arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۹۳۳۱
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۳ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۱

استقبال آمریکا از تمدید آتش‌بس در یمن/ بایدن: اولویت دولت من پایان دادن به جنگ یمن است

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با صدور بیانیه ای از تمدید آتش بس در یمن استقبال کرد و مدعی شد: پایان دادن به جنگ در یمن در اولویت امور دولت من بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با صدور بیانیه ای از تمدید آتش بس در یمن استقبال کرد و مدعی شد: پایان دادن به جنگ در یمن در اولویت امور دولت من بوده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در این بیانیه بدون اشاره به نقش واشنگتن در جنگ یمن گفت: من از تمدید آتش بس در یمن که امروز اعلام شد استقبال می کنم. به دلیل این آتش بس، دو ماه گذشته در یمن، یکی از صلح آمیزترین دوره ها در این کشور از زمان آغاز این جنگ وحشتناک در هفت سال پیش بوده است.

بایدن افزود: با توقف درگیری ها، جان هزاران نفر نجات یافته است. برای اولین بار در هفت سال گذشته، یمنی ها می توانند از صنعا به مقاصدی خارج از یمن پرواز کنند.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: ما همچنین شاهد ورود کشتی‌های سوخت به بندر حدیده بوده‌ایم که به کاهش بحران سوخت در یمن کمک می‌کند. طرف‌های درگیر اکنون این آتش‌بس را برای دو ماه دیگر تمدید کرده‌اند و تلاش برای دائمی کردن این آتش بس اهمیت دارد.

وی ادعا کرد: پایان دادن به جنگ در یمن در اولویت امور دولت من بوده است. من از همه طرف ها می خواهم که سریعاً به سمت یک روند صلح فراگیر و جامع حرکت کنند.

جو بایدن با اشاره به اینکه دستیابی به این آتش بس بدون دیپلماسی گسترده در منطقه امکان پذیر نبود از نقش عربستان سعودی، عمان، مصر و اردن قدردانی کرد.

وی در پایان گفت: همانطور که ما به حمایت از دیپلماسی منطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه ادامه می‌دهیم، آمریکا همچنین بر بازدارندگی از تهدیدات علیه دوستان و شرکای خود در منطقه متمرکز است. دوستان ما می توانند به آمریکا به عنوان شریک امنیتی خود اعتماد کنند.

«هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن اعلام کرد: آتش بس انسانی و نظامی در یمن به مدت دو ماه دیگر تمدید شد.

به پیشنهاد سازمان ملل متحد یک آتش بس دوماهه از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در یمن برقرار شد که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود.

با پایان این آتش بس که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شد، رایزنی های سازمان ملل برای تمدید دوباره آن آغاز شد و در نهایت امروز فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن از دستیابی به توافق برای تمدید دوماهه آن خبر داد.

شورای عالی سیاسی یمن چهارشنبه شب تاکید کرده بود که تمدید آتش‌بس منوط به اجرای کلیه تعهدات دوره قبل آتش‌ بس و جبران خسارت‌های ناشی از نقض آن است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند اما در سایه مقاومت دلاورانه مردم و نیروهای مسلح یمن و عملیات موشکی و پهپادی ویژه آنها در رسیدن به این اهداف شکست خورد و مجبور به قبول آتش بس شد.

نظرات بینندگان