arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۲ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

دعوای دانشگاه و وارث یک کشیش بر سر لباس چهارخانه میلیون دلاری / چه کسی صاحب لباس جادوگر شهر اوز است؟

لباس چهارخانه میلیون‌دلاری جودی گارلند در فیلم جادوگر شهر اوز اکنون موضوع اختلاف بین دانشگاه کاتولیک امریکا و خانواده رئیس دپارتمان نمایش این دانشگاه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همشهری: لباس چهارخانه میلیون‌دلاری جودی گارلند در فیلم جادوگر شهر اوز اکنون موضوع اختلاف بین دانشگاه کاتولیک امریکا و خانواده رئیس دپارتمان نمایش این دانشگاه است.

یک قاضی فدرال امریکا از حراج لباس چهارخانه سفید و آبی به یادماندنی جودی گارلند در فیلم «جادوگر شهر اوز» توسط دانشگاه کاتولیک جلوگیری کرد. اخیرا زنی اهل ویسکانسین، شکایتی علیه دانشگاه طرح کرده و ادعا کرده است که او مالک قانونی لباس دوروتی است.

قاضی پاول جی گاردف، از دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در منهتن، یک روز قبل از برگزاری مراسم حراج این لباس در لس‌آنجلس، جایی که انتظار می‌رفت این لباس بیش از یک میلیون دلار به فروش برسد، حکم اولیه را صادر کرد. دانشگاه کاتولیک قصد داشت از این پول برای اعطای موقعیت جدید هیئت علمی در دانشکده موسیقی، نمایش و هنر استفاده کند.

قاضی حکم داد که این لباس نمی‌تواند توسط دانشگاه کاتولیک فروخته شود، تا زمانی که این دعوا حل و فصل شود. قرار است هر دو طرف در ۹ ژوئن در دادگاه با هم ملاقات کنند.

باربارا آن هارتکه در دادخواست خود که در اوایل ماه جاری ارائه شد، مدعی شد که این لباس متعلق به بنیاد عمویش کشیش گیلبرت هارتکه است که زمانی رئیس دپارتمان نمایش دانشگاه بود و در سال ۱۹۷۳ این لباس را از آکادمی به عنوان هدیه دریافت کرد.

دعوای دانشگاه و وارث یک کشیش بر سر لباس چهارخانه میلیون دلاری / چه کسی صاحب لباس جادوگر شهر اوز است؟یک لباس چهارخانه آبی و سفید، که توسط جودی گارلند در فیلم جادوگر شهر اوز پوشیده شده بود، ماه گذشته در بونهامز نیویورک به نمایش گذاشته شد

در این دادخواست آمده است که خانم مک کمبریج «به طور خاص و علنی» این لباس را به آقای هارتکه به عنوان قدردانی بابت «کمک به او در مبارزه با سوء مصرف الکل» داده بود. آقای هارتکه در سال ۱۹۸۶ درگذشت و خانم هارتکه می‌گوید که او نزدیک‌ترین وارث زنده اوست.

در این دادخواست آمده است که خانم مک کمبریج از «معتمدین نزدیک» خانم گارلند بوده است، اما دقیقا مشخص نیست که او چگونه این لباس را به دست آورده است.

دانشگاه ادعا کرده است که این لباس هدیه‌ای از طرف آقای هارتکه بوده و این خواسته او بوده که در داخل موسسه نگهداری شود.

شاون برنهاوس، وکیل دانشگاه کاتولیک، در بیانیه‌ای گفت که تصمیم قاضی «مقدماتی است و به شایستگی ادعای باربارا هارتکه در مورد لباس نمی‌پردازد.» برنهاوس گفت: «ما مشتاقانه منتظر ارائه موضع خود، و شواهد گسترده در تضاد با ادعای خانم هارتکه، در جریان این دعوا هستیم.» آنتونی اسکوردو، وکیل خانم هارتکه، در این باره اظهار نظر نکرد.

این لباس خاص از زمانی که خانم گارلند، بازیگر نقش دوروتی در فیلم کلاسیک تکنی کالر جادوگر شهر اوز در سال ۱۹۳۹ پوشید، به یک افسانه تبدیل شد. جودی گارلند چندین دست از این لباس را در فیلم به تن کرده است، اما تنها یکی دیگر از آن هنوز وجود دارد. آن لباس دیگر، در سال ۲۰۱۲ توسط حراج جولیان به قیمت ۴۸۰ هزار دلار و در سال ۲۰۱۵، دوباره به قیمت ۱.۶ میلیون دلار فروخته شد.

وجود لباس دوم یک راز بود، تا اینکه سال گذشته به طور اتفاقی در جعبه کفشی، داخل کیفی که بالای صندوق پستی دانشکده قرار داشت، پیدا شد. مت ریپا، یک مدرس و مدیر عملیات در دپارتمان نمایش، زمانی که در حال تمیز کردن و آماده‌سازی برای بازسازی تئاتر هارتکه بود، جعبه کفش حاوی لباس را پیدا کرد.

موزه اسمیتسونیان اعتبار و اصالت این لباس را تایید کرده است. این لباس شامل یک نیم‌تنه، یک بلوز یقه‌بلند و یک دامن کامل است و روی یک برچسب پارچه‌ای در داخل آن نوشته «Judy Garland ۴۲۲۳» به چشم می‌خورد.

خانم هارتکه در دادخواست خود ادعا می‌کند که خانواده او هرگز از این کشف توسط دانشگاه مطلع نشده‌اند. آنها می‌دانستند این لباس وجود دارد و از خواندن مطالبی در مورد آماده‌سازی برای حراج آن «بدون هیچ گونه اطلاع به صاحبان واقعی آن» شگفت‌زده شدند. طبق دادخواست، آقای هارتکه هرگز این لباس را به دانشگاه کاتولیک اهدا نکرده است.

نظرات بینندگان