arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۱

جورج سوروس: شاید تنها راه برای حفظ تمدن غرب، شکست دادن پوتین در اسرع وقت باشد

جورج سوروس میلیاردر آمریکایی در مجمع جهانی اقتصاد تأکید کرد که تا وقتی رئیس‌جمهور روسیه به سرعت در جنگ اوکراین شکست نخورد، غرب نمی‌تواند تمدن خود را نجات دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «جورج سوروس» میلیاردر آمریکایی روز گذشته (سه‌شنبه) در مجمع جهانی اقتصادی در «داووس» تصریح کرد که تا زمانیکه مسکو به سرعت در اوکراین شکست نخورد، غرب نمی‌تواند به موقع برای نجات تمدن، به مسئله تغییرات اقلیمی رسیدگی کند.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، میلیاردر آمریکایی در حالیکه چین و روسیه را بزرگترین تهدید برای مفاهیم جامعه باز توصیف کرد، گفت که اعزام نظامیان روسیه به اوکراین، «احتمالاً آغاز جنگ جهانی سوم بوده است و تمدن ما ممکن است از آن جان سالم به در نبرد» و حتی زمانی که جنگ در اوکراین متوقف شود، «وضعیت هرگز به حالت قبل باز نمی گردد».

طبق این گزارش، به گفته سوروس، «تهاجم» در بحبوحه جدال بین «دو نظام حاکمیت جامعه باز و جامعه بسته که کاملاً متضاد با یکدیگر هستند، صورت گرفته است» که جامعه باز توسط غرب و جامعه بسته توسط روسیه و چین متضمن شده است.

سوروس، ۹۱ ساله، خاطرات «روزهای هیجان انگیز» فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را به یاد آورد، زمانی که ثروتش به حدی افزایش یافت که در سال ۱۹۸۷ می توانست سالانه ۳۰۰ میلیون دلار خرج کند و بنیادهای او در اروپای شرقی «از آن چه که من انتظارش را داشتم، موفق‌تر بودند».

او استدلال کرد که موج بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شروع به تغییر کرد و «رژیم های سرکوبگر اکنون در حال رشد هستند و جوامع باز در محاصره هستند» و چین و روسیه نماینده «بزرگترین تهدید» در جهان محسوب می شوند.

با این حال، سوروس درباره روند پیشروی جنگ در اوکراین ابراز خوشبینی کرد و گفت که انتظار می‌رفت که نیروهای روسیه بعنوان نیروهای آزادیبخش مورد استقبال قرار گیرند و ظرف چند روز یا چند هفته پیروز شوند اما اوکراین توانست با کمک آمریکا و ناتو آن‌ها را «شکست» دهد.

این میلیاردر آمریکایی در بخشی از سخنان خود مدعی شد که «شی جینپینگ» رهبر چین با قرنطینه‌های مرتبط با کرونا در شانگهای و دیگر شهرهای چین، تا حد زیادی به اعتبار خود خدشه وارد کرد.

طبق این گزارش، آن چه که جورج سوروس را نگران کرده بود، این مسئله بود که درگیری‌ها در اوکراین با دستورکار محیط زیست تداخل پیدا کند به این مفهوم که تغییرات اقلیمی ممکن است برگشت ناپذیر شود.

وی در این خصوص توضیح داد: «این می‌تواند پایان تمدن ما باشد. ما باید تمام منابع خود را برای پایان دادن به جنگ بسیج کنیم. بهترین و شاید تنها راه برای حفظ تمدن ما شکست دادن پوتین در اسرع وقت است».

طبق این گزارش، روز روز دوشنبه هفته جاری (دوم خرداد ماه) هنری کیسینجر، دیپلمات ارشد سابق ایالات متحده، از مجمع جهانی اقتصاد خواست تا قبل از آن‌که روسیه «به اتحاد دائمی با چین» برسد که این مسئله اروپا را بی‌ثبات خواهد کرد، ظرف دو ماه، میانجیگری صلح در اوکراین را کنند.

کیسینجر ۹۸ ساله با هشدار به آن‌هایی که به دنبال «شکست» مسکو در جنگ اوکراین بوده‌اند، در این خصوص گفت: «روسیه برای ۴۰۰ سال بخش ضروری اروپا بوده است».

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در تاریخ 24 فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس دونتسک و لوهانسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، دستور آغاز عملیات نظامی در این کشور اروپایی را صادر کرد و هدف از این عملیات را نازی زدایی و خلع سلاح کی‌‌یف اعلام کرد اما کشورهای غربی از همان ابتدا با تشدید فشار تحریم‌ها و عرضه تسلیحات به اوکراین به مسکو پاسخ دادند.

نظرات بینندگان