arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۱۳۹
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۰ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
اخبار چهارمین روز حادثه ریزش «متروپل» آبادان؛

دادستان مرکز استان خوزستان: آزمایش DNA هویت جسد مالک متروپل آبادان را تایید کرد / رئیس ستاد مدیریت بحران: عملیات جست‌و‌جو امشب پایان می‌یابد؛ احتمال می رود شمار حبس شدگان زیر آوار خیلی کم شده باشد؛ هر لحظه امکان ریزش ساختمان وجود دارد / اعزام فرمانده تیم آتش‌نشانی حادثه «پلاسکو» به آبادان / بازداشت ۱۱ متهم / تعداد جانباختگان به ۱۹ نفر رسید / هلال احمر: با ایجاد ۶ منفذ در تلاش برای رسیدن به زیرزمین هستیم

در چهارمین روز از حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان، رئیس جمعیت هلال احمر گفت که عملیات جستجو در طبقات فوقانی به پایان رسیده و گروه‌های ارزیاب و جستجوگر از طریق ایجاد ۶ منفذ در تلاش برای ورود به زیرزمین ساختمان متروپل هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تعداد جانباختگان به ۱۸ نفر رسید / هلال احمر: با ایجاد ۶ منفذ در تلاش برای رسیدن به زیرزمین هستیم

در چهارمین روز از حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان، رئیس جمعیت هلال احمر گفت که عملیات جستجو در طبقات فوقانی به پایان رسیده و گروه‌های ارزیاب و جستجوگر از طریق ایجاد ۶ منفذ در تلاش برای ورود به زیرزمین ساختمان متروپل هستند.

به گزارش «انتخاب»، ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۱۸ نفر جانباخته اند و شماری نیز مصدوم شده اند.

آخرین اخبار از روز چهارم این حادثه به شرح زیر است:

دادستان مرکز خوزستان آزمایش DNA هویت جسد مالک متروپل آبادان را تایید کرد
۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۱۸:۳۴

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان گفت: هویت جسد حسین عبدالباقی متهم اصلی و مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان از طریق بررسی ژنتیک ( DNA) توسط پزشکی قانونی نیز تایید شد.

به گزارش دادگستری خوزستان صادق جعفری چگنی اظهار داشت: پیش از این نیز جسد توسط خانواده متوفی شناسایی و اداره تشخیص هویت پلیس آگاهی استان از طریق انگشت نگاری، هویت وی را تایید کرده بود؛ اما باتوجه به اینکه آزمایش DNA یک از معتبرترین روش‌های تشخیص هویت افراد است، جسد برای آزمایش ژنتیک به پزشکی قانونی تحویل و نتیجه آزمایش امروز اعلام شد.

وی درباره سایر جانباختگان حادثه نیز افزود: اجساد سایر جانباختگان حادثه نیز جهت بررسی و تایید هویت به پزشکی قانونی انتقال داده شد و اقدامات قانونی در این خصوص انجام شده است.

جعفری چگنی گفت: همچنین تیمی از پزشکان اداره پزشکی قانونی استان جهت پیگیری امور مصدومان حادثه بر بالین آن ها حاضر و اقدامات قانونی لازم را انجام دادند.

دادستان مرکز استان خوزستان تصریح کرد: با دستور بازپرس پرونده، هیئتی از کارشناسان رسمی متخصص در رشته‌های مختلف مرتبط با حادثه، روز گذشته به محل حادثه اعزام شدند و چنانچه در بررسی علل و عوامل حادثه، مقررات، دستورالعمل ها و ضوابط ایمنی ساختمان، افرادی مقصر یا دخیل شناخته شوند، با آنان برخورد قانونی خواهد شد.

۵۲ تیم عملیاتی درجست‌وجوی مفقودان سانحه
۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۱۸:۳۲

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: ۵۲ تیم عملیاتی این جمعیت شامل ۲۲۱ امدادگر و نجاتگر تخصصی با به‌کارگیری تجهیزات لازم در عملیات متروپل مشارکت دارند و این عملیات تا یافتن آخرین فرد مفقودشده ادامه خواهد یافت.

