arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۲ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

شاخص آلودگی هوا در ۶ منطقه تهران روی عدد ۵۰۰ / ساعت کاری امروز ادارات پایتخت تا ۱۲ / لعو طرح ترافیک از ساعت ۱۲ / بازی پرسپولیس - شهرخودرو لغو شد / صدور هشدار نارنجی در ۲۲ استان / هواشناسی: شدت آلاینده‌ها در اکثر نقاط کشور از روز چهارشنبه کمتر می‌شود / بهبود کیفیت هوای تهران از روز پنجشنبه

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر در برخی مناطق شهر تهران شاخص آلودگی به عدد ۵۰۰ رسیده است. به گفته وی، مناطق ۲۱، ۹، ۲، ۵، ۶، ۱۳ شاخص آلودگی با عدد ۵۰۰ را تجربه می‌کنند. همچنین دیگر مناطق نیز شرایط خوبی ندارند و در برخی مناطق از جمله منطقه ۱۴ شاخص بر روی عدد ۴۰۰ است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به افزایش شاخص آلودگی به عدد ۵۰۰ در برخی مناطق تهران گفت: از استاندار تهران تقاضا می کنیم با توجه به شرایط و سلامتی شهروندان ادارات پایتخت از ظهر به بعد تعطیل شود.

به گزارش «انتخاب»، مهدی پیرهادی درجریان شصت و پنجمین جلسه شورای شهر تهران، اظهار کرد: در حال حاضر در برخی مناطق شهر تهران شاخص آلودگی به عدد ۵۰۰ رسیده است.

به گفته وی، مناطق ۲۱، ۹، ۲، ۵، ۶، ۱۳ شاخص آلودگی با عدد ۵۰۰ را تجربه می‌کنند. همچنین در دیگر مناطق نیز شرایط خوبی ندارند و در برخی مناطق از جمله منطقه ۱۴ شاخص بر روی عدد ۴۰۰ است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به شرایط پیش آمده در تهران گفت: از استاندار تقاضا می‌کنیم تمام ادارات از ظهر به بعد تعطیل شوند چرا که طبق اعلام سازمان هواشناسی از بعدازظهر میزان شاخص آلودگی افزایش پیدا خواهد کرد و این شرایط برای شهروندان خطرناک است.

امروز مدارس چند استان از جمله تهران، البرز، خوزستان و قم تغطیل شده بود.


کیفیت هوای تهران در وضعیت «بنفش»
بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون با میانگین ۲۱۲ در شرایط خیلی ناسالم قرار دارد.

پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران حاکی از آن است که در صبح امروز (۳ خردادماه) علاوه بر نفوذ گردوخاک از نواحی غربی کشور، وزش باد نسبتاً شدید سبب گسیل و انتشار گردوخاک در مناطق مستعد نیز خواهد شد بنابراین کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت.با تداوم وزش باد در طول روز شرایط مناسب برای گسیل و انتشار گردوخاک دور از انتظار نخواهد بود همچنین احتمال تولید و افزایش آلاینده ازن در برخی ساعات بعدازظهر وجود خواهد داشت

با وزش باد مؤثر تا اواخر وقت سه‌شنبه تا حدودی از میزان غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد هرچند همزمان با افزایش ترافیک شامگاهی برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود.

وزش باد مؤثر تا صبح روز چهارشنبه (۴ خردادماه) از تجمع آلاینده‌ها جلوگیری خواهد کرد، با این‌ حال افزایش ترافیک صبحگاهی افزایش غلظت ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا در مناطق پرتردد را به‌دنبال خواهد داشت. در طول روز به‌تدریج بر تندی باد افزوده خواهد شد که سبب پراکندگی آلاینده‌ها خواهد شد، اگرچه وزش باد نسبتاً شدید در برخی ساعات بعدازظهر می‌تواند سبب گسیل و انتشار گردوخاک در مناطق مستعد شود.

با کاهش تندی باد تا ساعات پایانی چهارشنبه هم‌زمان با افزایش ترافیک شامگاهی، افزایش غلظت ذرات معلق و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در برخی مناطق پرتردد مورد انتظار خواهد بود.

آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۱۴ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون» با میانگین ۲۱۲ و کیفیت هوا در وضعیت خیلی ناسالم است.


بازی پرسپولیس - شهرخودرو لغو شد
با اعلام رسمی معاون استانداری تهران، تمام فعالیت‌های ورزشی پایتخت امروز برگزار نخواهد شد. با این حساب علاوه بر بازی پرسپولیس و شهرخودرو، تقابل تیم هوادار و گل‌گهر سیرجان نیز لغو و به زمان دیگری موکول می‌شود.

روز گذشته سهیل مهدی رییس کمیته برگزاری سازمان لیگ گفته بود: اگر شرایط آب و هوایی مساعد نشود، مسابقاتی را که در صدر و قعر جدول اثرگذار نباشد، برگزار می‌کنیم ولی مسابقات اثرگذار با یک روز تاخیر برگزار می‌شود.


