arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۳۷۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۰ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
اخبار ششمین روز حادثه ریزش «متروپل» آبادان؛

فرمانده عملیات جستجو: ‌کشف اجساد تا سه روز آینده به پایان می‌رسد / عملیات انفجار ساختمان منتفی شد / گزارش فارس از اعتراضات / افزایش جانباختگان به ۲۸ نفر / بازداشت ۱۳ نفر در خصوص حادثه

در ششمین روز حادثه ریزش «متروپل» آبادان، عباس معظمی معاون ایمنی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: جلسات متعدد کارشناسی با حضور مهندسین و متخصصین حوزه انفجارات برگزار شد و آن ها پس از بررسی شرایط این سازه و موقعیت حساس منطقه، انفجار درجا را منتفی دانستند و عملیات آواربرداری با طرح‌های دیگری در حال انجام است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عملیات انفجار ساختمان منتفی شد / گزارش فارس از اعتراضات / افزایش جانباختگان به ۲۸ نفر / بازداشت ۱۳ نفر در خصوص حادثه

در ششمین روز حادثه ریزش «متروپل» آبادان، عباس معظمی معاون ایمنی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: جلسات متعدد کارشناسی با حضور مهندسین و متخصصین حوزه انفجارات برگزار شد و آن ها پس از بررسی شرایط این سازه و موقعیت حساس منطقه، انفجار درجا را منتفی دانستند و عملیات آواربرداری با طرح‌های دیگری در حال انجام است.

به گزارش «انتخاب»، ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۲۸ نفر جانباخته اند و شماری نیز مصدوم شده اند.

آخرین اخبار از روز ششم این حادثه به شرح زیر است:

عکس / جای خالی یکی از جانباختگان متروپل آبادان در مدرسه
۱۴۰۱/۰۳/۰۷ - ۱۴:۱۱

جای خالی «ملیکا» شهروند مینوشهری در مدرسه که همکلاسی‌های وی با بغض و گریه و گذاشتن عکس یاد او را گرامی داشتند. ملیکا در جریان حادثه متروپل جان خود را از دست داد.

عملیات انفجار ساختمان منتفی شد / گزارش فارس از اعتراضات / افزایش جانباختگان به ۲۸ نفر / بازداشت ۱۳ نفر در خصوص حادثه

فرمانده عملیات جستجو: ‌کشف اجساد تا سه روز آینده به پایان می‌رسد
۱۴۰۱/۰۳/۰۷ - ۱۴:۱۱

فرمانده میدان حادثه متروپل آبادان با بیان اینکه فاز جدید آوار برداری با وسایل و ماشین های مکانیزه آغاز شده است، گفت: کشف اجساد تا سه روز آینده به پایان می‌رسد .

قدرت‌الله محمدی فرمانده میدان حادثه متروپل آبادان با بیان اینکه میزان حادثه و نوع جغرافیای آن به شکلی است که عملیات آواربرداری و امدادرسانی را سخت کرده است، اظهار داشت: این حادثه در زمینی به مساحت 2 هزار متر مربع اتفاق افتاده و گسترده بودن و ناپایدار بودن باقیمانده سازه عملیات آواربرداری را قدری با مشکل مواجه کرده است.

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری تهران که از سوی وزیر کشور به عنوان فرمانده میدان حادثه متروپل آبادان تعیین شده است، گفت: وجود انواع مصالح سنگینی که در ساختمان بکار رفته و احتمال ریزش باقی مانده سازه باعث شده با احتیاط بیشتر کار را پیش ببریم.

محمدی بیان کرد: پایدارسازی بخشی از سازه‌های باقی مانده انجام شده و فاز جدید آوار برداری با وسایل و ماشین های مکانیزه آغاز شده است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود فاز اول عملیات آواربرداری و کشف اجساد در سه روز آینده به پایان برسد و در فاز بعدی جمع آوری باقی مانده سازه شروع می شود.

