arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۶۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۱

ممنوعیت وسایل پیشگیری از بارداری فقط آمار سقط جنین را افزایش می دهد

«سقط‌جنین» و آزادی انجام این عمل همواره یکی از مباحث بحث‌برانگیز نه‌فقط در ایران بلکه در جهان بوده است. صرف‌نظر از چالش‌های جهانی در این زمینه، سقط‌جنین در ایران از زمانی که سیاست‌های فرزندآوری و افزایش جمعیت در دستور کار قرار گرفته، چالشی‌تر و بحث‌برانگیزتر شده است. چرا که سقط‌جنین، غربالگری و روش‌های ضدبارداری محدودتر شده است و برخی خواهان افزایش جمعیت به هر قیمتی هستند، حتی به قیمت افزایش جمعیت معلولان کشور با حذف غربالگری!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 روزنامه همدلی :«سقط‌جنین» و آزادی انجام این عمل همواره یکی از مباحث بحث‌برانگیز نه‌فقط در ایران بلکه در جهان بوده است. صرف‌نظر از چالش‌های جهانی در این زمینه، سقط‌جنین در ایران از زمانی که سیاست‌های فرزندآوری و افزایش جمعیت در دستور کار قرار گرفته، چالشی‌تر و بحث‌برانگیزتر شده است. چرا که سقط‌جنین، غربالگری و روش‌های ضدبارداری محدودتر شده است و برخی خواهان افزایش جمعیت به هر قیمتی هستند، حتی به قیمت افزایش جمعیت معلولان کشور با حذف غربالگری!


 آمار سقط‌جنین در ایران همواره آمار بالایی بوده است. محدودیت‌های ایجاد شده در زمینه روش‌های جلوگیری از بارداری به آن نیز دامن زده است. البته در ایران سقط‌جنین پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. از یک‌سو این عمل برخلاف شرع است و قانون نیز سقط‌جنین را جز در مواردی خاص ممنوع اعلام کرده است و همچنین کشور ما در راستای سیاست افزایش جمعیت، برای بسیاری از روش‌های پیش‌گیری از بارداری محدودیت ایجاد کرده است، به‌نحوی‌که بسیاری بر این باورند افزایش آمار سقط‌جنین حاکی از عدم دسترسی به روش‌های تنظیم خانواده است؛ اما با تمام این محدودیت‌ها هر سال بر میزان مراجعه به مراکز غیرقانونی سقط‌جنین افزوده می‌شود. گویا تمام محدودیت‌های شرعی، عرفی و قانونی نتوانسته زنان و البته مردان را از توسل به این عمل منع کند.

ابراز نگرانی از افزایش سقط‌جنین
آمار بالای سقط‌جنین در کشور صدای مسئولان این حوزه را نیز درآورده است. به‌تازگی رئیس کمیته جمعیت مجمع تشخیص مصلحت نظام و از طراحان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ایران از افزایش سقط‌جنین در ایران ابراز نگرانی کرد و در گفت‌وگو با فارس آن را خجالت‌آور دانست.
به گفته محمد اسماعیل اکبری در ایران سقط عمدی یا جنایی نزدیک به یک‌سوم کل سقط‌ها را تشکیل می‌دهد که رقم بالا و خجالت‌آوری است؛ وی گفت: در سال حدود ۵۳۰هزار سقط عمدی در کشور داریم. سقط خود به خودی که ۴۴درصد سقط‌ها را تشکیل می‌دهد خیلی رقم بالاتری از استاندارد دنیاست؛ یعنی حداقل دو برابر است. این نشان می‌دهد تعدادی که ما آن را سقط خود به خودی قلمداد می‌کنیم خود به خودی نیستند، بلکه تحریک به سقط شدند و بعد با نشانه‌هایی از سقط خود به خودی به مراکز مراجعه می‌کنند.
رئیس کمیته جمعیت مجمع تشخیص مصلحت نظام، دلیل افزایش سقط‌جنین را نه مشکلات اقتصادی، بلکه به آن‌سوی مرزها ربط داد و گفت سیاست‌گذاری کاهش جمعیت در بیرون از مرزها انجام می‌شود و شکی در این موضوع نیست اما اجرای این برنامه در داخل و توسط مسئولان ایرانی انجام می‌شود و بیگانگان نقشی در اجرای این برنامه‌ها ندارند.
البته برخی منابع غیررسمی آمار سقط‌جنین در کشور را حتی بیشتر از آمار ذکرشده توسط رئیس کمیته جمعیت مجمع تشخیص مصلحت نظام برآورد می‌کنند.


