arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۲۶۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۰ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۱
اخبار پنجمین روز حادثه ریزش «متروپل» آبادان؛

وزیر کشور: آغاز کار آوار برداری به صورت مکانیکی؛ عملیات آواربرداری وارد مرحله جدیدی شد / دادستان مرکز خوزستان: انتشار هر گونه اخبار کذب درباره متروپل، جرم است / تعداد جانباختگان به ۲۶ نفر رسید / هلال احمر: عملیات جستجو تا زمانی که مطمئن شویم کسی زیر آوار نیست ادامه دارد / تکذیب ریزش بخش‌هایی از سازه برج متروپل

در پنجمین روز حادثه ریزش «متروپل» آبادان، رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه عملیات جست و جو و نجات در متروپل آبادان تا لحظه‌ای که مطمئن شویم کسی زیر آوار نیست ادامه دارد گفت: نیروهای امدادی و هلال احمر همچنان در کنار مردم بوده و تلاش می‌کنیم عملیات امدادی به بهترین نحو پیش برود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در پنجمین روز حادثه ریزش «متروپل» آبادان، رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه عملیات جست و جو و نجات در متروپل آبادان تا لحظه‌ای که مطمئن شویم کسی زیر آوار نیست ادامه دارد گفت: نیروهای امدادی و هلال احمر همچنان در کنار مردم بوده و تلاش می‌کنیم عملیات امدادی به بهترین نحو پیش برود.

به گزارش «انتخاب»، ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۱۸ نفر جانباخته اند و شماری نیز مصدوم شده اند.

آخرین اخبار از روز چهارم این حادثه به شرح زیر است:

تخریب برخی منازل اطراف متروپل برای سهولت آواربرداری / مخبر: خسارت منازل تخریب شده از سوی دولت پرداخت می‌شود
۱۴۰۱/۰۳/۰۶ - ۲۰:۴۲

در حال حاضر تعداد ماشین‌آلات سنگین، بیل‌های مکانیکی، لودرها و ادوات دیگر در محل ساختمان متروپل افزایش یافته و سرعت آواربرداری بیشتر شده است.

همچنین تعدادی از ساختمان‌های اطراف ساختمان متروپل برای افزایش سرعت آواربرداری و دسترسی به بخش‌های دیگر، تخریب شده‌اند.

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر کشور اظهار داشته است که تجهیزات و ادوات بسیج شده در حادثه ریزش متروپل بی‌نظیر است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

تیم‌های تخصصی از سطح کشور در محل حادثه حضور دارند و در حال آوار برداری از محل هستند.

ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت و تعداد جانباختگان این حادثه به 26نفر رسیده است.

مخبر: خسارت منازل تخریب شده از سوی دولت پرداخت می‌شود

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور امروز جمعه در حاشیه بازدید از ساختمان متروپل آبادان ضمن ابراز همدردی و عرض تسلیت به مردم آبادان و خانواده‌ درگذشتگان حادثه اظهار کرد: از وقتی حادثه اتفاق افتاد رئیس جمهور خارج کشور بود که به سرعت سفر خود را تکمیل و مرتب در تماس بوده و دستورات خود را برای بسیج کردن امکانات رسیدگی به موضوع صادر کردند.

وی افزود: وزیر کشور و امدادگران مجرب پلاسکو اعزام شدند و استاندار نیز در لحظات اول حضور داشته و همه امکانات را بسیج کردند و امید است این کار سخت و پیچیده هرچه سریعتر به پایان برسد، وقتی جان انسان‌ها در میان باشد باید با دقت کار انجام شود.

وی با بیان اینکه با عاملین این حادثه باید با جدیت برخورد شود، ادامه داد: دولت ۲ مورد را اولویت قرار داده که این حادثه را به اتمام برساند و به وضعیت خانواده‌های جانباختگان رسیدگی کند.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: دولت خسارت خانه‌های اطراف که برای آوار برداری تخریب یا آسیب می‌بینند را حتماً پرداخت می‌کند.

وی در پایان گفت: مردم نیز در این مدت همراه بودند و قدران آن‌ها هستیم.

تعداد جانباختگان متروپل به ۲۶ نفر افزایش یافت
۱۴۰۱/۰۳/۰۶ - ۲۰:۴۱

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری تهران گفت: با کشف دو جسد دیگر، تعداد جانباختگان حادثه ریزش ساختمان در آبادان تا به 26نفر رسید.

قدرت الله محمدی رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری تهران و فرمانده عملیات آواربرداری ساختمان متروپل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حادثه متروپل در زمینی به مساحت دو هزار متر اتفاق افتاد.

وی افزود: انواع مصالح سنگین کار آواربرداری را دچار مشکل کرده است و احتمال دارد باقیمانده ساختمان ریزش کند.

محمدی گفت: امروز فاز جدید آواربرداری با استفاده از دستگاه‌های مکانیزه شروع شده است.