رئیس ستاد مدیریت بحران: عملیات جست‌و‌جوی زیر آوارماندگان متروپل آبادان امشب پایان می‌یابد / احتمال می رود شمار حبس شدگان زیر آوار خیلی کم شده باشد / هر لحظه امکان ریزش ساختمان وجود دارد
۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۱۷:۰۵

رئیس ستاد مدیریت بحران وزارت کشور گفت: عملیات جست و جوی زیر آوارماندگان متروپل تا آخر وقت امروز پایان می پذیرد و تمام ساختمان‌های اطراف بیمه شدند.

محمد حسن نامی رئیس ستاد مدیریت بحران وزارت کشور گفت: با توجه به حساسیت نشان ندادن دستگاه ها و سگ های زنده یاب احتمال می رود شمار حبس شدگان زیر آوار خیلی کم شده باشد.

وی با بیان اینکه هر لحظه امکان ریزش ساختمان وجود دارد، گفت: تمام ساختمان‌های محدوده شعاع ۱۵۰ متری متروپل آبادان بیمه شده اند و هم فروشگاه ها و منازل تخلیه و تعدادی از منازل مسکونی خریداری شد تا در صورت تخریب شدن خطری نداشته باشد.

نامی افزود: پس از پایان روند تخریب ساختمان ۱۰ طبقه آبادان صاحبان املاک آن محدوده می‌توانند با مراجعه به بیمه خسارت تخریب ملک خود را دریافت کنند.

اعزام فرمانده تیم آتش‌نشانی حادثه «پلاسکو» به آبادان
۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۱۵:۵۶

شهردار تهران از فعالیت ۵۰ نیروی متخصص آتش‌نشانی تهران در حادثه مترو پل آبادان خبر داد.

علیرضا زاکانی در حساب شخصی خود در توییتر نوشت:« پنجاه آتش‌نشان متخصص شهرداری تهران با تجهیزات پیشرفته در آبادان مشغول خدمت هستند. فرمانده تیمی که به آبادان اعزام کرده‌ایم، فرمانده حادثه پلاسکو بوده است.

عملیات آواربرداری متروپل آبادان بسیار سخت و مخاطره آمیز ادامه دارد. تا آخر کنار مردم مظلوم و قهرمان آبادان هستیم.»

بازداشت ۱۱ متهم
۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۱۴:۰۴

«صادق خلیلیان» استاندار خوزستان در جلسه مرکز فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و بررسی حادثه ساختمان متروپل آبادان به ریاست وزیر کشور گفت: این جلسه به منظور تسریع در روند انجام عملیات برگزار شد تا ضمن بررسی بیشتر، هرچه سریعتر کار آواربرداری به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه ستاد بحران حادثه ساختمان متروپل از ساعات اولیه تشکیل شد، افزود: از نخستین ساعت حادثه، وزیر کشور و برخی دیگر از مدیران استانی و ملی در محل حادثه حضور یافتند و به طور مرتب، جلسات لازم تشکیل و تقسیم کار انجام شد.

استاندار خوزستان یادآور شد: آواربرداری از نقاطی که احتمال وجود افراد زیر آوار می رفت با تجهیزات کامل آغاز شد اما باتوجه به اینکه نگرانی ریزش قسمتی از ساختمان وجود دارد، کار با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود.

خلیلیان ادامه داد: عدم رعایت استانداردها و مشکلات فنی عامل ریزش بود؛ پروانه این ساختمان ۶ طبقه بود اما در ۱۱ طبقه ساخته شد. همچنین ساختمان نیمه کاره و در همکف چندین مغازه فعال و افرادی در زمان حادثه در آن حضور داشتند.

وی گفت: از ساعات اولیه و با توجه به نیاز به نیروهای باتجربه امدادرسان، تیم‌های عملیات حادثه پلاسکو کمتر از ۲۴ ساعت در محل حضور یافتند و شرکت‌ها و موسسات نیز از ساعات اولیه، تجهیزات خود را برای حادثه ارسال کردند.

استاندار خوزستان همچنین به بازداشت ۱۱ نفر متهم اعم از سه شهردار و ناظر کیفی و کسانی که در شهرداری در این موضوع تاثیر گذار بودند، اشاره کرد.

تعداد جان‌باختگان به ۱۹ نفر رسید
۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۱۲:۴۷

فرماندار آبادان گفت: تعداد جان‌باختگان حادثه متروپل به ۱۹ نفر رسید.

احسان عباسپور اظهار کرد: عملیات جستجو، آواربرداری و امداد رسانی برای نجات شهروندان زیر آوار مانده حادثه مترول ادامه دارد. در حال حاضر تعداد جان‌باختگان این حادثه تا این لحظه به ۱۹ نفر رسیده است.