بهبود کیفیت هوای تهران از روز پنجشنبه / کاهش شدت آلاینده‌ها در اکثر نقاط کشور از چهارشنبه
کارشناس سازمان هواشناسی کشور از خطر برخورد صاعقه و رگبار باران در سه استان و بروز پدیده گرد و خاک در اغلب مناطق کشور خبر داد.

کارشناس سازمان هواشناسی کشور از خطر برخورد صاعقه و رگبار باران در سه استان و بروز پدیده گرد و خاک در اغلب مناطق کشور خبر داد.

فریبا گودرزی، کارشناس سازمان هواشناسی، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین پیش‌بینی‌ها از وضعیت جوی کشور برای امروز سوم خرداد و روزهای آتی را تشریح کرد.

وی از بارش باران و رگبار در برخی از استان‌ها خبر داد و گفت:‌ امروز در استان‌هایی مثل آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل و بخش هایی از گیلان و مازندران و فردا علاوه بر این مناطق در بخش‌هایی از گلستان و ارتفاعات البرز رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی را خواهیم داشت.

گودرزی با تاکید براینکه امشب در شمال آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل شدت بارش‌ها در حد هشدار نارنجی اعلام شده است، عنوان کرد: به دنبال این هشدار اختلال در تردد، برخورد صاعقه و آبگرفتگی معابر را در این مناطق پیش‌بینی می‌کنیم.

کارشناس سازمان هواشناسی همچنین از بروز پدیده گرد و غبار در بخش‌های نیمه غربی کشور خبر داد و اظهار کرد: امروز شمال غرب، غرب، جنوب غرب، جنوب و مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل غربی دریای خزر و به تدریج در بخش‌هایی از شمال شرق و شرق کشور پدیده گرد و خاک را شاهد هستیم که سبب کاهش دید و کیفیت هوا در این مناطق شده است.

هشدار نارنجی در 22 استان

وی شدت آلودگی هوا در برخی از استان‌ها را در حد هشدار نارنجی اعلام کرد و گفت: برای امروز در اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، ایلام، یزد، کرمان، تهران، البرز، قم، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، مرکزی، اردبیل، زنجان و قزوین، سمنان، هرمزگان، جنوب آذربایجان شرقی و جنوب آذربایجان غربی میزان گرد و غبار در حد هشدار نارنجی منتشر شده است.

گودرزی با تاکید براینکه هموطنان حتما در این مناطق تمهیدات لازم را در نظر گیرند و از حضور در فضای باز اجتناب کنند، خاطرنشان کرد: هموطنان تمهیدات لازم را مدنظر قرار دهند تا از روز چهارشنبه به تدریج از شدت آلاینده‌ها کاسته شود و شرایط بهتری را پیش رو داشته باشیم.

کارشناس سازمان هواشناسی آسمان تهران برای امروز، سوم خرداد ماه را صاف و غبار آلود برشمرد و تصریح کرد: آسمان پایتخت در برخی ساعات وزش باد شدید و گرد و خاک را خواهد داشت؛ بیشینه دما در تهران امروز به ۲۹ درجه بالای صفر می‌رسد و وضعیت هوای تهران از روز پنجشنبه مطلوب خواهد شد.


گردوخاک در جاده‌های ۹ استان
مرکز مدیریت راه های کشور از وزش باد و گردوخاک در برخی از محور‌های استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، لرستان، خوزستان و بوشهرخبر داد.


تمامی ادارات البرز از ساعت ۱۲ ظهر امروز تعطیل شدند
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز گفت: با توجه به مصوبه کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان از ساعت ۱۲ ظهر امروز سه‌شنبه ۳ خردادماه ۱۴۰۱ تمامی ادارات و سازمان‌های استان تعطیل شدند.


ساعت کاری ادارات تهران، امروز ۳ خرداد کاهش یافت

معاون استاندار تهران ضمن اشاره به درخواست وزارت بهداشت، گفت: با کاهش ساعت کاری ادارات تهران برای امروز موافقت شد.

عابد ملکی در گفت وگو با ایسنا، با توجه به افزایش غلظت توده‌ای گرد و غبار و قرار گیری وضعیت هوا در شرایط ناسالم پایان ساعت کار ادارات استان تهران برای امروز سه شنبه سوم خرداد ماه ساعت ۱۲ خواهد بود. همچنین کلاس‌های بعدازظهر دانشگاه‌ها لغو و همچنین بازی فوتبال لیگ برتر پرسپولیس نیز لغو خواهد شد و برای خروج کارکنان از محدوده طرح ترافیک بعد از ساعت ۱۲ جریمه‌ای در نظر گرفته نخواهد شد.

وی ضمن اشاره به درخواست وزارت بهداشت برای کاهش ساعت کاری ادارات تهران در شرایط هوای بسیار ناسالم امروز، گفت: با کاهش ساعات کاری ادارات موافقت شد.

وی افزود: برای فردا نیز بعدازظهر امروز تصمیم‌گیری می‌شود.

معاون هماهنگی امور استانداری استان تهران، گفت: ادارات استان تهران امروز سه شنبه سوم خرداد ماه ساعت کاری شان ساعت ۱۲ به پایان می رسد.

همچنین از ساعت 12 امروز طرح ترافیک نیز لغو شده است.

نظرات بینندگان