arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۱۷۵
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۳ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۱

تفاوت لوله گاز و لوله آب چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تفاوت لوله گاز و لوله آب چیست؟

لوله‌کشی از آن موضوعات مهم در تأسیسات هر سازه است که نمی‌توان اهمیت آن را دست‌کم گرفت. هرگونه کوتاهی در این خصوص می‌تواند منجر به تحمیل خسارت‌های سنگین بعدی شود. انتخاب لوله گاز و آب و توجه به تفاوت‌هایشان در پروژه‌های ساخت‌وساز مهم است. در این مقاله از تفاوت لوله گاز و لوله آب برایتان خواهیم گفت. 

تفاوت لوله گاز و لوله آب در چیست؟

لوله‌های گاز و آب از جنس فولاد تهیه می‌شوند؛ اما این به معنای شباهتشان با یکدیگر نیست. در واقع تفاوت‌های زیادی همچون اختلاف قیمت انواع لوله، در میان آن دو وجود دارد که در ادامه برایتان خواهیم گفت. این را هم در نظر بگیرید که جنس‌های دیگری از لوله‌های آب و گاز هم در بازار موجود است اما در این مقاله از لوله‌های فولادی صحبت می‌کنیم. 

لوله آب

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های دو لوله در مسیری است که برای ساختشان استفاده می‌شود. برای ساخت لوله‌های گالوانیزه آب از فولاد استفاده می‌کنند. در واقع، لوله مورداستفاده برای آنها از جنس فولاد است که روکشی نازک از جنس روی بر آن قرار می‌گیرد. لوله‌های آب، ورق فولاد ساده کربنی دارند و با خم‌کردن این ورق‌هاست که شکل و حالت لوله‌ای برای عبور آب به‌وجود می‌آید. درز لوله‌های آب هم باید جوشکاری شود. این لوله‌ها به دو شکل مارپیچی و مستقیم، درزدار می‌شوند. زمانی که سلامت جوش تأیید گردد، لوله‌ها به سبک گالوانیزاسیون گرم پوشش داده می‌شوند و لوله گالوانیزه‌ای تولید می‌شود که برای مصارف مختلف کاربرد دارد. 

تفاوت لوله گاز و لوله آب چیست؟

ضخامت لوله‌های آب هم با یکدیگر متفاوت است. در واقع، این لوله‌های گالوانیزه بنا به ضخامت به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • درجه A؛‌ ضخامت کمتری دارد و سبک است.
    • درجه B؛ صخامت متوسطی دارد و چندان سنگین نیست.
    • درجه C؛ ضخامت بالایی دارد و سنگین است.

مواد شیمیایی سازنده لوله‌های آب به شرح زیر است:
• کربن؛
• منگنز؛
• گوگرد؛
• فسفر.

قیمت لوله آب فلزی تحت‌تأثیر عوامل مختلفی است. برای همین هم هست که استعلام‌گرفتن قیمت‌ها از مراجعی آگاه و معتبر برای تهیه این مصالح ضروری به‌نظر می‌رسد. لوله‌های گالوانیزه می‌توانند به‌واسطه تغییراتی در قیمت ارز، مواد اولیه مانند شمش‌های فولادی، قیمت پایه ورق روغنی و ... نوسان ارزش داشته باشند. سیاست‌های داخلی و خارجی مختلف هم روی شاخص‌های اقتصادی و بازارها اثر می‌گذارد و قیمت لوله آب را هم از این نوسانات بی‌بهره نمي‌گذارد.

لوله گاز

لوله‌های گاز هم به دو دسته درزدار و بدون درز تقسیم می‌شوند. موارد بدون درز را در لوله‌کشی‌های توکار استفاده می‌کنند و هم‌تایان درزدارشان را در لوله‌کشی روکار مورداستفاده قرار می‌دهند. طول شاخه انواع لوله‌های گازی هم معمولا ۶ متر است. سطح نهایی این لوله‌ها باید صاف و یکنواخت باشد. فولادی که در تولید لوله‌های گاز به کار می‌رود، از گرید یا همان درجه L245 انتخاب می‌شود. ترکیب شیمیایی این لوله‌ها شامل مواد زیر است:

  • کربن؛
    • سیلسیم؛
    • منگنز؛
    • فسفر؛
    • گوگرد؛
    • وانادیوم؛
    • نیوبیم؛
    • تیتانیوم.

تفاوت لوله گاز و لوله آب چیست؟

قیمت لوله گاز هم مانند لوله آب تحت‌تأثیر عوامل مختلف است. برای تهیه این مصالح جهت پیش‌برد پروژه‌های گوناگون نیاز به مراجعه به بهترین مراکز و خرید از معتبرترین‌هاست. دقت کنید که قیمت اندک لوله‌های گاز شاید بتواند هزینه‌های ساخت و راه‌اندازی یک پروژه را کم کند اما بعدتر منجر به خسارت‌ها و حتی فجایعی می‌شود که میلیون‌ها تومان هزینه به‌بار می‌آورند. در واقع، کیفیت هیچ‌گاه نباید فدای کمیت شود.

