arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۳۳۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۰ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۱

سپاه: توقیف ۲ فروند نفتکش یونانی به دلیل ارتکاب تخلف در خلیج فارس / آمریکا: در حال بررسی گزارش‌هایی در این باره هستیم / یونان به شهروندان خود برای سفر به ایران هشدار صادر کرد

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: نیروی دریایی سپاه امروز (جمعه) ۲ فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روابط عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعیه ای از توقیف ۲ فروند نفتکش یونانی به دلیل ارتکاب تخلف در خلیج فارس خبر داد.

به گزارش «انتخاب»؛ روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: نیروی دریایی سپاه امروز (جمعه) ۲ فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد.

خبر گزاری دولت در واکنش به این خبر نوشت: به گفته منابع آگاه، نفتکش Delta Poseidon (IMO: 9468671) که تحت پرچم یونان حرکت می کرد، امروز توسط یک بالگرد ایرانی توقیف شد.

این نفتکش ساخت سال ۲۰۱۱، اندکی بعد گفته شد که با اسکورت یک کشتی نیروی دریایی ایران به سمت سواحل ایران حرکت می کند.

نفتکش محموله‎ای را در بصره عراق بارگیری کرده بود.

بر اساس اطلاعات واصله، مقصد نفتکش آگیوی تئودوروی در نزدیکی کورینث بود و محموله برای پالایشگاه روغن موتور واقع در آنجا فرستاده میشد.

نفتکش دلتا پوزیدون بخشی از ناوگان تانکرهای دلتا در یونان است.

دومین نفتکش یونانی توقیف شده یک کشتی پنج ساله کشتیرانی Prudent Warrior (IMO: 9753545) است که توسط نیروهای ایرانی توقیف شده است.

پس از آنکه دولت یونان یک فروند کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران را در سواحل این کشور نگه داشته و بار آن را با حکم دادگاه و با هماهنگی دولت آمریکا توقیف کرد، چهارشنبه گذشته کاردار این کشور ( در غیاب سفیر )  به وزارت امور خارجه کشورمان احضار و مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد. 

واکنش آمریکا: در حال بررسی گزارش‌هایی در این باره هستیم

خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» نوشت که نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است که در حال بررسی گزارش‌هایی در این باره است که ایران دو نفتکش متعلق به یونان را توقیف کرده است.

یونان: اعتراض خود را به ایران برای توقیف دو نفتکش اعلام کردیم

وزارت خارجه یونان اعلام کرد که این کشور اعتراض خود را به ایران به دلیل توقیف دو نفتکش با پرچم یونان در خلیج فارس را اعلام کرده است.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه یونان، دو خدمه از یکی از نفتکش‌ها یونانی بوده و هفت خدمه از نفتکش دوم تابعیت یونانی داشته‌اند. 

وزارت امور خارجه یونان پس از این حادثه، به شهروندان این کشور برای سفر به ایران هشدار سفر صادر کرد.

وزارت امور خارجه یونان همچنین از ایران خواست تا فورا این دو نفتکش و خدمه آن را آزاد کنند. 

نظرات بینندگان