وی گفت: دو جسد دیگه پیدا شده و تعداد جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان به 26 نفر رسید.

محمدی اضافه کرد: تا دو روز دیگر اتمام مرحله اول آواربرداری به پایان می‌رسد و در مرحله بعد آواربرداری کامل سازه‌های موجود انجام می‌شود.

ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت.

دادستان مرکز خوزستان: انتشار هر گونه اخبار کذب درباره متروپل، جرم است
۱۴۰۱/۰۳/۰۶ - ۱۴:۰۱

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان از مردم خواست تا با توجه به انتشار اخبار و اطلاعات کذب و شایعات متعدد طی روزهای گذشته در فضای مجازی، اخبار را از مبادی و مراجع رسمی پیگیری کنند.

صادق جعفری چگنی اظهار کرد: مراجع رسمی وظیفه اطلاع‌رسانی صحیح را به عهده دارند و این اقدام طی روزهای گذشته در حال انجام است.

به نقل از دادگستری خوزستان، وی افزود: انتشار هر گونه اخبار کذب در این خصوص جرم است و با افرادی که با انتشار شایعات به دنبال بهره‌برداری در جهت مطامع خود هستند، با جدیت برخورد قانونی می‌شود.

 

وزیر کشور: آغاز کار آوار برداری به صورت مکانیکی / عملیات آواربرداری از متروپل وارد مرحله جدیدی شد
۱۴۰۱/۰۳/۰۶ - ۱۴:۰۰

وزیر کشور با بیان اینکه عملیات آوار برداری از ساختمان متروپل همچنان ادامه دارد گفت: عملیات آواربرداری از ساختمان متروپل آبادان وارد مرحله جدیدی شده است.

حمد وحیدی روز جمعه در جمع خبرنگاران در محل ساختمان متروپل افرود: با استقرار ۲ دستگاه جرثقیل سنگین کار آوار برداری از ساختمان متروپل وارد مرحله جدیدی شده است.

وی اظهار داشت: ۲ دستگاه جرثقیل در ۲ جبهه شامل ساختمان رو به روی خیابان و ساختمان های پشت متروپل آواربرداری را انجام می دهند.

وزیر کشور گفت: با توجه به جلسات متعدد با گروه های کارشناسی و کسب اجازه تخریب برخی سازهای مجاور متروپل از سوی شهروندان، تصمیم بر آن شد که کار آوار برداری به صورت مکانیکی آغاز شود.

وحیدی گفت: برای کمک به توان و سلامت امدادگران علاوه بر حضور نیروهای تخصصی اقداماتی مانند اکسیژن رسانی به اعماق آوارها در حال انجام است تا با دسترسی به طبقات و لایه های زیرین بتوان به شرایط مسلط تر شده و از وضعیت مفقودان احتمالی باخبر شد.

وی از مردم خواست تحت هیچ شرایطی به محوطه عملیاتی حادثه نزدیک نشوند زیرا شرایط خطرناکی وجود دارد ضمن اینکه تجمع افراد باعث کندی روند آواربرداری می شود.

 

تعداد جانباختگان متروپل به ۲۴ نفر افزایش یافت
۱۴۰۱/۰۳/۰۶ - ۱۱:۳۵

فرماندار آبادان از افزایش تعداد جانباختگان متروپل به ۲۴ نفر خبر داد.

احسان عباسپور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعات، تعداد جانباختگان حادثه متروپل تاکنون به ۲۴ نفر رسیده است.

 وی افزود: تعداد مصدومان حادثه ۳۷ نفر است که از این تعداد ۳۴ نفر به آغوش خانواده بازگشته‌اند.

افزایش تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۲۲ نفر
۱۴۰۱/۰۳/۰۶ - ۱۰:۴۱

معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان گفت: تاکنون پیکر ۲۲ جانباخته حادثه ریزش ساختمان متروپل از زیر آوار خارج شده است.

احسان عباسپور افزود: عملیات امدادرسانی در حادثه متروپل از ساعات اولیه این حادثه بدون وقفه آغاز شد و چندین تیم امدادرسانی این عملیات را از شهرهای مختلف بر عهده دارند.

وی اظهار داشت: تاکنون پیکر ۲۲ نفر از کسانی که زیر آوار جان خود را از دست داده اند توسط تیم های جست و جو پیدا شده و برای تشخیص هویت به دانشگاه علوم پزشکی آبادان انتقال یافت..

فرماندار ویژه آبادان تعداد مصدومان این حادثه را ۳۷ نفر عنوان کرد و گفت: ۳۴ نفر از این مصدومان پس از درمان سرپایی از بیمارستان مرخص شدند و تنها سه نفر تحت مداوا هستند.

وی بیان کرد: عملیات آواربرداری تا بیرون آوردن آخرین جانباخته ادامه خواهد داشت و نیروهای امدادی همچنان مشغول آوار برداری هستند.

بخش‌هایی از برج دوقلوی در دست ساخت متروپل آبادان ظهر دوشنبه دوم خرداد ۱۴۰۱ دچار ریزش شد.

