arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۵۱۰
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۲ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۱

ناسا روی طراحی بادبان‌های خورشیدی جدید سرمایه‌گذاری می‌کند

ناسا دیروز اعلام کرد که ۲ میلیون دلار در طول دو سال سرمایه‌گذاری می‌کند تا توسعه طرح‌های مفهومی بادبان خورشیدی جدید به نام قایق‌رانی نوری پراش را پیش ببرد. همان طور که یک قایق بادبانی از باد برای حرکت به جلو استفاده می‌کند، بادبان‌های خورشیدی از فشار وارد شده توسط نور خورشید برای حرکت وسیله نقلیه در فضا استفاده می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ناسا قصد دارد با کمک بادبان‌های جدید به مدار اطراف قطب‌های خورشید نزدیک شود.

ناسا دیروز اعلام کرد که ۲ میلیون دلار در طول دو سال سرمایه‌گذاری می‌کند تا توسعه طرح های مفهومی بادبان خورشیدی جدید به نام قایق‌رانی نوری پراش را پیش ببرد.

به گزارش سایت zdnet، ناسا با این بادبان‌ها می‌تواند به طور بالقوه یک صورت فلکی از فضاپیمای علمی را به مدار اطراف قطب‌های خورشید سوق دهد . چیزی که دستیابی به آن با استفاده از پیشرانه‌های فضاپیمای معمولی دشوار است. همان طور که یک قایق بادبانی از باد برای حرکت به جلو استفاده می‌کند، بادبان‌های خورشیدی از فشار وارد شده توسط نور خورشید برای حرکت وسیله نقلیه در فضا استفاده می‌کنند.

امبر دوبیل، رهبر پروژه، می‌گوید: "قایق‌رانی خورشیدی برداشتی مدرن از ایده بادبان‌های نوری است که قدمت آن به دهه های قبل مربوط می شود. در حالی که این فناوری می‌تواند بسیاری از معماری‌های ماموریتی را بهبود بخشد، آماده است تا بر نیاز جامعه هلیوفیزیک به قابلیت‌های منحصر به فرد رصد خورشیدی تاثیر بگذارد. "

این گروه تاکنون انواع مختلفی از مواد بادبان های خورشیدی را طراحی و آزمایش کرده است. آن‌ها همچنین طرح‌های ناوبری و کنترل جدیدی را برای یک ماموریت بادبان نوری بالقوه در مدار قطب‌های خورشید طراحی کرده‌اند.با بودجه جدید، محققان بر روی بهینه سازی مواد بادبان کار خواهند کرد و آزمایش‌های زمینی را انجام خواهند داد تا برای یک ماموریت آزمایشی احتمالی در آینده آماده شوند.

ناسا پیش از این هم روی ماموریت‌های دیگر بادبان خورشیدی دیگری را برنامه ریزی کرده است. هنگامی که پرواز آزمایشی بدون خدمه Artemis I به ماه اواخر سال جاری آغاز شود، NEA Scout را با خود خواهد برد. NEA Scout یک فضاپیمای کوچک با فناوری بادبان خورشیدی است که برای بازدید از سیارک‌های نزدیک به زمین طراحی شده است.

در اواخر سال ۲۰۲۲، سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا یک بادبان خورشیدی را از CubeSat مستقر خواهد کرد. پس از آن Solar Cruiser، از نور خورشید برای سفر به سمت خورشید در سال ۲۰۲۵ استفاده خواهد کرد.

همچنین نهاد‌های غیردولتی در حال توسعه این فناوری هستند. در سال ۲۰۱۹، انجمن غیرانتفاعی Planetary Society مستقر در آمریکا LightSail ۲ را به فضا پرتاب کرد، فضاپیمایی که در حال حاضر تحت یک مأموریت گسترده برای پیشرفت بیشتر فناوری قایقرانی خورشیدی فعالیت می‌کند.

نظرات بینندگان