arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۴ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۱

وجود ۹۴۷ برج بالای ۱۲ طبقه پرخطر در تهران/ آتش‌نشانی: اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن منوط به مجوز قضایی است

کامران عبدولی معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به وجود ۳۳ هزار و ۲۲۱ ساختمان ناایمن در شهر تهران، گفت: عمده این ساختمان‌های قدیمی هستند و متأسفانه ۹۴۷ برج ناایمن بالای ۱۲ طبقه در بین این ساختمان‌ها وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به وجود ۳۳ هزار و ۲۲۱ ساختمان ناایمن در شهر تهران، گفت: عمده این ساختمان‌های قدیمی هستند و متأسفانه ۹۴۷ برج ناایمن بالای ۱۲ طبقه در بین این ساختمان‌ها وجود دارد.

کامران عبدولی در گفت‌وگوی خبری درباره پایش و رصد ساختمان‌های ناایمن اظهار کرد: آنچه همیشه در تهران مشکل‌ساز بوده، بهره‌برداری از ساختمان‌ قبل از پایان کار و مجوزهای ایمنی بوده و این ضعف قانونی بزرگ متأسفانه در کشور در همه جا دامن‌گیر ما شده است.

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران بیان کرد: به طور مثال ساختمانی با عمر 20 ساله هنوز تأییده ایمنی ندارد، در صورتی که در کشورهای پیشرفته دنیا، تأییده ایمنی ساختمان به عنوان یکی از موضوعات اصلی به منظور بهره‌برداری آن ساختمان است.

وی تصریح کرد: ما چند دسته ساختمان داریم، ساختمان‌های ناایمن تهران را به روش‌های مختلف شناسایی می‌کنیم، با توجه به پراکندگی ایستگاه‌های آتش‌نشانی در تهران، از طریق ایستگاه‌ها و نیروهای عملیاتی تمام شهر پایش می‌شود.

عبدولی با اشاره به وجود 33 هزار و 221 ساختمان ناایمن در شهر تهران، گفت: عمده این ساختمان‌های قدیمی هستند و متأسفانه 947 برج ناایمن بالای 12 طبقه در بین این ساختمان‌ها وجود دارد همچنین بارها اعلام کردیم 129 ساختمان بحرانی در تهران داریم که همین الان باید اقدام درباره آن‌ها انجام شود.

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران متذکر شد: گزارشات درباره ساختمان‌های ناایمن توسط شهرداری به مالکان و دستگاه‌هایی همچون وزارت کار، وزارت بهداشت و دادستانی اعلام می‌شود.

وی با ابراز خرسندی از ورود معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان تهران در بحث ساختمان‌های ناایمن، خاطرنشان کرد: از اسفندماه سال گذشته، جلسات زیادی با دوستان داشتیم؛ در ابتدا اولویت را روی همان 129 ساختمان بحرانی گذاشتیم؛ هر دو هفته یک بار، به ترتیب پرخطر بودن این 129 ساختمان، مالک، ذی‌نفع یا بهره‌بردار سه ساختمان را دعوت کرده و با کمک معاون دادستان، دستورالعمل آتش‌نشانی به آن‌ها ابلاغ می‌شود.

عبدولی ادامه داد: ما دستورالعمل‌ها را فازبندی کردیم؛ اگر در مدت 3 تا 6 ماه دستورالعمل ابلاغی، اجرایی شد، مجدداً مابقی دستورالعمل‌ها به ساختمان‌های ناایمن ابلاغ می‌شود اما در صورتی که این دستورالعمل‌ها به طور مثال در مدت سه ماه اجرا نشود، اخطار قطع برق و گاز به آن‌ها داده شده و در نهایت منجر به پلمب خواهد شد.

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران با بیان اینکه متأسفانه دستورالعمل‌های آتش‌نشانی درباره ساختمان‌های پرخطر دیگر کارایی ندارد، درباره اعلام اسامی ساختمان‌های پرخطر نیز خاطرنشان کرد: مراجع قضائی اجازه اعلام اسامی ساختمان‌های پرخطر را به ما نداده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نیز بین این 129 ساختمان پرخطر وجود دارند، افزود: متأسفانه درباره ساختمان‌های ناایمن ضعف قانونی وجود دارد، بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، سال 1345 نوشته شده و بعد از آن نیز هیچ ویرایشی نداشته است.

عبدولی، قانون مذکور را نیازمند بازنگری دانست و گفت: متأسفانه این قانون جوابگوی ما در شهر تهران نیست.

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران با ابراز تأسف از اینکه تاکنون از 129 ساختمان پرخطر نیز هیچ کدام به ایمن‌سازی نرسیده‌اند، اظهار کرد: معاون دادستان به ایمن‌سازی این 129 ساختمان، از اسفند سال گذشته ورود پیدا کرد و به این ساختمان‌ها مهلت دادیم البته اقدامات درباره ایمن‌سازی آن‌ها صورت گرفته و در حال اجرای دستورالعمل‌ها هستند.

وی با بیان اینکه ساختمان‌های ناایمنی وجود داشتند که ایمن‌سازی آن‌ها صورت گرفته است، در پاسخ به این سؤال که اگر این ساختمان‌های ناایمن مربوط به مجموعه شهرداری باشند، گفت: دستورالعمل‌ها ساختمان‌های ناایمن درباره ساختمان‌های شهرداری نیز اجرا می‌شود، خود شورای شهر مصوب کرد که ساختمان‌های شهرداری نیز در این پروسه باید ایمن‌سازی شوند.

نظرات بینندگان