تمامی گروه‌های امدادرسانی با تلاش زیاد در حال امداد و آواربرداری هستند و این اقدام با حساسیت ویژه دنبال می‌شود اما احتمال ریزش باقی مانده سازه، دغدغه اصلی گروه‌های امدادی است و به این دلیل عملیات جست و جو با احتیاط انجام می‌شود.

 

هلال احمر: عملیات جست وجو در متروپل آبادان تا زمانی که مطمئن شویم کسی زیر آوار نیست ادامه دارد
۱۴۰۱/۰۳/۰۶ - ۱۰:۲۰

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه عملیات جست و جو و نجات در متروپل آبادان تا لحظه‌ای که مطمئن شویم کسی زیر آوار نیست ادامه دارد گفت: نیروهای امدادی و هلال احمر همچنان در کنار مردم بوده و تلاش می‌کنیم عملیات امدادی به بهترین نحو پیش برود.

پیرحسین کولیوند اظهار داشت: عملیات جست و جو و نجات با تمام توان در محل حادثه ادامه دارد و تیم های تخصصی از نقاط مختلف کشور در محل حضور دارند.

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی جهت تسهیل در روند آواربرداری گفت: اقدامات و عملیات براساس شرایط پروژه تغییر می‌کند، با توجه به اینکه هر لحظه ممکن است شرایط خاص و جدیدی ایجاد شود نیاز است متناسب با آن اقدام کنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به تفکیک بخش‌های مختلف ساختمان افزود: آواربرداری ضلع شرقی ساختمان توسط قرارگاه خاتم، ضلع شمالی توسط آتش نشانی و جست و جو و نجات توسط جمعیت هلال احمر با جدیت در حال انجام است.

وی گفت: در تلاش برای رسیدن به طبقات زیرین و همکف ساختمان متروپل هستیم اما خطر ریزش ساختمان کناری وجود دارد ،به رغم رعایت تمامی شرایط ایمنی خطر پذیری وجود دارد.

سازمان امداد و نجات: ریزش بخش‌هایی از سازه برج متروپل صحت ندارد
۱۴۰۱/۰۳/۰۶ - ۱۰:۲۰

 رئیس سازمان امداد و نجات شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر ریزش بخش هایی از سازه برج متروپل را تکذیب کرد.

 مهدی ولیپور، رییس سازمان امداد و نجات با اشاره به آخرین جزییات امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه ساختمان متروپل گفت: نیروهای هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی و شرکت ملی حفاری اقدامات لازم برای تثبیت ساختمان حادثه دیده متروپل بود در حال انجام است.

وی ادامه داد: بحث آواربرداری نیز در حال انجام است تا بتوانیم به همه مفقودین دسترسی پیدا کنیم.

رییس سازمان امداد و نجات خاطرنشان کرد: همه نیروهای امدادی و خدماتی با تمام توان و با استفاده از تجهیزات لازم تا آخرین لحظه و تا زمان پیدا شدن آخرین فرد مفقود شده در محل حادثه حضور خواهند داشت.

ولیپور شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر ریزش بخش هایی از سازه برج متروپل را تکذیب کرد و گفت: مردم به شایعاتی که در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر ریزش بخش دیگری از ساختمان و زیرآوار ماندن تعداد دیگری از افراد توجه نکنند و اخبار موثق را از منابع رسمی دریافت کنند.

تعداد جانباختگان حادثه متروپل آبادان به ۲۱ نفر رسید
۱۴۰۱/۰۳/۰۶ - ۱۰:۱۹

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان گفت:با تلاش نجاتگران هلال احمر ،آتش نشانی و نیروهای مردمی ۲۱پیکر از زیر آوار متروپل خارج شدند.

وحید شعبانی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان  اظهار کرد:با تلاش های شبانه روزی و بدون وقفه تیم های جستجو و نجات ،آوار بردار،آنست ،آتش نشان ها و نیروهای جهادی تا صبح امروز جمعه ۶ خردادماه پیکر ۲۱ شهروند از زیر آوار ها شناسایی،رها سازی و به آرامستان آبادان انتقال یافت.

فارس: مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان همچنین با اشاره به استمرار عملیات امداد و نجات،افزود:تا کنون ۴۸ نفر نیز مورد امدادرسانی قرار گرفته اند.

وی با توصیه به پرهیز از ازدحام در محل حادثه ،گفت:شرایط ناپایدار سازه ها ضریب خطر وقوع حوادث ثانویه را در منطقه بالا برده و عملیات آوار برداری را با پیچیدگی و سختی مواجه کرده است .

شعبانی در پایان بار دیگر تاکید کرد جمعیت هلال احمر تا پایان عملیات آوار برداری و خروج همه افراد محتمل در ساختمان متروپل در میدان خدمت و در کنار مردم صبور ، نجیب و فهیم آبادان خواهد ماند.

نظرات بینندگان