arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۷۶۰
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۱ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۱

نشست سه‌جانبه علی‌اف، پاشینیان و شارل میشل در بروکسل درباره حل اختلافات مرزی / شورای اتحادیه اروپا: «پیشرفتی ملموس» حاصل شد

الهام علی‌اف، رئيس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان بار دیگر در بروکسل با شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا دیدار کردند و درباره حل اختلافات مرزی میان این کشور به مذاکره پرداختند.رهبران باکو و ایروان در نشست بروکسل با یکدیگر به توافق رسیدند تا مذاکرات درباره یک معاهده صلح بر سر منطقه قره‌باغ را پیش ببرند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: الهام علی‌اف، رئيس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان بار دیگر در بروکسل با شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا دیدار کردند و درباره حل اختلافات مرزی میان این کشور به مذاکره پرداختند.

رهبران باکو و ایروان در نشست بروکسل با یکدیگر به توافق رسیدند تا مذاکرات درباره یک معاهده صلح بر سر منطقه قره‌باغ را پیش ببرند. شارل میشل با هر یک از این دو رهبر به صورت جداگانه گفتگو کرد و نتیجه این مذاکرات را مثبت و سازنده خواند.

آقای میشل در حساب توییتری خود ضمن اشاره به این موضوع تاکید کرد که در این گفتگوها «پیشرفتی ملموس» حاصل شده و طرفین توافق کردند که نشست بعدی در ماه اوت برگزار شود. نشست پیشین دو کشور در ماه گذشته میلادی برگزار شده بود.


شورای اروپا پس از پایان این مذاکرات در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که در این نشست سه جانبه به چهار موضوع کلیدی پرداخته و راه‌حل‌های موجود مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس این بیانیه کمیسیون تعیین حدود و امنیت مرزها به زودی کار خود را آغاز می‌کند و همانطور که علی‌اف و پاشینیان در مورد لزوم رفع انسداد خطوط حمل و نقل بین دو کشور به توافق رسیدند این ساز و کار اجرایی خواهد شد.

بر اساس این بیانیه، علی‌اف به میشل گفته‌است که «آذربایجان پنج اصل را بر اساس قوانین بین المللی برای عادی سازی روابط بین ارمنستان و آذربایجان و برای امضای توافق نامه صلح تعیین کرده است.»

همچنین رهبران دو طرف مناقشه در این نشست به صورت دوجانبه نیز با یکدیگر دیدار و گفتگو کرده‌اند.

دفتر نخست وزیری ارمنستان اعلام کرد پاشینیان با میشل در مورد وضعیت منطقه قره باغ کوهستانی، مسائل بشردوستانه بحث و بر لزوم حل و فصل آنها تاکید کرده است.


آقای پاشینیان در حالی در بروکسل به مذاکره نشسته که طرح صلح با باکو به شدت در ارمنستان با انتقاد رو به رو شده و مردم معترض در خیابان‌ها خواستار استعفای نخست وزیر شده‌اند. معترضان می‌گویند موضع دولت در این مذاکرات بیش از اندازه نرم و منعطف بوده است.

درگیری‌های میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ که تاریخچه‌ای چند دهه‌ای دارد باعث به راه افتادن یک درگیری نظامی تمام عیار دیگر میان دو کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی شد.

در پایان چندین هفته جنگ و تبادل آتش میان دو طرف، ارمنستان کنترل اکثر مناطق قره باغ و پیرامون آن را که به اشغال خود در آورده بود به باکو واگذار کرد و نیروهای حافظ صلح روسیه وارد عمل شدند. پس از آن عملا درگیری طرفین به پایان رسید اما همچنان و گاه و بیگاه تبادل آتش در مناطق مرزی میان دو کشور صورت می‌گیرد.

نظرات بینندگان