arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۶۷
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۸ - ۰۵ تير ۱۳۹۱

تکذیب خبر خون فروشی در شیراز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدير كل پايگاه انتقال خون استان فارس گفت: هرگونه ادعاي خون‌فروشي و دريافت هزينه براي تامين نياز بيمارستان‌هاي بخش دولتي و خصوصي يا بيماران و مراجعان به اين اداره كل از بدو تاسيس تاكنون را توسط هر منبعي بيان شده، به‌شدت تكذيب مي‌كنم.

به گزارش ايسنا،"علي‌رضا توسلي" ظهر امروز در جمع خبرنگاران با تاكيد بر اين‌كه روال قانوني براي شناسايي و برخورد با بيان و ترويج‌دهندگان شايعه فروش خون و فرآورده‌هاي آن از طريق مراجع ذي‌صلاح انجام‌ مي‌شود، افزود: تامين و توزيع همه فرآورده‌هاي خوني رايگان بوده و خواهد بود.


وي با تصريح اينكه نبايد ارزش كار انجام شده توسط پرسنل خدوم انتقال خون را اين‌گونه زيرسئوال برد، در خصوص انتشار نامه‌اي در اين خصوص توسط اداره متبوع وي، گفت: نامه مورد نظر بر اساس قانون به بيمارستان‌ها ارسال و يك‌هفته بعد هم ملغي بودن آن رسماً ابلاغ شده و اسناد نيز تاييدكننده اين ادعاست.


توسلي با بيان اينكه نبايد هيچ بهانه‌اي به‌دست مخالفان و معاندان نظام مقدس جمهوري اسلامي داد تا خدمات صادقانه دولت و دستگاه‌هاي دولتي زير سئوال برده شود، خاطرنشان كرد: در سه‌ماهه نخست امسال قريب به 60 هزار نفر در سطح استان فارس براي اهدا خون مراجعه كرده‌اند كه از اين تعداد بيش از 41 هزار نفر واجد شرايط اهدا بوده‌اند.


وي با بيان اينكه انتقال خون فارس در 8 شهرستان پايگاه دارد، با بيان اينكه تا سال گذشته هزينه تامين هر يك كيسه خون از داوطلبان بيش از 100 هزارتومان بوده، محل تامين اين هزينه را اعتبارات پرداختي دولت اعلام و اضافه كرد: در استان فارس توانايي توليد و تامين همه فرآورده‌هاي مورد نياز بيمارستان‌ها وجود دارد.


توسلي گفت: شيراز به‌عنوان قطب پزشكي جنوب كشور بيشترين شمار مراجعه‌كننده را دارد و خوشبختانه تاكنون قادر به تامين نياز اعلام شده همه بيمارستان‌ها بوده‌ايم و 99 درصد موارد اعلامي را تامين كرده‌ايم.


وي خاطرنشان كرد: در استان فارس روزانه حدود 250 تا 400 واحد خون فشرده و به‌همين ميزان پلاسماي تازه منجمد و حدود 200 تا 300 واحد پلاكت تامين و به‌صورت كاملاً رايگان براساس اعلام نياز پزشكان متخصص و بيمارستان‌ها با طي روالي كاملا قانوني توزيع شده و مي‌شود.


توسلي گفت: در عين‌حال تامين فرآورده‌هاي نوين كه گاهي توسط متخصصان و فوق‌تخصصان اعلام نياز مي‌شود، نيز طي شش ماه گذشته و با مساعد سازمان مركزي در اين اداره كل ممكن شده و فرآورده‌هايي نظير مجموعه پلاكتي با تعداد گلبول‌هاي سفيد كم، خون اشعه ديده و ديگر فرآورده‌هاي مورد نياز شده است.


وي با يادآوري اينكه معمولاً هزينه انجام آزمايش‌ها و ست‌تزريق خون و فرآورده‌هاي آن كه در بيمارستان‌ها استفاده مي‌شود، توسط بيمار بايد تامين شود، گفت: در نامه‌اي كه به بيمارستان‌ها ابلاغ و بعد ملغي اعلام شد، تعرفه شوراي عالي انتقال خون كشور كه طبق مصوبه سال 87 مجلس تهيه شده بود، ارسال شد.


توسلي گفت: تعرفه مورد نظر موضوعي قانوني است اما تاكنون نه اين تعرفه اجرايي شده و نه فعلاً قرار بوده اجرايي شود، صراحتاً و موكداً اعلام مي‌كنم كه نه تنها اين اداره كه كل سازمان انتقال خون جمهوري اسلامي از بدو تاسيس تا امروز نه يك قطره خون از اهداكننده‌اي خريده و نه قطره‌اي خون يا فرآورده‌هاي خوني به متقاضيان فروخته است.

نظرات بینندگان