arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۵۷۶
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۲ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۱

شاید واکسن‌ برای مهار کووید طولانی کافی نباشد

نتایج مطالعه جدیدی که قابلیت واکسن‌ها را در مهارِ عوارض «کووید طولانی» مورد تردید قرار ‌داده، نشان می‌دهد، در حالی که کروناویروس بومی می‌شود اما مشخص نیست واکسن‌های موجود که تاکنون اثرگذار بوده‌اند، بدون روشهای درمانی یا واکسن‌های جدید در طولانی مدت نیز ثمربخش باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ایسنا :نتایج مطالعه جدیدی که قابلیت واکسن‌ها را در مهارِ عوارض «کووید طولانی» مورد تردید قرار ‌داده، نشان می‌دهد، در حالی که کروناویروس بومی می‌شود اما مشخص نیست واکسن‌های موجود که تاکنون اثرگذار بوده‌اند، بدون روشهای درمانی یا واکسن‌های جدید در طولانی مدت نیز ثمربخش باشند.

متخصصان سلامت معتقدند که کووید طولانی به عنوان مرحله بعدی بحران جهانی سلامت جسمی در حال ظهور است.

با این حال، هنوز مشخص نیست که چند نفر دیگر با پس لرزه های جدیِ جسمی و روانی آن مواجه خواهند شد زیرا انواع سویه‌های آن همچنان در حال تکامل است.

نتایج یک مطالعه روی تقریبا ۳۴ هزار فرد واکسینه ‌شده که در سال ۲۰۲۱ به عفونت‌های پیشرفته کووید مبتلا شدند، نشان داد که واکسن‌های موجود تنها احتمال ابتلا به کووید طولانی را تا حدود ۱۵ درصد کاهش می‌دهند.


متخصصان آمریکایی در این مطالعه بیماران را تا شش ماه پس از مثبت شدن آزمایش کووید-۱۹ بررسی کردند و در عین حال تفاوتی در شدت یا دامنه علائم (کووید طولانی) بین افراد واکسینه شده و واکسینه نشده‌ها پیدا نکردند.

همچنین خطر ابتلای کووید طولانی در افراد مبتلا به عفونت های پیشرفته بیشتر از افراد مبتلا به آنفلوآنزای فصلی است.

گفته شده که این مطالعه جامع ‌ترین تلاش برای تعیین میزان احتمال ابتلای افراد مبتلا به عفونت‌های پیشرفته به کووید-۱۹ است.

به گزارش پایگاه آکسیوس، متخصصان آمریکایی اظهار داشتند: ما به معنای واقعی کلمه و اکنون به طور انحصاری، به واکسن برای محافظت از خود و محافظت از عموم مردم متکی هستیم. اکنون می گوییم که واکسن فقط ۱۵ درصد از بدن (در برابر کووید) محافظت می کند و فرد همچنان در برابر ویروس آسیب پذیر است.

نظرات بینندگان