تفاوت لوله گاز و لوله آب در ویژگی‌هایی مانند استحکام کششی و تسلیم هم هست. استحکام کششی لوله گاز بیشتر از لوله آب است. استحکام تسلیم آن هم معمولا بازه بالاتری نسبت به لوله آب دارد. 

کاربردهای لوله آب و گاز چیست؟

کاربرد لوله‌های آب و گاز هم با یکدیگر متفاوت است. از لوله آب برای انتقال آب در محیط‌هایی مانند داخل ساختمان، باغچه، محیط‌های گلخانه‌ای و سیستم‌های خنک‌کننده و آب‌رسان در کارخانه‌ها استفاده می‌شود. لوله گاز هم کارکردهای متنوعی دارد. برای مثال از آن در خطوط لوله داخل ساختمان، لوله‌های پالایشگاهی و خطوط لوله صنعتی استفاده می‌شود. 

مزایای استفاده از لوله‌های آب

  • استحکام بالا در حمل آب؛
    • تحمل دمای بالا؛
    • ضریب انبساط طولی اندک؛
    • نفوذناپذیری و مقاومت در برابر ورود نور و هوا.

این ویژگی‌ها می‌توانند سلامت و ایمنی پروژه‌های مختلفی را تأمین کنند که نیاز به عبور خطوط لوله آب دارند. مقاومت لوله‌ها به‌طور جدی حائز اهمیت است. هرگونه نشتی و ترکیدگی لوله‌های آب می‌تواند باعث بروز خسارت‌های شدیدی شود که کل سازه و پروژه صنعتی را مخدوش و خراب می‌کند. لوله‌هایی که تحمل دمای بالا دارند هم در پروژه‌های صنعتی انتقال آب کاربرد زیادی پیدا می‌کنند. یکی از مزایای مهم لوله‌های آب این است که در مقابل نفوذ اکسیژن و نور مقاوم‌اند. همین موضوع مانع از رشد جلبک و موادی شبیه آن در لوله می‌شود. 

مزایای استفاده از لوله‌های گاز

  • ابزاری مناسب جهت توزیع گاز؛
    • کاهش هزینه‌های عملیاتی سیستم گازرسانی؛
    • جلوگیری از نفوذ و رسوخ آلودگی‌ها به محتویات لوله؛
    • حفظ سلامت و تأمین بقای سازه‌ها و ساختمان‌های مسکونی و صنعتی.

لوله‌های گاز حاوی مواد مشتعل‌شونده‌ای هستند که نشتی و آتش‌گرفتن آنها فجایع سنگینی به‌بار می‌آورد. برای همین، تست و آزمودن کیفیت لوله‌ها همیشه از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر فولاد، برای ساخت لوله‌های گاز از جنس پلی‌اتیلن هم استفاده می‌شود. البته استفاده از لوله‌های فولادی گالوانیزه معمولا ایده خوبی است چون در این صورت، امکان زنگ‌زدگی و خوردگی کاهش پیدا می‌کند. 

در آخر

تفاوت لوله گاز و لوله آب در نوع کارکرد و ویژگی‌های ساختار فیزیکی و شیمیایی‌شان است. این انواع لوله در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی مختلف استفاده می‌شوند. اگر دست‌اندرکار پروژه‌های این‌چنینی هستید، نیاز به شناخت منبعی آگاه برای استعلام‌گیری قیمت‌ها دارید. با مراجعه به منبعی که قیمت مقاطع فولادی مختلف از جمله لوله‌های فلزی آب و گاز را به‌روز و دقیق بیان می‌کند، برنامه‌ریزی برای پروژه‌های مختلف بسیار ساده‌تر می‌شود. آگاهی از قیمت انواع لوله با مراجعه به پایگاه معتبری مانند آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) مقدور است. این شرکت تحلیل قیمت‌ها در کنار اطلاع‌رسانی به‌روز آنها را انجام می‌دهد و در میان اهالی بازار مقاطع فولادی نامی آشنا و شناخته‌شده است. باید بدانید که آیرومارت علاوه بر اطلاع‌رسانی و استعلام‌گیری قیمت‌ها در حوزه تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی هم فعال است و روی آن حساب زیادی می‌شود. برای تأمین انواع لوله فلزی آب و گاز هم روی این مرجع خوش‌سابقه حساب کنید. در بازارهای پرنوسان این روزها، تکیه‌کردن به اطلاعات درست و به‌روزِ منبعی قابل اعتماد ضروری به‌نظر می‌رسد. آیرومارت کارش را خوب می‌داند و در مدت حضورش در بازار توانسته نقش بسیار مهمی در پیش‌برد پروژه‌های صنایع گوناگون بازی کند. 

نظرات بینندگان