arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۹۱۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

حمله کارگردانان «عنکبوت» و «عنکبوت مقدس» بالا گرفت / ایرج زاد: دروغ نگو؛ همه جا پاتو روی ردپای من گذاشتید / می‌خواستی با دلار قانون را دور بزنی!

کارگردان فیلم «عنکبوت» در یادداشتی به فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی که روز گذشته در جشنواره کن نمایش داده شد، واکنش نشان داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حمله کارگردانان «عنکبوت» و «عنکبوت مقدس» بالا گرفت / ایرج زاد: دروغ نگو؛ همه جا پاتو روی ردپای من گذاشتید / می‌خواستی با دلار قانون را دور بزنی!

کارگردان فیلم «عنکبوت» در یادداشتی به فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی که روز گذشته در جشنواره کن نمایش داده شد، واکنش نشان داد.

ابراهیم ایرج زاد درباره عنکبوت مقدس و ادعاهای مطرح شده توضیحاتی ارائه داد.

این کارگردان گفت: نمی‌خواهم بگویم که سوژه این فیلم اختصاص به من داشت یا کسی اجازه فیلم ساختن درباره این سوژه را نداشت. من فقط می خواهم بگویم که من در شرایط الزام آور داخل کشور برای فیلمسازی باید در نوبت انتظار قرار می گرفتم اما آقای عباسی از خارج از ایران آمده بود و می خواست خارج از نوبت و با پرداخت رشوه و دلار خرج کردن قانون را دور بزند و زودتر فیلمی از این سوژه بسازد و آن را ایران ببرد.

او افزود: اما آنچه در اروپا و محافل سینمای خارج از ایران روایت می شود خلاف این واقعیت است. او طوری دراین باره صحبت کرده که به نظر می رسد از ابتدا قصد ساخت این فیلم را در ایران داشته اما با موانع و مشکل تراشی به او مجوز ندادند و به همین دلیل مجبور شده آن را در کشور دیگری بسازد. این دروغ پردازی باعث ظلم به من و ساخت عنکبوت در ایران است.

کارگردان فیلم سینمایی عنکبوت در ادامه بیان کرد: نکته مهم برای من این مظلوم نمایی غیرواقعی است که با آن به دنبال گرفتن امتیاز است.

ایرج‌زاد کارگردان فیلم «عنکبوت» همچنین صبح امروز در یادداشتی اینستاگرامی، به نمایش فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ واکنش نشان داد.

ایرج‌زاد در صفحه خود نوشت:

«آقای علی عباسی!

ای کاش بهشون می‌گفتی که داشتی سعی می‌کردی با دلار خرج کردن و دور زدن قانون و با یه فیلمنامه بدون صحنه‌های اصلی (طبق گفته خود شما در همین کنفرانس) پروانه ساخت بگیری و بعدش فیلم خودتو بسازی و از ایران بری و چون ایران زندگی نمی‌کنی و قصد زندگی هم نداری، برات مهم نبود بعدش چی میشه… .

ای کاش بهشون می‌گفتی تاریخ ثبت فیلمنامه‌ت ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ («شب بلند» نام اول فیلم «عنکبوت مقدس») در بانک فیلمنامه، اختلاف چند ماهه داره با تاریخ ثبت فیلم من ابراهیم ایرج‌زاد ۱۳۹۷/۰۶/۰۴ («اتاق شرعی» نام اول فیلم «عنکبوت»).

ای کاش بهشون می‌گفتی توی ایران اولویت برای ساخت فیلم از یک سوژه واقعی با تاریخ ثبت فیلمنامه و تاریخ درخواست پروانه ساخت است.

و شما و رفقات پشت سر من راه افتاده بودین تا من و مسیر قانونی الزامی در حال سپری شدن توسط منو دور بزنین!

ای کاش بهشون می‌گفتی قانون ایران! قانون پروانه ساخت گرفتن در ایران! قانون ارایه نسخه کامل و صحیح فیلمنامه در ایران است که باعث میشه یه فیلمساز گاهی چند سال برای ساخت فیلمش صبر کنه، ولی این دلیل نمیشه یکی مثل تو با دلار خرج کردن و زرنگ‌بازی بخواد قانون رو دور بزنه و خارج از خط حق و ناحق کنه. بله همکار عزیز شما می‌خواستی با دلار خرج کردن، خارج از نوبت سوژه رو بسازی و فرار کنی و به ریش من و همه زحمتای من بخندی، اما نتونستی این کارو بکنی، چون من جلوتر اقدام کرده بودم، پس ناچار شدی از ایران بری ترکیه و بعد اردن، چون اینجا هرچقدر بی‌قانون باشه، اونقدری نیست که بتونی حق فیلمساز داخل ایران رو که با پول بخش خصوصی و بسیار ناچیز فیلم می‌سازه و قرار نیست از ایران با فیلمش فرار کنه، بخوری!

حتما یادت هست بهت زنگ زدم، گفتم منم زرنگ بازی بلدم، مشهد رفتن و یواشکی این سوژه رو کار کردن، برای من که بچه مشهدم، مثل آب خوردن بود، ولی چون نمی‌خواستم و نمی‌خوام از ایران برم، تن دادم به قانون، پس نوبت رو رعایت کن… اما دلارای بیشتری ریختی روی میز بعضی‌ها… .

ای کاش بهشون می‌گفتی غیرقانونی و از طریق رفقات فیلم منو دیدی و بعد فیلم «عنکبوت مقدس» رو ساختی، از دکوپاژت و طراحی پوسترت تا اسم فیلمت همه‌جا پاتو روی ردپای من گذاشتی… .

و آخر اینکه در بانک فیلمنامه و در سازمان سینمایی، اسناد موجود است که این آقا اصلا و چطور داشت عمل می‌کرد و با چه کسانی لابی کرده بود تا قانون رو دور بزنه… و چطور بر علیه من و فیلمم توی اروپا شانتاژ درست کرد و این صندلی که روش نشسته رو دزدید از من، فیلمم و همه عواملم.

پ. ن: داستان خیلی مفصل اما در این مجال نگنجد…»

نظرات بینندگان