرس ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) گفته است که دولت بایدن توافق صلحی را به میراث گرفت که در آن طالبان قدرت بیشتر به‌دست آورده‌ بودند و حکومت افغانستان را تضعیف کرده بود.

کاخ سفید به‌تازگی در گزارشی گفته است که تصامیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا و جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی این کشور درباره‌ی خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان، عامل اصلی سقوط نظام و فروپاشی ارتش افغانستان بود.

کاخ سفید اما گفته است که جو بایدن با در نظر داشت منافع امریکایی‌ها، همه نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد تا به تهدید نوظهور تمرکز صورت بگیرد.

یک سخن‌گوی کاخ سفید به صدای امریکا گفته است که بایدن پس از رسیدن به کاخ سفید، درباره‌ی افغانستان با دو گزینه‌ی دشوار مواجه بود:‌ «تشدید جنگ افغانستان و پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ امریکا در تاریخ این کشور.»

او افزوده است که گزینه‌ی نخست، زندگی بیشتر نیروهای امریکایی را در افغانستان تهدید می‌کرد و از همین‌رو‌ بایدن تصمیم دشوار را گرفت تا طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده را پایان دهد.

سخن‌گوی کاخ سفید گفته است که اگر بایدن این جنگ را خاتمه نمی‌داد، حملات طالبان علیه نیروهای امریکایی از سر گرفته و زندگی سربازان امریکایی با خطر مواجه می‌شد.

او تصریح کرده است: «خروج قوای امریکا [از افغانستان] امنیت ملی ایالات متحده را بهبود بخشید و ما را قادر کرد تا انرژی و منابع خود را برای رسیدگی به مشکلات که در آینده متصور است، تغییر جهت بدهیم.»

سخن‌گوی کاخ سفید تأکید کرده است که دولت بایدن توافق صلحی را به میراث گرفت که در آن طالبان قدرت بیشتر به دست آوردند و متحدین افغان‌ِ امریکا تضعیف شده بود.

او گفته است: «بر اساس توافق با گروه طالبان،‌ حکومت پیشین ایالات متحده تعهد کرده بود تا قوای خود را بدون کدام پلان واضح بعدی از افغانستان بیرون کند.»

این مقام امریکایی اضافه کرده است زمانی‌که بایدن به کاخ سفید رسید،‌ طالبان از لحاظ نظامی در قوی‌ترین موضع خود قرار داشتند اما شماری نیروهای امریکایی در افغانستان در پایین‌ترین سطح بود.

امریکا و طالبان در ماه فبریه سال ۲۰۲۰ در قطر توافق‌نامه‌ی صلح امضا کردند. در این توافق، تاریخ مشخصی برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در نظر گرفته شده بود.

با آغاز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، پیش‌روی طالبان آغاز شد و این گروه در ۱۵ آگست کابل را تصرف کردند.

نظرات بینندگان