arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۱

سازمان ملل: بیش از ۱۰۰ میلیون تن در جهان آواره هستند

آژانس پناهندگان سازمان ملل با استناد به داده‌های جدید در مورد افرادی که از خشونت، درگیری، آزار و شکنجه و نقض حقوق بشر فرار کرده‌اند اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ میلیون تن در سراسر جهان از خانه‌های خود رانده شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: آژانس پناهندگان سازمان ملل با استناد به داده‌های جدید در مورد افرادی که از خشونت، درگیری، آزار و شکنجه و نقض حقوق بشر فرار کرده‌اند اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ میلیون تن در سراسر جهان از خانه‌های خود رانده شده‌اند.

به گزارش "یو اس نیوز"، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت که جنگ در اوکراین یکی از عوامل افزایش آوارگان در جهان است.

این آژانس افزود، درگیری طولانی در مناطقی مانند اتیوپی و جمهوری دموکراتیک کنگو از دیگر عوامل آمار بالای آوارگان در جهان است.

فیلیپو گراندی کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در بیانیه‌ای تصریح کرد: این رکوردی است که هرگز نباید ثبت می‌شد. این آمار باید زنگ خطری برای حل و فصل و جلوگیری از درگیری‌های مخرب، پایان دادن به آزار و اذیت و رسیدگی به علل ترک خانه‌ها از سوی مردم باشد.

داده‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل شامل پناهندگان، مهاجران و آوارگان در داخل کشورشان می‌شود. هفته گذشته، یک نهاد بشردوستانه اعلام کرد که افراد آواره داخلی تا پایان سال گذشته به حدود ۶۰ میلیون نفر رسیده‌اند که خود یک رکورد جدید است.

گراندی خواستار بررسی علل آوارگی شد و گفت، کمک‌های بشردوستانه فقط عواقب را درمان می‌کنند.

به گزارش ایرنا، سازمان بین‌المللی مهاجرت و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کردند که ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت اوکراین در پی آغاز جنگ روسیه از خانه و کاشانه خود دور شدند و به مناطق دیگر داخل کشور و کشورهای همسایه گریختنه‌اند.

از این مجموع بیش از ۸ میلیون نفر در داخل این کشور جابه جا شدند.

این آمار نشان می‌دهد که ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز به خارج از این کشور گریخته‌اند. بیش از نیمی از این افراد در لهستان به سر می‌برند.

آمار نشان می‌دهد که اروپا پس از جنگ جهانی دوم شاهد چنین سیلی از پناهجویان نبوده است. ۹۰ درصد از کسانی که از اوکراین فرار کرده‌اند، زن و کودک هستند.

ولادیمیر پوتین پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

نظرات بینندگان