انتقاد کاربران به سخنان رئیس کمیته جمعیت مجمع تشخیص مصلحت نظام
سخنان اسماعیل اکبری و شرم‌آور خواندن آمار سقط کشور، انتقادات زیادی را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. بسیاری از کاربران شرایط سخت زندگی در ایران را دلیل عدم استقبال خانواده‌ها از بچه‌دار شدن و افزایش سقط‌جنین دانستند. آن‌ها گفتند مشخص است که با این شرایط سخت در ایران کسی حاضر نیست صاحب فرزند شود و این بدین دلیل است که سطح کیفیت زندگی و حداقل‌های زندگی در ایران برای شهروندان مهیا نیست و مسئولان باید از این وضعیت شرمنده باشند. این کاربران عنوان کردند چرا باید در زندگی افراد دخالت کرد و جلوگیری از بارداری را نهی و دشوار کرد یا مردم را بدون فراهم کردن زیرساخت‌ها وادار به فرزندآوری کرد؟ گروهی از کاربران نیز عنوان می‌کنند مسئولان باید ابتدا مشکلات پیش پای شهروندان را حل‌وفصل کنند و شرایط زندگی مناسب فراهم باشد و پس‌ازآن است می‌توانند مردم را به فرزندآوری دعوت کنند. البته افزایش سقط‌جنین در ایران پیش‌تر نیز وجود داشته است. دو سال پیش رئیس انجمن علمی جنین‌شناسی خبر داد که روزانه به حیات بیش از 1000جنین قبل از به دنیا آمدن نقطه پایان گذاشته می‌شود. آماری که می‌توان گفت از هر نوع مرگی در کشور مانند تصادفات جاده‌ای، سکته، سرطان و ... بیشتر است. محمدمهدی آخوندی رئیس انجمن علمی جنین‌شناسی در این زمینه به رسانه‌ها گفته بود: «سال ۸۴ قانون سقط ‌درمانی تصویب شد، در سال ۸۵ پزشکی قانونی اعلام می‌کند، حدود سه هزار مورد در کل کشور از این سازمان مجوز سقط دریافت کرده‌اند و سال ۹۴ این آمار را حدود «10هزار مورد» اعلام می‌کند؛ اما آمار تمام سقط‌ها یعنی سقط‌های قانونی و غیرقانونی بسیار فراتر این است و هر سال نیز برشدت آن افزوده می‌شود. سال ۹۲، وزارت بهداشت آمار سقط‌جنین را ۲۵۰هزار جنین در سال اعلام کرد یعنی هر روز حدود ۷۰۰موجود زنده، کشته می‌شوند.


جلوگیری از تنظیم خانواده فقط آمار سقط‌جنین را بالا می‌برد
بدون تردید دلایل و چرایی افزایش سقط‌جنین در کشور می‌تواند متعدد و مختلف باشد، اما آنچه بدیهی است جنین محصول بارداری است و سقط‌جنین محصول بارداری ناخواسته! زمانی که مادری دست به سقط‌جنین می‌زند این پیام را منعکس می‌کند بنا به هر دلیلی از به دنیا آمدن فرزندش خشنود نیست و حاضر است مخاطرات آن را نیز به جان بخرد. ناگفته پیداست بسیاری از این مادران اگر قبل از بارداری به روش‌های تنظیم خانواده و روش‌های پیشگیری از بارداری آگاهی و دسترسی داشته باشند ریسک سقط‌جنین را نمی‌پذیرند؛ بنابراین عدم دسترسی به روش‌های تنظیم خانواده باعث افزایش جمعیت نمی‌شود و فقط آمار سقط‌جنین را افزایش می‌دهد. از زمانی که زنگ خطر کاهش رشد جمعیت به صدا درآمد، تجدیدنظر در سیاست‌های تنظیم خانواده احساس شد؛ بنابراین در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت، برنامه‌ها و سیاست‌های برای تشویق به فرزندآوری در دستورکار ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط قرار گرفت که یکی از آنان محدود کردن دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری بود. موضوعی که می‌تواند یکی از دلایل افزایش سقط‌جنین در کشور باشد. بدیهی است این سیاست‌های افزایش جمعیت چندان منطقی و عقلانی نیست و به‌مراتب تبعات منفی بیشتری را به همراه دارد، بدون تردید شیوه اجرای این برنامه‌ها و سیاست‌ها باید شکلی منطقی و معقول داشته باشد تا عوارض دیگری را در سطح اجتماع ایجاد نکند.

نظرات بینندگان