arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۸ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۱

هشدار درباره سلامت منابع آب آشامیدنی زنجان / طبیعت‌گردها فنس‌های سد تهم را پاره کرده‌اند

ماه‌ها است که فنس‌های اطراف سد تهم به سرقت رفته و طبیعت‌گرد‌ها به راحتی به اطراف سد رفت و آمد می‌کنند، ولی آب منطقه‌ای استان زنجان همچنان مدعی است که سلامت سد به خطر نیفتاده است. پرویز خالقی فرماندار زنجان با ابراز تاسف از وضعیت بد نگهداری سد تهم گفت: وضعیت سد تهم اسف‌بار است و مشخص است چندین سال است که فنس‌های آن پاره شده و نظارتی بر آن انجام نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: ماه‌ها است که فنس‌های اطراف سد تهم به سرقت رفته و طبیعت‌گردها به راحتی به اطراف سد رفت و آمد می‌کنند ولی آب منطقه‌ای استان زنجان همچنان مدعی است که سلامت سد به خطر نیفتاده است.

سد تهم استان زنجان در فاصله 15 کیلومتری شمال غربی شهر زنجان و در هشت کیلومتری پایین دست روستای تهم قرار دارد و یکی از منابع تأمین کننده آب آشامیدنی زنجان محسوب می‌شود.

با اینکه این سد جزو اصلی‌ترین منابع تأمین آب آشامیدنی برای مرکز استان زنجان محسوب می‌شود و با توجه به اینکه ظرفیت این سد در دو سال اخیر به‌خاطر کمبود بارندگی در وضعیت خوبی قرار ندارد و باید از آن حفاظت بالایی انجام شود ولی متأسفانه این سد به حال خود رها شده است.

سال 88 بود که برای حفاظت از این سد، هزینه بالایی برای فنس‌کشی انجام شد و حتی برای حفاظت از منبع آب آشامیدنی زنجانی‌ها، اجازه تمرین به قایقرانان و اعضای زنجانی تیم ملی روئینگ داده نشد ولی امروزه در کمال ناباوری موضوع سلامت منابع این سد از سوی مسئولان مربوطه به ویژه آب منطقه‌ای نادیده گرفته شده به طوری که در این روزهای بهاری اطراف این سد محل خوبی برای اتراق طبیعت‌گردان شده است.

از سوی دیگر در بالادست این سد ویلاهایی هرچند غیرقانونی احداث شده و پسماند و فاضلاب این ویلاها به سمت آب سد تهم روانه می‌شوند، حال موضوعی که باید مطرح شود این است که مسئولیت نگهداری از سد تهم بر عهده چه ارگانی است و سوال دوم این است چرا نظارتی بر فنس‌های پاره شده سد تهم انجام نشده است.

پرویز خالقی فرماندار زنجان با ابراز تاسف از وضعیت بد نگهداری سد تهم گفت: وضعیت سد تهم اسف‌بار است و مشخص است چندین سال است که فنس‌های آن پاره شده و نظارتی بر آن انجام نشده است.

وی با بیان اینکه سد تهم در روزهای تعطیل به محل خوبی برای اتراق طبیعت‌گردان تبدیل شده است، گفت: از بی‌توجهی مسئولان مربوطه در عجبم و با اینکه وضعیت آب سد تهم در شرایط خوبی قرار ندارد و باید مسئولان مربوطه با جان و دلشان مراقب این مقدار آب باشد ولی در کمال ناباوری به حال خود رها شده است. اگر نام این ترک فعل نیست پس چیست؟

فرماندار زنجان با درخواست از مسئولان نظارتی و بازرسی برای بررسی موضوع بی‌توجهی به سلامت آب آشامیدنی شهروندان زنجان گفت: به طور قطع باید با مسئولان خاطی و بی‌توجه برخورد شود.

وی در پایان تأکید کرد: در منطقه بالادست این سد ویلا و خانه‌هایی احداث شده که پسماند و فاضلاب این ویلاها به سمت آب سد تهم روانه می‌شوند و مشخص نیست مسئولان مربوطه چه زمانی به خود خواهند آمد.


البته اسماعیل افشاری مدیرعامل آب منطقه‌ای استان زنجان در مصاحبه با یکی از رسانه‌های استان مدعی شده بود: این شرکت با نصب سیستم‌های حفاظتی هوشمند و دوربین‌های مدار بسته در محل سد و همچنین گشت و نظارت منظم و مستمر روزانه در پیرامون دریاچه سد مراتب حفاظتی این مرکز را مدیریت می‌کند و تاکنون موضوع سلامت آب سد به خطر نیفتاده است.

همچنین وی مدعی شد: ویلاسازی در اطراف سد ممنوع است و این شرکت بارها به مسئولان مربوطه احداث غیرقانونی این ویلاها را گزارش کرده است.

با تمام این تفاسیر کاملاً مشخص است که در زمینه نگهداری آب سد تهم کم‌کاری صورت گرفته و حتی سیستم‌های هوشمند حفاظتی که آب منطقه مدعی است بر اطراف سد نصب کرده نتوانسته مانعی برای ورود طبیعت‌گردان به اطراف سد شود.

حال امیدواریم دستگاه قضایی و سازمان بازرسی به طور مستقیم به این موضوع ورود کنند و با متخلفان برخورد قانونی شود چرا که موضوع آب موضوع نخست جامعه است و نباید با کسانی که سبب آلودگی منابع تأمین آب آشامیدنی شهروندان زنجانی می‌شوند به نرمی رفتار کرد.

 

نظرات بینندگان