وی افزود: همچنان تعداد مصدومان حادثه ۳۷ نفر است که ۳۴ نفر از آن‌ها مرخص شده‌اند.

فرماندار آبادان گفت: تلاش‌ها برای آواربرداری در محل ساختمان متروپل ادامه دارد.

علوم پزشکی آبادان: تعدادی از امدادگران در محل آواربرداری متروپل مصدوم شدند / فریادهای یکی از افراد مبنی بر ریزش ساختمان، دلیل ازدحام جمعیت شده بود
۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۱۰:۵۶

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی آبادان در اطلاعیه‌ای از مصدومیت تعدادی از امدادگران در محل آواربرداری حادثه متروپل خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: مقارن با ساعت ۰۰:۱۵ بامداد پنجشنبه ۵ خرداد با اعلام درخواست حضور آمبولانس در محل آواربرداری و هجوم مردم به سمت محل برای مشاهده، فریادهای یکی از افراد مبنی بر ریزش ساختمان موجب شد تا به دلیل ازدحام جمعیت و هجوم افراد در صحنه تعدادی از امدادگران در حین فرار دچار صدمه شوند.

با حضور کارکنان فوریت‌های پزشکی حاضر در منطقه این افراد به صورت سرپایی مداوا شدند و چند نفر نیز برای مداوای بیشتر به بیمارستان‌های شهیدبهشتی و ۱۷ شهریور اعزام شدند.

بنابراین از شهروندان عزیز عاجزانه تقاضا می‌شود تا به منظور حفظ سلامت خود و عدم اختلال در روند آواربرداری و خدمات امدادگران از حضور در صحنه حادثه به صورت جدی خودداری کنند.

رئیس هلال احمر: گروه های ارزیاب با ایجاد ۶ منفذ در تلاش برای رسیدن به زیرزمین متروپل آبادان هستند / ۲ هزار نفر در شیفت‌های مختلف مشغول امدادرسانی اند
۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۱۰:۵۶

کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر گفت:عملیات جستجو در طبقات فوقانی به پایان رسیده و گروه‌های ارزیاب و جستجوگر از طریق ایجاد ۶ منفذ در تلاش برای ورود به زیرزمین ساختمان متروپل هستند.

کولیوند گفت: با گذشت ۴ روز از حادثه متروپل عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد.

به گفته او امدادگران همچنان بدون وقفه در حال جستجوی افراد احتمالی باقی مانده در زیر آوار هستند.

کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر گفت: ۱۰ تیم عملیاتی در حال آواربرداری و جستجو هستند و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته ۲ هزار نفر تیم امداد و نجات در شیفت‌های مختلف مشغول به ادامه امدادرسانی هستند.

رئیس هلال احمر: متروپل را با هیچ حادثه‌‎ای نمی‌توان مقایسه کرد
۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۱۰:۵۶

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به وضعیت عملیات آواربرداری در متروپل گفت: گستردگی حادثه و حجم آوار بسیار زیاد است و پیچیدگی خاص خود را دارد بنابراین نمی‌توان آن را با حادثه دیگری مقایسه کرد.

تعداد جانباختگان به ۱۸ نفر رسید
۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۱۰:۵۵

معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان گفت: تعداد جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان با پیدا شدن ۲ جسد دیگر به ۱۸ نفر رسید.

احسان عباسپور روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: آمار دقیقی از افراد گرفتار زیر اوار در دست نیست ولی تاکنون اجساد ۱۸ نفر از زیر آوار خارج شده است.

وی اظهار داشت: ۳۷ نفر از شهروندان زنده از زیر آوار بیرون آورده شدند که برای درمان به بیمارستان های شهر منتقل شدند و اکثر آنها پس از مداوای سرپایی مرخص شدند.

فرماندار ویژه آبادان گفت‌: عملیات آواربرداری تا بیرون آوردن آخرین جانباخته ادامه خواهد داشت و نیروهای امدادی همچنان مشغول آوار برداری هستند.

عباسپور بیان کرد: از شهروندان درخواست داریم به محل حادثه مراجعه نکنند تا عملیات امدادرسانی و آواربرداری با سرعت بیشتری صورت گیرد.

نظرات بینندگان