دادگستری خوزستان: ۱۳ نفر بازداشت شده‌اند
۱۴۰۱/۰۳/۰۷ - ۱۰:۵۳

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: تاکنون ۱۳ نفر که در حادثه ریزش برج متروپل آبادان تخلف داشتند بازداشت شده اند.

علی دهقانی شامگاه جمعه در گفتگوی زنده با صدا و سیما با اشاره به اینکه تاکنون ۱۳ نفر در ارتباط با تخلفات صورت گرفته در ساختمان متروپل آبادان بازداشت شده اند، بیان کرد: دستگاه قضائی از لحظات اولیه حادثه متروپل به صورت میدانی در محل حضور پیدا کرد و دستورات لازم در خصوص بازداشت همه مسببان حادثه صادر شد.

دهقانی افزود: تحقیقات جامع کارشناسی و تخصصی برای بررسی کلیه ابعاد این حادثه صادر شده و با سرعت، دقت و قاطعیت لازم در شعبه ویژه و خاصی که به همین منظور در استان در نظر گرفته شده رسیدگی خواهد شد.

وی با بیان اینکه با متخلفان، مسببان و کلیه افرادی که به وظایفشان عمل نکرده اند در چارچوب قانون برخورد قاطع و عبرت آموزی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: با مقصران حادثه چه افراد حقیقی و چه حقوقی در هر پست و مقامی که باشند برخورد خواهد شد.

رئیس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: مردم آبادان و خرمشهر این اطمینان را داشته باشند دستگاه قضائی به صورت ویژه به این موضوع رسیدگی و نتیجه را از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی خواهد کرد.

عملیات انفجار ساختمان منتفی شد
۱۴۰۱/۰۳/۰۷ - ۱۰:۵۲

معاون ایمنی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: جلسات متعدد کارشناسی با حضور مهندسین و متخصصین حوزه انفجارات برگزار شد و آن ها پس از بررسی شرایط این سازه و موقعیت حساس منطقه، انفجار درجا را منتفی دانستند و عملیات آواربرداری با طرح‌های دیگری در حال انجام است.

عباس معظمی جمعه شب در خصوص آخرین اقدامات جهت امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه متروپل اظهار داشت: پس از حادثه برج متروپل به دستور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، تیمی متشکل از ۱۲ نفر از بهترین اساتید مهندسی ساختمان و سازه و مهندسی انفجارات در کشور تشکیل و به شهرستان آبادان اعزام شدند.

وی افزود: در ابتدای کار کارگاهی تشکیل شد و تمامی تجهیزات سبک و سنگین، تراکتور، لودر، کامیون و نیروهای متخصص با همکاری انجمن مهندسین شهرداری، ستاد بحران استانداری و هماهنگی با وزیر کشور بکارگیری شد.

معاون ایمنی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ادامه داد: جلسات متعدد کارشناسی برگزار و در نهایت مهندسین و متخصصین حوزه انفجارات، انفجار درجا را منتفی دانسته و آن را با توجه به شرایط منطقه امکان‌پذیر ندانستند.

وی تصریح کرد: در نهایت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با همکاری قرارگاه کربلا، ارتش و سپاه خوزستان در منطقه مستقر شد و تخریب چند منزل مسکونی را برای ایجاد راه دسترسی بهتر ماشین آلات به ساختمان متروپل آغاز کرد.

معظمی گفت: امید است با کار جهادی و دلسوزانه همکاران ما در سپاه خوزستان، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بتوانیم هرچه سریعتر پیکر مطهر جان باختگان را از زیر آوار خارج کنیم تا شاید خانواده‌های داغدار و عزادار آبادان را بیشتر از این چشم انتظار نگذاریم.

وی ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه، افزود: ما تا آخرین لحظات در منطقه هستیم و بر حسب نیاز تجهیزات دیگری به این مجموعه اضافه می‌کنیم و طرح‌های مختلف مهندسی را برای آواربرداری ارزیابی و بررسی می‌کنیم.

افزایش جانباختگان به ۲۸ نفر
۱۴۰۱/۰۳/۰۷ - ۱۰:۵۲

وزیر کشور گفت: تعداد جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان به ۲۸ نفر رسید.

احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه بازدید از مخل حادثه متروپل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در هیچ حادثه ای در کشور این میزان ماشین‌آلات متنوع و متعدد مهیا نشده است. تقریبا تمام تجهیزات لازم شامل انواع جرثقیل‌ها، بیل مکانیکی، برش پلاسمایی، کاتر و... به منظور آواربرداری به محل اعزام شده است .

وی افزود: بیش از این تعداد، مکان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان گنجایش حضور ماشین‌آلات را ندارد.

وحیدی گفت: اکنون گروه‌های آتش‌نشانی و امدادی در حال جست‌وجو و شناسایی جانباختگان در محل حادثه هستند.

وزیر کشور گفت: در حال حاضر دو پیکر دیگر از جانباختگان حادثه متروپل از زیر آوار خارج شد که برای تشخیص هویت به دانشگاه علوم پزشکی آبادان انتقال یافتند و براین اساس تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۲۸ نفر افزایش یافت.

خبرگزاری فارس: تجمع و اعتراض مردم آبادان به خاطر اصرار جمعیت برای ورود به محدوده متروپل، به خشونت کشیده شد / پلیس با شلیک گاز اشک‌آور و تیرهوایی مردم را متفرق کرد
۱۴۰۱/۰۳/۰۷ - ۱۰:۵۱

خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت: «مردم شهرهای اصفهان، یزد، شاهین‌شهر و چند شهر خوزستان همزمان با عزای رئیس مکتب جعفری، در سوگ جانباختگان حادثه آبادان اشک ریختند.

شامگاه جمعه حدود دویست نفر از مردم ماهشهر برای همدردی با جانباختگان حادثه متروپل آبادان گردهم آمدند.

در تجمع میدان امام خمینی بندر ماهشهر مردم با سردادن شعارهایی علیه مقصرین و مسببین حادثه آبادان خواستار محاکمه آن‌ها شدند.

در آبادان هم چند صد تن از مردم با تجمع در محدوده چهارراه امیرکبیر تا سه‌راه شهید منتظری در سوگ همشهریان خود به عزداری پرداختند.

«مسوول بی‌کفایت اعدام باید گردد» و «مرگ بر مسوول بی کفایت» عمده شعارهای امروز مردم آبادان را تشکیل می‌داد.

از روز گذشته ورود به منطقه حادثه که توسط داربست و کانتینرهای فلزی محدود شده است حتی برای خبرنگاران محدود شد و تنها نیروهای امداد و اورژانس در محدوده برج متروپل حضور دارند.

با وجود اینکه دو شب گذشته تجمع مردم آبادان به طور مسالمت‌آمیز برگزار شد امشب اصرار جمعیت برای ورود به محدوده برج تخریب شده متروپل اعتراض را به خشونت کشاند و پلیس با شلیک گاز اشک‌آور و تیرهوایی مردم را از محدوده امدادرسانی متفرق کرد.

در اهواز هم حدود دویست نفر در عزای مردم آبادان در مقابل کتابخانه مرکزی شمع روشن کردند.

در گلستان شهدای اصفهان هم جمعی از آبادانی‌های مقیم این شهر همزمان با قافله عزاداری امام صادق(ع) و با حضور در جوار مزار شهدا با بازماندگان این حادثه دردناک ابراز همدردی کردند.

مردم شاهین‌شهر نیز در قافله عزای رئیس مکتب جعفری یاد درگذشتگان حادثه متروپل را گرامی داشتند. در انتهای این تجمع برخی افراد تلاش کردند با سر دادن شعارهای سیاسی مراسم را به حاشیه بکشانند.

در یزد هم امشب صدها تن با حضور در حسینیه امیرچماق برای جانباختگان حادثه آبادان اشک ماتم ریختند و به سینه زنی در عزای امام ششم شیعیان و دمام زنی پرداختند.

پنج روز پس از حادثه ریزش برج در ساخت متروپل تعداد جان‌باختگان این حادثه به ۲۶ تن افزایش یافته است».

نظرات بینندگان