arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۸۴۶
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۰ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۱

کمترین نرخ بیکاری مربوط به کدام استان‌هاست؟

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، استان‌های زنجان، خراسان رضوی و مازنداران در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب با نرخ ۶.۵، ۶.۶ و ۷.۰ درصد دارای کمترین نرخ بیکاری نسبت به سایر استان‌ها هستند. بیشترین آمار بیکاری در استان‌های هرمزگان با ۱۵.۸ درصد، کرمانشاه با ۱۴.۹ درصد و خوزستان با ۱۲.۶ درصد گزارش شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 مرکز آمار ایران در گزارشی از کاهش ۰.۴ درصدی نرخ بیکاری در سال گذشته نسبت به سال قبل آن خبر داد، و اسامی استان‌ها با کمترین نرخ را اعلام کرد.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، استان‌های زنجان، خراسان رضوی و مازنداران در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب با نرخ ۶.۵، ۶.۶ و ۷.۰ درصد دارای کمترین نرخ بیکاری نسبت به سایر استان‌ها هستند.

بیشترین آمار بیکاری در استان‌های هرمزگان با ۱۵.۸ درصد، کرمانشاه با ۱۴.۹ درصد و خوزستان با ۱۲.۶ درصد گزارش شده است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد، بیشترین آمار اشتغال در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ در استان‌های زنجان با نرخ ۴۲.۵، یزد با نرخ ۴۲.۱ درصد و اردبیل با نرخ ۴۱.۵ درصد رقم خورده است.

این در حالی است که استان‌های سیستان و بلوچستان با ۳۱.۳ درصد، کهگیلویه و بویر احمد با ۳۱.۴ درصد و ایلام با ۳۱.۶ درصد کمترین آمار اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس آخرین داده‌های اطلاعاتی، بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل تر در استان های یزد، اردبیل و زنجان به ترتیب ۴۷.۸، ۴۶.۲ و ۴۵.۵ درصد اعلام شده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، کمترین نرخ مشارکت اقتصادی، در استان ایلام با ۳۴.۱ درصد و استان های سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویر احمد با ۳۴.۵ درصد اعلام شده است.

تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد استان زنجان در کاهش آمار بیکاری و افزایش اشتغال موفق عمل کرده است.

بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیشتر نیز نشان می‌دهد که ٩,٢ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص در سال گذشته نسبت به سال قبل (۱۳۹۹)، ۰٫۴ درصد کاهش یافته است.

 

نظرات بینندگان